• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072821491
  • خبرنگار : 50181

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه:

پزشکی قانونی فقط «معاینه جسد» نیست/ زمین «سوله بحران» تعیین تکلیف شد

پزشکی قانونی فقط «معاینه جسد» نیست/ زمین «سوله بحران» تعیین تکلیف شد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان اینکه معاینات جسد تنها پنج درصد از کار پزشکی قانونی است، گفت: در نیمه اول امسال بیش از ۲۵ هزار مورد معاینه سرپایی و اجساد در پزشکی قانونی استان انجام شده است.

به گزارش ایسنا، بهتاش خانی‌آباد در نشست خبری امروز (۲۸ مهر) با بیان اینکه پزشکی قانونی از دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه است، گفت: این سازمان بازوی کارشناسی پزشکی در قوه قضاییه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم شناخت کافی از پزشکی قانونی نداشته و تنها کار را آن معاینه اجساد می‌دانند، اظهار کرد: این در حالی است که معاینه اجساد تنها پنج درصد کار پزشکی قانونی را به خود اختصاص می‌دهد و ۹۵ درصد کار مربوط به معاینات سرپایی، انجام آزمایشات و ... است.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه گفت: معاینه اجساد اگرچه حجم کمتری از کار را به خود اختصاص می‌دهد، اما حساس‌ترین کار درباره نحوه مرگ افراد است و به روشن شدن جنایات و یا جلوگیری از تضییع حقوق افراد کمک بسزایی می‌کند.

خانی‌آباد از شرایط بسیار بد برخی اجساد که حتی خانواده متوفی نیز حاضر به نزدیک شدن به جسد نیستند یاد کرد و ادامه داد: پزشکانی که در این حوزه کار می‌کنند ایثارگر هستند و در حالی با حقوقی که متناسب با سختی کار آنها نیست در این جایگاه فعالیت دارند که درآمد حاصل از یک ماه کار پزشک قانونی را می‌توانند ظرف سه روز با سایر کارهای پزشکی مانند تزریق بوتاکس و ژل بدست بیاورند.

حداقل ۱۰ پزشک دیگر برای شهرستان‌ها نیاز داریم

وی در ادامه از کمبود پزشک در پزشک قانونی کرمانشاه یاد کرد که عمدتا نیز از همین سختی کار منشاء می‌گیرد و گفت: در حوزه پزشکان رسمی و طرحی ۲۳ پزشک داریم و کمبودی وجود ندارد، اما تنها چهار پزشک همکار در سراسر استان داریم و با کمبود جدی در این حوزه روبرو هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اظهار کرد: برای مراکز پزشکی قانونی صحنه، کنگاور، هرسین، سنقر، قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، جوانرود، روانسر و پاوه یک پزشک دیگر نیاز داریم، زیرا این مراکز باید دارای حداقل دو پزشک باشند.

خانی‌آباد از همه پزشکانی که امکان همکاری با پزشکی قانونی را داشته و ترجیحا بومی باشند، درخواست کرد به کمک پزشکی قانونی بیایند و یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا حد امکان شرایط کار را برای آنها تسهیل کنیم.

معاینه ۱۲۷۴ جسد در نیمه اول امسال

وی در ادامه به عملکرد پزشکی قانونی کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۸ هزار و ۳۰۳ مورد  خدمات معاینات سرپایی داشتیم و ۲۴۰۷ جسد نیز معاینه شد.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه اظهار کرد: در شش ماهه امسال نیز ۲۴ هزار و ۲۵۱ مورد معاینه سرپایی شامل ۱۶ هزار و ۹۰۱ مرد و ۷۵۵۰ زن انجام شد و ۱۲۷۴ جسد را نیز معاینه کردیم.

خانی‌آباد تعداد  افرادی که با ادعای نزاع در این مدت به پزشکی قانونی کرمانشاه مراجعه کردند را ۸۱۱۵ نفر اعلام کرد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۸۲۸۰  نفر بوده و افزد: تعداد موارد ادعای تصادف در این مدت نیز ۶۰۶۲ نفر بوده که نسبت به تعداد۵۷۷۷ نفری سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در شش ماهه امسال ۳۹۲ مصدوم حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۱۹ نفر آنها خانم بودند. دراین مدت ۲۲ مورد فوتی ناشی از حوادث کار نیز داشتیم که تعداد آن نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، در نیمه اول امسال هشت نفر با گاز منوکسیدکربن فوت کردند که این تعداد نسبت به ۱۷ مورد در مدت مشابه سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

خانی‌آباد گفت: در این مدت ۲۰ نفر فوتی بر اثر سوختگی داشتیم که نسبت به فوتی ۱۸ نفر در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. تعداد موارد غرق‌شدگی در این مدت نیز مانند مدت مشابه سال ۱۴۰۲ هشت نفر بوده است.

وی تعداد افرادی که در نیمه اول امسال به دلیل برق گرفتگی فوت کردند را ۱۰ نفر اعلام کرد که این تعداد سال گذشته پنج نفر بوده است.

صدور ۹۳ مجوز سقط قانونی جنین در نیمه اول امسال

خانی‌آباد تعداد مجوزهای صادر شده برای سقط قانونی جنین در پزشکی قانونی کرمانشاه را در نیمه اول امسال ۹۳ مورد اعلام کرد و ادامه داد: ۲۹ مورد نیز عدم صدور مجوز داشتیم.

وی از شرایط خاص صدور مجوز قانونی برای سقط جنین نیز یاد کرد که شرط اصلی و اولیه آن زیر ۱۹ هفته بودن سن جنین است و اظهار کرد: به علاوه باید یا خود جنین دارای ناهنجاری باشد و یا مادر را دچار مشکل جدی بکند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از ثبت ۲۰ مورد سگ گزیدگی نیز در پزشکی قانونی کرمانشاه طی نیمه اول امسال خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به چهار مورد در مدت مشابه سال گذشته افزایش محسوسی داشته است.

خانی‌آباد خاطرنشان کرد: این موارد صرفا مربوط به افرادی است که شکایتی داشتند و به پزشک قانونی مراجعه کردند و قطعا موارد واقعی سگ گزیدگی بسیار بیشتر از این تعداد است.

جواب معاینات سرپایی را یک هفته‌ای می‌دهیم

وی درباره زمان پاسخ معاینات پزشکی قانونی نیز گفت: این امر بسته به شرایط، میزان آسیب، پیگیری خود فرد و... داشته و ممکن است همان روز و یا یک ماه برای معاینات سرپایی طول بکشد، اما زمان صدور پاسخ نهایی برای معاینات سرپایی تقریبا یک هفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: برای معاینه اجساد نیز بستگی به شرایط جسد، دلایل فوت، نیاز به بررسی پرونده کیفری و ... کار از یک روز و حتی یک سال نیز ممکن است زمان ببرد.

به دنبال راه‌اندازی ساختمان شماره ۲ پزشکی قانونی هستیم

وی در ادامه از ساختمان فعلی اداره کل پزشکی قانونی کرمانشاه یاد کرد که متعلق به دهه ۷۰ بوده و فرسوده است و گفت: به علاوه در حال حاضر شعبه دیگری در شهر کرمانشاه نداریم.

خانی‌آباد با اشاره به حجم قابل توجه مراجعات به پزشکی قانونی کرمانشاه، ادامه داد: به دنبال راه‌اندازی ساختمان شماره دو هستیم که حداقل بخش معاینات سرپایی را به آنجا منتقل کنیم و محل فعلی فقط برای اجساد باشد.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، بهتر است محل جدید نزدیک به بیمارستان طالقانی و یا محلی در نزدیکی شمال شهر باشد تا افراد مجبور نباشد مسیر طولانی تا محل فعلی اداره پزشکی قانونی واقع در کیهانشهر را طی کنند.

وی راه‌اندازی ساختمان شماره دو اداره کل پزشک قانونی کرمانشاه را نیازمند همکاری سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها دانست.

زمین «سوله بحران» تعیین تکلیف شد

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه از پیگیری چند ساله برای راه‌اندازی سوله بحران پزشکی قانونی کرمانشاه یاد کرد و گفت: این سوله برای شرایط بحرانی و خطر و جهت نگهداری از اجساد بسیار ضروری است.

خانی‌آباد با اشاره به در دست اقدام بودن این سوله در محل آرامستان کرمانشاه، تاکید کرد: تعیین تکلیف زمین این پروژه بروکراسی سختی داشت، اما اجرایی شد و اکنون زمین آن را از اوقاف گرفته‌ایم و گام بعدی تهیه نقشه و تامین بودجه است.

وی بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی این سوله را حداقل ۲۰ میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: این اعتبار باید با کمک مدیریت بحران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین با حمایت سازمان پزشکی قانونی تامین شود.

به گفته این مسئول، در صورت تامین اعتبار می‌توان این سوله را ظرف یکسال راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha