• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403072820961
  • خبرنگار : 50163

تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها در زنان از اهمیت بالایی برخوردار است

تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها در زنان از اهمیت بالایی برخوردار است

ایسنا/زنجان کارشناس تغذیه بیمارستان امدادی ابهر گفت: تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها در زنان به عنوان گروهی از موثرترین افراد جامعه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

هادی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درخصوص استفاده از مکمل‌های غذایی توسط بانوان، اظهار کرد: کم‌خونی در بانوان پدیده غیرقابل انتظاری نیست و عمدتاً به از دست رفتن آهن بدن در چرخه ماهانه ارتباط دارد.

کارشناس تغذیه بیمارستان امدادی ابهر افزود: با توجه به تفاوت‌های فردی در میزان این خون از دست رفته در هر ماه، حتی علیرغم بهترین شکل تغذیه، برخی بیشتر و برخی کمتر، دچار کمبود آهن و نهایتاً کم‌خونی ناشی از آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه جبران کم‌خونی آهن به وسیله غذا در بانوان معقول نیست زیرا منابع غنی آهن مثل، انواع گوشت‌ها و جگر، همزمان مقدار قابل ملاحظه‌ای انرژی دارند و سبب افزایش وزن و به دنبال آن افزایش ابتلا به چربی خون و دیابت و پرفشاری خون و ... می‌شوند، گفت: اگر نتیجه آزمایش خون نشان‌دهنده فقر آهن باشد، لزوماً به معنی فقر غذایی آهن نیست و دریافت مکمل آهن، تنها راه درمان است.

کارشناس تغذیه بیمارستان امدادی ابهر تصریح کرد: هر قرص آهن (فروسولفات) به اندازه ۲۵۰ گرم گوشت قرمز بدون چربی، حاوی آهن است و باور اینکه خشکبارهایی مثل پسته یا میوه‌های خشک و حبوبات، حاوی مقادیر زیاد آهن قابل جذب هستند، درست نیست.

محمدی با اشاره به اینکه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است در سرطان سینه نقش داشته باشد، به خصوص در میان اقلیت‌ها، افزود: بر این اساس زنان سیاه‌پوست آمریکایی و اسپانیایی‌تبار با سطوح پایین ویتامین D نسبت به زنانی که سطح ویتامین D کافی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند؛ همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتامین D در محافظت از این گروه از زنان در برابر سرطان سینه، نقش دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه کلسیم ماده ضروری برای رشد استخوان‌ها و دندان کودکان است، تاکید کرد: در صورتی که مادری در طول دوران بارداری به اندازه کافی کلسیم دریافت نکند، جنین کلسیم خود را از ذخایر استخوانی مادر تغذیه می‌کند و این مسئله احتمالی پوکی ‌استخوان را در مادر افزایش می‌دهد.

کارشناس تغذیه بیمارستان امدادی ابهر با اشاره به اینکه میزان نیاز زنان باردار به کلسیم از سه ‌ماهه سوم، روزانه یک گرم است یادآور شد: لبنیات به‌خصوص پنیر، ماست و شیر منابع خوب کلسیم هستند و مصرف محصولات لبنی در روز می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را برطرف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha