• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403072620208
  • خبرنگار : 90057

کره شمالی با اصلاح قانون اساسی، کره جنوبی را «دولت متخاصم» نامید

کره شمالی با اصلاح قانون اساسی، کره جنوبی را «دولت متخاصم» نامید

کره شمالی روز پنجشنبه گفت که در اصلاح قانون اساسی کشور به دستور کیم جونگ اون، کره جنوبی به عنوان یک «دولت متخاصم» تعریف شده است. این بدان معنی است کره جنوبی به عنوان یک دشمن در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) در گزارش خود اعلام کرد: «این اقدامی اجتناب‌ناپذیر و مشروع است که مطابق با الزامات قانون اساسی جمهوری خلق کره تدوین شده که کره جنوبی را به عنوان یک کشور متخاصم تعریف می‌کند و به دلیل شرایط امنیتی جدی که به دلیل تحریکات شدید سیاسی و نظامی نیروهای متخاصم تا مرز غیرقابل پیش‌بینی جنگ پیش می‌رود، اتخاذ شده است.

کره جنوبی بازنگری احتمالی قانون اساسی در کره شمالی را محکوم و مجدداً تأکید کرد که به شدت به هرگونه تحریک بیشتر از سوی پیونگ‌یانگ پاسخ خواهد داد.

وزارت اتحاد دو کره گفت: این اقدام، خیانت به امید مردم کره جنوبی و ساکنان کره شمالی برای اتحاد، ضد اتحاد و ضد ملی است که دولت آن را به شدت محکوم می کند.

هفته گذشته، کره شمالی یک جلسه مهم پارلمانی تشکیل داد و قانون اساسی خود را بازنگری کرد، اما در مورد «کشور متخاصم» یا بندهای مرتبط با اتحاد سکوت کرده است.

در دسامبر گذشته، کیم در جریان یک نشست حزبی در پایان سال، روابط بین دو کره را روابط بین "دو کشور متخاصم با یکدیگر" توصیف کرد و گفت که آشتی یا اتحاد با کره جنوبی دیگر یک هدف نیست.

در ژانویه، کیم خواستار بازنگری در قانون اساسی شد تا کره جنوبی را به عنوان «دشمن اصلی تغییر ناپذیر» تعریف کند. وی همچنین به مقامات دستور داد تا اقدامات لازم را برای قطع "فیزیکی و کامل" خطوط راه آهن تا "سطح غیرقابل بازگشت" انجام دهند.

بر اساس یک توافق بین کره‌ای در سال 1991 که به توافقنامه اساسی معروف است، روابط بین کره جنوبی و کره شمالی به عنوان یک "روابط ویژه" تعریف می‌شود که به طور آزمایشی در فرآیند اتحاد مجدد شکل می‌گیرد، نه به عنوان روابط دولت به دولت.

در این گزارش جزئیات بیشتری در مورد تغییرات قانون اساسی ارائه نشده است، اما به طور گسترده انتظار می رود که نکات عمده قانون اساسی بازنگری شده از طرق دیگر در آینده آشکار شود.

روز سه‌شنبه، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی بخش‌هایی از جاده‌های این کشور را منفجر کرده است، کره شمالی اعلام کرد مرز خود با کره جنوبی را برای همیشه مسدود خواهد کرد و ساختارهای دفاعی خط مقدم خواهد ساخت.

خبرگزاری کره شمالی روز پنجشنبه گفت که بخش‌هایی از هر دو جاده و راه‌آهن در استان گانگوون در امتداد ساحل شرقی و بخشی از جاده‌ها و راه‌آهن‌ها در کائسونگ «به‌طور کامل در اثر انفجار مسدود شده‌اند». کره شمالی گفت که این اقدام «بخشی از جداسازی کامل مرحله‌ای قلمرو کشور» است و گفت که «به اقداماتی برای تقویت دائمی مرزهای بسته جنوبی ادامه خواهد داد».

به عقیده ناظران تخریب راه‌آهن و جاده‌ها که قبلاً در حال استفاده نبودند، به نظر یک اقدام نمادین از سوی کره شمالی است که هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد که روابط بین کره‌ای به طور کامل به پایان رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha