• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072620509
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مطرح کرد

افزایش سالانه ۴۰ هکتاری سطح زیر کشت گردو در گیلان

افزایش سالانه ۴۰ هکتاری سطح زیر کشت گردو در گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سطح زیر کشت گردو در استان تا سال ۱۴۰۳ را در مجموع ۴۲۴۸ هکتار دانست و عنوان کرد: در طول سه سال اخیر به طور متوسط سالانه ۴۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول اضافه شده است.

دکتر صالح محمدی امروز، ۲۶ مهرماه در جشنواره کشاورزی «شکرانه برداشت گردو» که در روستای ارده شهرستان رضوانشهر برگزار شد، گردوی ایرانی را از مهمترین گردوهای موجود در دنیا دانست و اظهار کرد: یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری طولانی مدت و پربازده در زمینه کشاورزی و باغی، احداث باغ گردو است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در اکثر نقاط کشور می توان اقدام به احداث باغ گردو کرد، افزود: در استان گیلان در تمام ۱۷ شهرستان کشت و کار گردو رواج داشته که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان های سیاهکل، رودسر، رودبار، املش، رضوانشهر، تالش و آستاراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان سطح زیر کشت گردو در استان تا سال ۱۴۰۳ را در مجموع ۴۲۴۸ هکتار دانست و عنوان کرد: از این سطح بیش از ۷۱۵۱ تن محصول به ارزش اقتصادی ۱۷۱۷ میلیارد تومان برداشت می شود.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت گردو در شهرستان رضوانشهر ۴۴۷ هکتار است، گفت: پیش بینی می شود بالغ بر ۱۵۰۵ تن محصول از باغات شهرستان برداشت شود.

وی فصل برداشت گردو را وابسته به شرایط محیطی دانست و با بیان اینکه در مناطق سرد در اواخر مهرماه انجام می شود، خاطرنشان کرد: هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه ای مایل به خاکی در آمده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ارزش بالای گردو در بین میوه های خشک باغی، یادآور شد: نگهداری و صادرات گردو نیاز به سردخانه و دیگر وسایل پر هزینه ندارد و به علت خشک بودن هسته آن صدمه نمی بیند.

وی ادامه داد: به منظور ترغیب و تشویق باغداران و فعایت در تولید و توسعه سطح زیر کشت این محصول در طی سال های اخیر توزیع نهال رایگان گردوی ارقام مقاوم به سرما و دیرگل نظیر رقم «چندلر» اقدام شده است؛ رقم چندلر بومی آمریکا بوده و در ارتقاع ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا کاشته می شود. این رقم مقاوم به سرمای بهاره نیز بوده و محصول آن پوست نازکی داشته و تحت عنوان گردوی کاغذی شناخته می شود.

محمدی با بیان اینکه از محل یارانه نهال در چند سال اخیر اقدام به حمایت از باغداران جهت توسعه کشت این رقم شده است، گفت: در طول سه سال اخیر به طور متوسط سالانه ۴۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در استان اضافه شده است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه کشت ارقام گردوی مقاوم به سرما با عملکرد بالا، متذکر شد: کشاورزان با درخواست به مراکز خدمات جهاد کشاورزی نسبت به ثبت نام و دریافت نهال از نهالستان های مجاز اقدام و از یارانه نهال آن برخوردار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha