• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403072620211
  • خبرنگار : 50250

نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم

نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس انجمن صنعت پخش ایران گفت: نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم، به دلیل نبود این قانون، صنعت پخش دارای متولیان بسیار بوده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

سهراب کارگر امروز ۲۶ مهرماه در نشست کمیته شعب استانی انجمن شرکت‌های پخش ایران با اشاره به سابقه فعالیت ۲۹ ساله این انجمن در کشور، اظهار کرد: این انجمن ۱۰۰ درصد داروی کشور و ۹۰ درصد کالاهای غیردارویی از جمله غذایی، آرایشی و بهداشتی و سایر اقلام را توزیع می‌کند.

رئیس انجمن صنعت پخش ایران افزود: نقش صنعت پخش در تولید ناخالص کشور حدود ۹ درصد است و حدود ۱۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این صنعت در حال فعالیت هستند، همچنین بیش از ۳۵۰۰ تامین‌کننده و واردکننده محصولات خود را توسط شرکت‌های پخش در کشور توزیع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ هزار خودروی سبک و سنگین در صنعت پخش در کشور در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: ۲۴ شعبه در سراسر کشور بیش از مساحت انبارهای سرپوشیده اعضای انجمن صنعت پخش در کشور پنج میلیون مترمکعب است که نشان می‌دهد زنجیره صنعت پخش در کلیه مراحل پخش و توزیع فعالیت دارد.

کارگر در خصوص چالش‌های صنعت پخش در کشور، توضیح داد: این صنعت در زنجیره دارای گلوگاه است، قوانین موازی بسیاری در این حوزه وجود دارد که امیدواریم این قوانین و متولیان بسیار در این حوزه موجب شده تا این صنعت نتواند با پویایی به کار خود ادامه دهد.

رئیس انجمن صنعت پخش ایران افزود: ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت پخش موجب شده تا امکان توسعه و افزایش زیرساخت‌ها از شرکت‌ها وجود نداشته باشد، جایگاه و ارزش صنعت پخش باید برای نهادهای نظارتی تببین شود تا مورد حمایت نهادهای نظارتی و حکومتی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم، به دلیل نبود این قانون، صنعت پخش دارای متولیان بسیار بوده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، امیدواریم در دولت جدید به این مسائل و نقش پدافندی صنعت پخش توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

کارگر با بیان اینکه انجمن صنعت پخش دارای بیش از ۸ کمیته است، عنوان کرد: یکی از کمیته‌های آن کمیته شعب است که دربرگیرنده هیات مدیره و اعضای فعال بوده و امروز انتخابات برای انتخاب رئیس و دبیر کمیته شعب برگزار می‌شود.

صنعت پخش ایران فاصله معناداری با دنیا دارد

در ادامه احمد شیروانی- دبیر انجمن صنعت پخش ایران با اشاره به جایگاه صنعت پخش در تولید ناخالص ملی، اظهار کرد: این صنعت جایگاه خود را در کشور تثبیت کرده است، قطعا این صنعت بخشی از زنجیره توزیع غذا و دارو محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: صنعت پخش ایران فاصله معناداری با دنیا دارد، محدودیت‌های برای این صنعت در کشور در حوزه تجهیزات، ناوگان خودرویی و انبارها وجود دارد که در کشورهای پیشرفته این محدودیت‌ها وجود ندارد، همچنین تحریم‌ها این مشکلات را تشدید کرده است، اما در حوزه آی تی و نرم‌افزار فاصله زیادی با دنیا نداریم.

شیروانی عنوان کرد: انجمن صنعت پخش در کشور جزو تشکل‌های برتر اقتصادی محسوب می‌شود و ارتباط خوبی با نهادهای دولتی نیز داشته و همچنین این انجمن در قیمت‌گذاری‌ها تاثیر دارد.

نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم

صنعت پخش نقش بسیار تاثیرگذاری در تسهیل ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارد

در ادامه این جلسه شهرام زارع- رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه صنعت پخش در سراسر جهان شناخته شده است، اظهار کرد: متاسفانه در کشور این صنعت شناخته شده نیست و گاهی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه صنعت پخش نقش بسیار تاثیرگذاری در تامین اقلام مورد نیاز واحدهای صنفی و تسهیل ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارد، گفت: این صنعت کار واحدهای تولیدی برای فروش محصول تسهیل کرده است و می‌توان گفت به نوعی این صنعت مکمل واحدهای تولیدی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید صنعت پخش به خوبی در کشور و چهارمحال و بختیاری معرفی شود، عنوان کرد: مشکلات این کشور با تعامل با بخش خصوصی قابل حل است، صنعت پخش نیز با چالش‌هایی روبرو شده که می‌توان با مطالبه‌گری صحیح این مشکلات را مرتفع کرد.

زارع در پایان با اشاره به اینکه قیمت زمین واگذار شده به شرکت‌های پخش در شهرک‌های صنعتی بسیار بالاتر از واحدهای تولیدی است، توضیح داد: باتوجه به نقش تاثیرگذار شرکت‌های پخش باید تلاش کنیم تا زمین با قیمت مناسب در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.

نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم

صنعت پخش در کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی تاثیرگذار است

در پایان مسعود احمدی، رئیس انجمن صنعت پخش اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تشکل‌های اقتصادی نقش پررنگی در بهبود شرایط تولید و اشتغال‌آفرینی دارند، اظهار کرد: بر همین اساس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری، ایجاد و تقویت تشکل‎‌های اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس انجمن صنعت پخش اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری افزود: شرکت‌های تولیدی برای بقا در بازار و ادامه کسب و کار خود، ناچار به کاهش هزینه‌ها هستند و باتوجه به این حمل‌ونقل هزینه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، صنعت پخش در کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: صنعت پخش در ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی، تعدیل و ثبات قیمت در بازار نقش بسزایی ایفا می‌کند، امروزه ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به صنعت پخش اختصاص  دارد و تسهیل ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را بر عهده دارد.

احمدی با اشاره به اینکه ۱۸۰ شرکت پخش دارویی، آرایشی و بهداشتی و موادغذایی در چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت هستند، گفت: ۸۵ شرکت در ذیل انجمن صنعت پخش استان ساماندهی شده‌اند و دارای مجوز هستند و ساماندهی مابقی شرکت‌ها نیز در حال انجام است.

رئیس انجمن صنعت پخش اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری در پایان از راه‌اندازی شهرک لجستیک صنعت پخش در فاز ۲ شهرک صنعتی شهرکرد خبر داد.

نیازمند یک قانون منسجم و یکپارچه در نظام توزیع در کشور هستیم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha