• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403072821039
  • خبرنگار : 71589

ربات انسان‌نمای چینی در کنار کارگران خودروسازی

ربات انسان‌نمای چینی در کنار کارگران خودروسازی

ربات انسان‌نمای «واکر اس‌۱»(Walker S۱) در بزرگترین شرکت تولید کننده خودروهای برقی جهان کار خود را آغاز کرده است و در حال آموزش برای رفع مشکل کمبود نیروی کار است.

به گزارش ایسنا، شرکت رباتیک چینی «یوبی‌تک»(UBTech) بیش از ۵۰۰ سفارش برای ربات انسان‌نمای صنعتی خود موسوم به «واکر اس۱» از خودروسازان بزرگ دریافت کرده است.

به نقل از آی ای، این سفارش به منظور رفع کمبود نیروی کار در چین دریافت شده است و شرکت‌های بیشتری از فناوری‌های خودکارسازی برای ساده‌سازی عملیات‌های خود استفاده می‌کنند.

ربات انسان‌نمای Walker S۱ در حال حاضر در کارخانه‌های خودروسازانی نظیر شرکت BYD که بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان است، استفاده می‌شود.

این ربات در ارتباط با وسایل نقلیه لجستیکی بدون سرنشین و سیستم‌های تولید هوشمند کار می‌کند که آن را به یکی از اولین سامانه‌هایی در سطح جهان تبدیل می‌کند که عملیات‌ها در مقیاس بزرگ را تا این حد خودکار می‌کند.

با هدف رفع کمبود نیروی کار در بخش تولید

صنعت تولید چین با کمبود قابل توجه نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی چین، پیش‌بینی می‌شود صنایع کلیدی مانند خودروسازی در چین تا سال ۲۰۲۵ با کمبود ۳۰ میلیون کارگر مواجه شوند.

تان مین(Tan Min) مدیر ارشد برند یوبی‌تک در مصاحبه اخیر توضیح داد که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از کارها در کارخانه‌های خودکار توسط بازوهای رباتیک انجام می‌شود، در حالی که ۳۰ درصد باقی‌مانده توسط انسان‌ها انجام می‌شود.

هدف یوبی‌تک کاهش کمبود نیروی انسانی به تنها ۱۰ درصد با استقرار ربات‌های انسان‌نما و متمرکز کردن کارگران انسانی بر روی وظایف سطح بالاتر مانند همکاری و مدیریت ابزار است.

تان می‌گوید: ایده این است که حدود ۲۰ درصد از حجم کار را با ربات‌های انسان‌نما جایگزین کنیم. این تغییر به سمت اتوماسیون به طور فزاینده‌ای ضروری است، زیرا برنامه‌های آموزش حرفه‌ای برای پاسخگویی به تقاضای کارگران فنی ماهر تلاش می‌کنند و فارغ‌التحصیلان جوان‌تر دانشگاه تمایل کمتری به دنبال کردن مشاغل سخت دارند.

قابلیت‌ها و تأثیر «واکر اس۱» بر ایمنی کارگران

ربات انسان‌نمای «واکر اس۱» با ۱۷۲ سانتی‌متر قد و ۷۶ کیلوگرم وزن از نظر اندازه بسیار شبیه به یک انسان است که آن را برای انجام انواع وظایف مختلف در محیط کارخانه، از جمله انجام بازرسی‌های کیفی، حمل بسته‌هایی با اندازه‌های مختلف، سفت کردن پیچ‌ها با یک پیچ گوشتی برقی، مونتاژ اجزا و مرتب‌سازی قطعات مناسب می‌کند.

یکی از مزایای کلیدی استفاده از ربات‌های انسان‌نما مانند «واکر اس۱» کاهش فشار فیزیکی و خطرات آسیب به کارگران انسانی است.

کارهای تکراری مانند بلند کردن اجسام سنگین و قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک می‌تواند باعث مشکلات سلامتی طولانی‌مدت برای کارگران انسانی شود. یوبی‌تک در وبسایت خود اعلام کرده است که «واکر اس۱» با انجام این مشاغل سخت و یکنواخت می‌تواند از کارگران در برابر چنین خطراتی محافظت کند.

همکاری با صنایع پیشرو

یوبی‌تک در فضای اتوماسیون تازه‌وارد نیست و حضور رو به رشد آن در این صنعت از طریق مشارکت با شرکت‌های پیشرو مشهود است. این شرکت علاوه بر همکاری با شرکت BYD، همچنین مشتریانی مانند دان‌فنگ موتور(Dongfeng Motor)، فاو وکس‌واگن(FAW-Volkswagen) و جیلی(Geely) دارد.

یوبی‌تک فراتر از صنعت خودرو همچنین با غول الکترونیکی فاکسکان(Foxconn) و شرکت تدارکاتی اس‌اف اکسپرس(SF Express) برای اجرای عملیات‌های خودکار در مقیاس بزرگ همکاری می‌کند.

این مشارکت‌ها کاربردهای گسترده ربات‌های انسان‌نمای یوبی‌تک و پتانسیل آنها را برای تغییر نه تنها بخش تولید، بلکه حمل و نقل و الکترونیک نشان می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha