• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072620327
  • خبرنگار : 50214

در راستای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول؛

۴۰ درصد مشاورین املاک استان یزد به سامانه کاتب متصل شده‌اند

۴۰ درصد مشاورین املاک استان یزد به سامانه کاتب متصل شده‌اند

ایسنا/یزد مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: در راستای مواد قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بیش از ۴۰ درصد مشاورین املاک این استان به سامانه کاتب متصل شده‌اند.

«مهدی اقبال» در این باره افزود: آیین‌نامه ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مشتمل بر ۲۹ ماده و چهارده تبصره توسط سازمان ثبت و با همکاری وزارت خانه‌های صمت و راه و شهرسازی تهیه و در تاریخ بیست و یکم مهرماه با امضای معاون اول قوه قضاییه جهت اجرا ابلاغ شد.

وی ادامه داد: نحوه ارتباط دلالان معاملات املاک با سامانه جهت درج پیش‌نویس قرارداد و تقسیم اسناد، نحوه ثبت قراردادهای یکسان در سامانه و سایر مقررات مربوط به اجرای قانون از جمله مفاد این آیین‌نامه است.

اقبال یادآور شد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه سالجاری (۱۴۰۳) لازم الاجرا شده بنابر قانون الزام، تنظیم اسناد عادی در خصوص اسناد رسمی حدنگاری که از سوم تیرماه ۱۴۰۳ صادر شده در محاکم و ادارات دولتی قابلیت استماع ندارد.

به گفته وی، در ماده ۳ قانون الزام آمده که دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

عضو شورای قضایی یزد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص اتصال مشاورین املاک یزد به سامانه کاتب سازمان ثبت اسناد کشور، گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون چند جلسه آموزشی برای اعضای هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک و سایر اعضا برگزار شده و از مجموع یک هزار و ۵۱۷ دفتر مشاور املاک، تا بعداز ظهر روز چهارشنبه ۲۵مهرماه ۶۱۰ نفر یعنی بیش از ۴۰ درصد مشاورین املاک استان، به کاتب متصل شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ثبت اسناد و املاک یزد، اقبال اضافه کرد: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه کاتب را به عنوان پلتفرم رسمی انجام معاملات رونمایی کرده و تمامی مشاوران املاک از ابتدای تیرماه ۱۴۰۳ جهت انجام معاملات ملزم به عضویت در این سامانه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha