• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403072821162
  • منبع : مطبوعات

تکرار تراژدی غم‌انگیز نظافت مدارس توسط اولیا

پول نداری، نظافت کن!

پول نداری، نظافت کن!

هفته گذشته یکی از خبرنگاران صدا و سیما در استوری اینستاگرام خود نوشت که مادر یک دانش‌آموز در شهر قدس چون پول ثبت‌نام نداشته مجبور شده کلاس‌های مدرسه را نظافت کند. هر چند وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که آنچه تاکنون محرز شده با مطلب منتشر شده فاصله معناداری دارد، اما پیگیری‌های «اعتماد» نشان داده؛ این موضوع نه تنها با مطلب منتشر شده فاصله معناداری نداشته، بلکه در دیگر مدارس نیز اتفاق افتاده است.

به گزارش ایسنا، «اعتماد» نوشت: هفته گذشته یکی از خبرنگاران صدا و سیما در استوری اینستاگرام خود نوشت که مادر یک دانش‌آموز در شهر قدس چون پول ثبت‌نام نداشته مجبور شده کلاس‌های مدرسه را نظافت کند. هر چند وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که آنچه تاکنون محرز شده با مطلب منتشر شده فاصله معناداری دارد، اما پیگیری‌های «اعتماد» نشان داده؛ این موضوع نه تنها با مطلب منتشر شده فاصله معناداری نداشته، بلکه در دیگر مدارس نیز اتفاق افتاده است. با این حال «اعتماد» پس از انتشار این اخبار با مادر دانش‌آموز مذکور صحبت و در ادامه به موارد مشابه و مشکلاتی که اولیای دانش‌آموزان در مدارس هنگام ثبت‌نام با آن مواجه شده، اشاره کرده است. طبق پیگیری‌های «اعتماد»، نظافت مدارس توسط برخی اولیا موضوع جدیدی نیست و برخی مدارس هنگام ثبت‌نام اولیای دانش‌آموزان بی‌بضاعت را وادار به نظافت کرده و اگر خانواده‌ها به دلایلی نظافت را قبول نکنند آنها را تهدید می‌کنند که فرزندشان از مدرسه اخراج می‌شود. حالا این ماجرا در یکی از مدارس تهران و مدرسه «شهید باهنر» شهرستان تایباد واقع در استان خراسان رضوی نیز رخ داده است. همچنین طبق پیگیری‌های دیگر «اعتماد» از مشکلات دانش‌آموزان درباره مسائل ترک تحصیل آنها مشخص کرده؛ بعضی از دانش‌آموزان در مدرسه مورد آزار قرار گرفته و آسیب جدی به آنها وارد شده تا جایی که ترک تحصیل کرده‌اند. لازم به ذکر است که گفته شود؛ «اعتماد» از برخی اطلاعات و جزئیات مربوط به این گزارش بنا به دلایلی خودداری کرده، اما این اطلاعات جهت پیگیری مسوولان مربوطه نزد روزنامه محفوظ است.

نظافت مدرسه توسط اولیای دانش‌آموزان در تهران و تایباد به خاطر نداشتن پول ثبت‌نام

پدر یکی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شهید باهنر شهرستان تایباد به «اعتماد» می‌گوید: «به ما گفتند اگر پول ثبت‌نام ندارید باید نظافت کنید و اگر این موضوع را به جایی اعلام کنید دخترتان را از مدرسه اخراج می‌کنیم.» طبق اطلاعاتی که به دست «اعتماد» رسیده؛ «یکی از مدارس تهران نیز لیستی از خانواده‌های دانش‌آموزان بی‌بضاعت تهیه کرده و با آنها تماس گرفته و عنوان کرده که یا پول ثبت‌نام مدرسه فرزندتان را بدهید یا مدرسه را نظافت کنید.» طبق اطلاعات بیشتر «اعتماد»؛ «مدیر یکی از مدارس در تهران از اولیای دانش‌آموزان بی‌بضاعت جهت نظافت مدرسه استفاده کرده است. بدین صورت که مدرسه اعلام کرده خانواده‌هایی که جهت ثبت‌نام پول ندارند به مدرسه مراجعه کنند. وقتی اولیا به مدرسه مراجعه کرده‌اند به آنها گفته شده که یا مدرسه را نظافت کنید یا اگر کارهایی از قبیل بنایی و جوشکاری بلد هستید برای مدرسه انجام دهید. به‌ طوری که این اقدام به خانواده دانش‌آموزان بی‌بضاعت اجبار شده است. بعد از این شرط اولیای دانش‌آموزان از مدرسه شاکی و برخی از آنها از این پیشنهاد ناراحت شده و به مسوول آموزش و پرورش منطقه [...] گزارش داده‌اند، اما اداره آموزش و پرورش فقط در حد یک تماس این موضوع را پیگیری کرده و توبیخی برای مدیر و مسوول مدرسه در نظر نگرفته است.» همچنین طبق اطلاعات دیگر «اعتماد» از این مدرسه؛ «مدیر و معاون اجرایی رفتار مناسبی با دانش‌آموزان ندارند. تا جایی که چند وقت پیش معاون اجرایی این مدرسه به یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی سیلی زده است. ماجرا نیز از این قرار بوده که وقتی می‌خواستند میان دانش‌آموزان شیر توزیع کنند، دانش‌آموزان یکی از کلاس‌ها کمی شلوغ کرده و معاون اجرایی به دانش‌آموزان آن کلاس توهین کرده است. یکی از دانش‌آموزان در جواب توهین فقط گفته؛ واقعا؟ اما بعد از این کلمه، معاون اجرایی مدرسه دو، سه سیلی به همان دانش‌آموز زده است. این اتفاق به گوش خانواده دانش‌آموز رسیده و آنها به مدرسه مراجعه کرده‌اند، اما مدیر و معاون مدرسه به جای اینکه از اولیای این دانش‌آموز عذرخواهی کنند باعث ایجاد تشنج بیشتر و درگیری شده‌اند. در نهایت نیز موضوع به پلیس گزارش شده، اما این جریان با اخراج دانش‌آموز پایان گرفته است.» بر اساس دیگر اطلاعات رسیده به «اعتماد» در مورد مدرسه [...] در تهران؛ «این مدرسه از اولیای دانش‌آموزان اتباع نیز یک تا ۲ میلیون تومان به صورت نقدی دریافت می‌کند تا فرزندان آنها را ثبت‌نام کند.»

موقع ثبت‌نام فقط ۱۰۰ هزار تومان داشتم

از آنجایی که خبر نظافت مدرسه توسط مادر یک دانش‌آموز به خاطر اینکه هزینه ثبت‌نام مدرسه دخترش را نداشته بازتاب فراوانی داشت، «اعتماد» با مادر این دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه توحید ۱ در شهر قدس نیز تماس داشته است. او به «اعتماد» می‌گوید: «دخترم حدود دو سال ترک تحصیل کرده بود؛ هزینه تحصیلش را نداشتم. امسال مدرسه موقع ثبت‌نام ۷۰۰ هزار تومان می‌خواست، اما من ۱۰۰ هزار تومان داشتم. مجبور شدم به خاطر دخترم کلاس‌ها را نظافت کنم. البته فقط من نبودم، خانواده‌های دیگر هم بودند. خانواده ما تحت پوشش کمیته امداد است، اما نه به صورت دایم؛ شش ماه پول می‌دهند، شش ماه نمی‌دهند.» او در ادامه می‌گوید: «وضع مالی افتضاحی داریم. همسرم مریض است؛ بیماری اعصاب و روان دارد. دیسک کمر دارد. کیسه صفرا دارد. ۱۶ سال است نمی‌تواند کار کند. نه بازنشسته جایی هستیم، نه بیمه داریم، نه از جایی حقوق می‌گیریم، هیچی. هفته پیش دعوت‌مان کردند، گفتند بیایید کارت هدیه می‌دهیم؛ کمک‌تان می‌کنیم. گفتم خانه‌مان دور است نمی‌توانم بیایم. گفتند بیایید می‌خواهیم هزینه‌تان را بدهیم. ۲۷۰ هزار تومان هزینه اسنپ دادم تا رسیدم آنجا، اما هیچی به ما ندادند. ما الان مدتی است مرغ نخوردیم. اصلا مزه مرغ یادمان رفته. بچه‌هایم به من می‌گویند مامان مرغ بخر، میوه بخر؛ ندارم از کجا بیاورم.» بعد از صحبت‌های این مادر، روابط عمومی آموزش و پرورش شهر قدس اعلام کرد که با پذیرش استعفای مدیر، ابلاغ ایشان لغو و پرونده جهت ادامه بررسی در اختیار هیات رسیدگی به تخلفات قرار گرفت.

پیگیری‌های «اعتماد» از مشکلات دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، نشان می‌دهد مواردی که منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان شده، خیلی زیاد است، اما تمام تمرکز بر این است دانش‌آموزی که بعد از مشکلات زیاد متقاعد شده ترک تحصیل را کنار بگذارد و به مدرسه بازگردد شرایط برایش فراهم شود.» او در ادامه با اشاره به مادر دانش‌آموزی که مدرسه توحید ۱ در شهر قدس را برای ثبت‌نام دخترش نظافت کرده بود، می‌گوید: «این دانش‌آموز بعد از دو سال ترک تحصیل به مدرسه بازگشته است. فعلا مشکل این خانواده جهت ثبت‌نام حل شده است.» مشکلات و اتفاقات اینچنینی در مدارس ادامه دارد و برخی از این اتفاقات هرگز رسانه‌ای نمی‌شود... .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha