• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072620100
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر:

اداره اوقاف و امور خیریه متولی و امانت‌دار موقوفه‌ها است

اداره اوقاف و امور خیریه متولی و امانت‌دار موقوفه‌ها است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: اداره اوقاف و امور خیریه متولی و امانت‌دار موقوفه‌ها است و وظیفه دارد حق موقوفه را گرفته و به کسانی که باید از آن استفاده کنند بدهد.

حجت‌الاسلام صادق خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تخصیص بودجه زیارت به شهرستان اظهار کرد: گرچه اماکن مذهبی و موقوفات با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و اعتبار دولتی ندارند، اما گاهی تخصیص اعتبار اندک برای شروع پروژه‌ و کاری موجب می‌شود که خیرین به میدان بیایند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر اظهار کرد: هرچند از محل این بودجه به شهرهایی که منتهی الیه مشهد بودند و اماکن مذهبی‌شان در حاشیه جاده قرار داشته و به زائران مشهد مقدس خدمت‌رسانی می‌کردند کمک‌هایی شد اما به کاشمر رقمی اختصاص نیافت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از معاون استاندار خراسان رضوی درخواست شد که اگر در این خصوص اعتباری بود به کاشمر هم توجه کنند ولی امسال نیز چنین بودجه‌ای تحت عنوان بودجه زیارت تخصیص داده نشده است.

۶ وقف جدید از ابتدای امسال

خلیلی در ادامه با بیان اینکه سال قبل ۱۰ وقف و در ۶ماه امسال ۶ وقف در شهرستان داشته‌ایم، در پاسخ به این سؤال که چقدر سعی شده وقف‌های جدید بر اساس نیازهای جامعه باشد، گفت: اگرچه دستگاه‌های مختلف نیازهایشان را اعلام می‌کنند، اما نیت واقف از قبل مشخص بوده و کم اتفاق می‌افتد که خیری بر اساس پیشنهاد ما وقفی را انجام دهد.

اداره اوقاف و امور خیریه متولی و امانت‌دار آن موقوفه است

وی اظهار کرد: با این وجود تلاش می‌شود نیت خیرین و واقفین را به نزدیک‌ترین نیازهایی که در شهر دیده می‌شود سوق ‌دهیم تا درصدی هم برای نیازهای شهر در نظر بگیرند که دانش‌آموزان کم بضاعت، نیازمندان و مسائل قرآنی از آن جمله است.

۲۰۰ پرونده حقوقی فعال در اداره اوقاف

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در ادامه در خصوص تعداد موقوفات تصرف شده در شهرستان گفت: هرچند رقم دقیقی در این خصوص نداریم ولی اینکه حتی یک موقوفه هم در تصرف باشد زیاد است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه دوره‌های قبلی حفاظت از موقوفات بسیار قوی‌تر بود، اما در یکی از دستگاه‌ها قانونی به تصویب رسید که موجب شد میزان تعدی و تصرف موقوفات افزایش یابد.

خلیلی گفت: پس از ۲.۵ سال پیگیری و انجام مکاتبات عدیده نهایت در سطح سازمان‌های سه دستگاه مکاتبه‌ای انجام شد تا جلوی این اتفاقات گرفته شود ولی هنوز بازخوردی دیده نشده است.

وی تعداد موقوفاتی که تصرف می‌شود را زیاد دانست و گفت: تاکنون جلسات متعددی برگزار شده که بتوانیم جلوی این تعدیات را بگیریم یا به حداقل برسانیم به همین دلیل تعداد پرونده‌های حقوقی نیز زیاد است. اکنون بیش از ۲۰۰ پرونده حقوقی فعال داریم که بخشی مربوط به تصرفات و بخشی نیز به سایر مسائل ارتباط دارد.

آخرین وضعیت ساخت نخستین پروژه تجاری ورزشی خیر ساز خراسان رضوی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر همچنین در خصوص آخرین وضعیت ساخت نخستین پروژه تجاری ورزشی خیر ساز خراسان رضوی که کلنگ آن طی مراسمی در سال ۱۳۹۹ به زمین زده شد ولی پس از مدتی متوقف شد، گفت: چون مکان انجام پروژه در استادیوم آزادی موقوفه است برای همین هر اتفاقی بخواهد برای این مکان بیفتد ابتدا باید حق وقف حفظ شود.

وی افزود: گرچه روند ادامه پروژه متوقف شده اما از زمانی که من وارد این شهرستان شده‌ام هیچ مسئولی برای تعیین تکلیف این پروژه به ما مراجعه نکرده است.

خلیلی با بیان اینکه تاکنون پذیره حق تملک اعیان به موقوفات را پرداخت نکرده‌اند، تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه متولی و امانت‌دار آن موقوفه است و وظیفه دارد حق موقوفه را گرفته و به کسانی که باید از آن استفاده کنند بدهد.

وی اظهار کرد: آمادگی داریم با لحاظ حفظ وقف بدون اینکه پولی بگیریم از این طریق که فقط سهم وقف را در همین پروژه به صورت پروژه مشارکتی تحویل دهند همکاری کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر اظهار کرد: آماده هرگونه همکاری هستیم تا هم گره شهر باز شود و هم حق وقف تضییع نشود.

تصمیم برای تخریب بناهای تاریخی وقفی در صلاحیت شهرستان نیست

وی همچنین در خصوص صحبت‌هایی که برای تخریب یکی از بناهای تاریخی وقفی شهر کاشمر و تبدیل حاشیه آن به اماکن تجاری، گفت: گرچه موافق هر کاری که بخواهد گره‌ای از این شهر باز کند هستیم، اما حفظ میراث فرهنگی برای ما از ضروریات است.

خلیلی گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص در اختیار شهرستان نیست و باید در مرکز استان و تهران بررسی شود، آنها باید در خصوص تبدیل وضعیت وقف انتفاعی به منفعتی تصمیم‌گیری کنند.

حکم نماز در اماکن وقفی که حق موقوفه داده نمی‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در خصوص افرادی که در اماکن موقوفه زندگی یا کسب درآمد می‌کنند و یا ادارات، مدارس و اماکن دیگر که حق موقوفه را پرداخت نمی‌کنند، گفت: بر اساس فتاوای مراجع تقلید هر چه در خصوص ولی یتیم و اموال یتیم گفته شده در مورد اموال موقوفات و موقوفات نیز گفته شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه حدود یک سوم کاشمر اراضی وقفی است، اظهار کرد: بسیاری از مدارس و ادارات در داخل زمین‌های موقوفه قرار دارند.

 وجود ۱۳۵۰ موقوفه و بیش از ۱۲ هزار ۸۰۰ رقبه در این منطقه کاشمر را به شهر وقفی در کشور تبدیل کرده است. ۵۵۰۰ رقبه اعم از مسکونی، تجاری و زراعی فقط مربوط به موقوفه ابن علی الکاسفی به عنوان بزرگترین موقوفه این شهرستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha