• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072821455
  • منبع : نمایندگی همدان

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ورزش‌های همگانی 

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ورزش‌های همگانی 

ایسنا/همدان ورزش‌های همگانی ارزان‌ترین روش ورزشی برای حفظ سلامتی است که در هر مکان و زمان می‌تواند انجام شود و برای توسعه و تشویق به انجام آن در بین مردم و خانواده‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن است.

در راستای اجرای ورزش‌های همگانی، طرح ملی ورزش و مردم از سوی دفتر توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی با هدف توسعه ورزش رایگان و دسترسی عموم مردم به ورزش با شعار صبح بانشاط، عصر مفرح در دو نوبت صبح و عصر به مرحله اجرا رسیده است.

به گزارش ایسنا، همدان نیز یکی از استان‌های سطح کشور است که این طرح را با حضور گروه‌های مختلف مردم و استفاده از مربیان ورزشی استان در ایستگاه ورزش صبحگاهی واقع در «پارک مردم» اجرایی کرده است اما بسیاری از شهروندان از این طرح اطلاعی ندارند و سوال مهم‌تر دیگری که مطرح می‌کنند این است که چرا این طرح فقط در پارک مردم اجرا می‌شود و در نقاط دیگر شهر ایستگاه ورزش صبحگاهی یا عصرگاهی نداریم؟ 

در این گزارش به بررسی وضعیت اجرای ورزش همگانی و تجهیزات ورزشی در پارک‌های سطح شهر همدان پرداخته‌ایم و با برخی از شهروندان و ساکنین شهرک‌های این شهر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شهرداری با هیئت ورزش‌های همگانی همکاری کند

شهرداری، یکی از متولیان توسعه ورزش‌های همگانی است که باید برای این مهم با هیئت ورزش‌های همگانی همکاری و تعامل سازنده‌تری داشته باشد.

شهرداری با ایجاد فضای سبز و ساخت پارک و اختصاص ایستگاه‌های ورزش صبح و عصرگاهی در همه مناطق شهر و تجهیز این اماکن با وسائل و امکانات مناسب و استاندارد ورزشی می‌تواند دسترسی همه مردم به انجام ورزش کم هزینه را ایجاد کند.

برخی شهرک‌ها و محلات که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده‌اند، نیازمند توسعه پارک و اختصاص ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و همگانی در کنار نصب تجهیزات ورزشی مناسب و استاندارد هستند تا علاوه بر عدالت محوری در تمامی نقاط شهر به تقویت سلامت و نشاط اجتماعی شهروندان بی‌انجامد.

ساکنین شهرک‌ها از وجود تجهیزات غیر استاندارد و مستعمل گلایه‌مند هستند و می‌گویند بخشی از تجهیزات ورزشی نصب شده در پارک‌ها با توجه به استفاده عموم مردم از آنها، مستعمل، خراب، شکسته و از کار افتاده هستند و قابلیت استفاده ندارند و یا اینکه شهروندان به روشی اشتباه از آن استفاده می‌کنند که می‌توانند آسیب‌زا باشند و به همین دلیل به پیاده‌روی در پارک‌ها بسنده می‌کنیم که البته به‌دلیل نامناسب بودن مسیر و استفاده از سنگفرش‌های نامناسب، مسیرهای کوتاه‌تری را انتخاب می‌کنیم.

‌ساکنین حصارهای همدان نیز از نبود فضای سبز و پارک و باشگاه‌های ورزشی گلایه‌مند هستند و به ایسنا، می‌گویند: برای استفاده از سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی باید به داخل شهر رفت و آمد کنیم که به دلیل دوربودن مسیر از ورزش کردن منصرف می‌شویم واما با داشتن باشگاه ورزشی و یا پارک با تجهیزات ورزشی مناسب می‌توانیم در هر ساعتی ورزش کنیم.

نبود عدالت محوری در اجرای ورزش‌های همگانی در مناطق مختلف شهر

شهروند دیگری نیز با اشاره به نبود عدالت محوری در اجرای طرح‌های محیطی و اختصاص فضا سبز و پارک و باشگاه‌های ورزشی در نقاط مختلف شهر به ایسنا می‌گوید: کاش همانقدر که به بلوار ارم از نظر زیباسازی، سنگفرش مناسب، فضاسازی محیطی توجه و دقت نظر شده و یا در مناطقی از شهر باشگاه ورزشی و فضای سبز و پارک با تجهیزات ورزشی اختصاص داده شده، به دیگر مناطق شهر هم توجه می‌کردند تا همه شهروندان از شمال تا جنوب شهر بتوانند از امکانات و خدمات ورزشی حتی ورزش ساده‌ای مانند پیاده‌روی در فضاهای سبز و پارک‌ها بهره ببرند.

‌در مرکز شهر نیز با کمبود فضای سبز مواجه هستیم. وجود فضای محیطی پیرامون آرامگاه بوعلی‌سینا بسیار خوب است اما دسترسی به آن به‌دلیل آنکه میدان است و دور آن وسیله نقلیه تردد می‌کند دارای خطراتی به‌ویژه برای تردد سالمندان است و البته از این فضای بسیار گسترده فقط برای نشستن و لذت بردن از هوای دلچسب همدان در چهار فصل می‌توان استفاده کرد.

تنها فضای مناسب محیطی برای اجرای ورزش‌های همگانی، پارک مردم است که در آن ایستگاه صبحگاهی وجود دارد و صبح‌ها با حضور عده‌ای از شهروندان و سالمندان و بانوان ورزش همگانی اجرا می‌شود اما به گفته ساکنین شهرک‌ها و نقاطی از شهر که در حاشیه قرار دارند، دسترسی به پارک مردم به دلیل دور بودن مسیر برای آنان میسر نیست.

به‌همین دلیل باید از سوی شهرداری مناطق با ایجاد فضای سبز و پارک و اختصاص ایستگاه‌های صبحگاهی ورزش همگانی در همه نقاط شهر چاره‌اندیشی شود تا همه شهروندان در ورزش همگانی سهیم شوند و جامعه سالم و با نشاطی داشته باشیم.

ضرورت ورزش برای کارمندان

یکی از کارمندان همدانی نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: توجه به اجرای ورزش در ادارات برای کارمندان که بیشترین ساعات زندگی خود را پشت میز و در حال کار سپری می‌کنند و با بیماری‌های مختلفی مانند دیسک کمر و گردن، چاقی و درد در ستون فقرات و کمر و گرفتگی‌های عضلانی مواجه هستند که ورزش و تحرک برای آنان لازم و ضروری است که این امر نیز به اهتمام و هم‌افزایی ادارات مربوطه با سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی در اختصاص دادن ساعاتی از روز در هفته با توافق پرداخت با درصد کمتر جهت استفاده کارمندان از امکانات و تجهیزات ورزشی امکان‌پذیر است و یا ساعاتی در روز در محیط‌های بیرون از دفاتر کاری انجام حرکات ورزشی سبک و ساده کششی در فضای باز انجام شود. 

وی افزود: در امر مهم ورزش و تربیت‌بدنی که ارتباط مستقیم با ایجاد نشاط و سلامت جامعه و شهروندان دارد و در جلوگیری از بیماری‌ها و بالابردن کیفیت زندگی و سلامت روان عموم افراد جامعه تاثیرگذار است و جامعه‌ای پویا، فعال، سالم و با نشاط را ایجاد می‌کند، توجه و اهتمام به چند نکته در ارائه و اجرای طرح‌های علمی و کارشناسی‌ شده ضروری است.

این شهروند همدانی بر توجه و اهتمام به اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در همه نقاط سطح شهر بویژه نقاط حاشیه‌ای و کم برخوردار، توجه به نیازهای ورزشی گروه‌های مختلف سنی در جامعه مانند کودکان و نوجوانان، جوانان، میانسالان، سالمندان، بانوان و معلولان تأکید کرد.

به‌ گزارش ایسنا، با نگاهی به آمارهای اعلام شده متوجه می‌شویم که چاقی در کشوربه دلیل بی‌تحرکی و کم‌تحرکی در مردان، زنان، کودکان و نوجوانان و میانسالان و سالمندان رو به افزایش است و این مساله برای شور به ویژه استان همدان که روند پیری در آن رو به رشد است.

فرهنگ‌سازی و تبیلغ موثر در توسعه ورزش‌های همگانی برای تمامی مردم و سنین مختلف شهروندان در جامعه، امری لازم است که باید از سوی متولیان امر مانند صدا و سیما، اداره‌کل ورزش و جوانان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل آموزش و پروش، اداره‌کل بهزیستی، شهرداری و... با پالایش و نیازسنجی مناطق مختلف شهری و ارائه طرح‌های جامع و مناسب برای هر منطقه با هدف عدالت‌محوری فرهنگی و اجتماعی با ایجاد پارک‌ها، ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی و عصرگاهی، اختصاص و ساخت فضای سبز مناسب برای ورزش و دیگر اقدامات در این حوزه، به توسعه ورزش همگانی و تشویق خانواده‌ها برای انجام ورزش اهتمام ویژه داشته باشند.

گزارش از: قدسیه عظیمی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha