• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072620089
  • خبرنگار : 50980

یک متخصص کودکان:

۵ سال اول زندگی کودکان طلایی ترین دوران رشد

۵ سال اول زندگی کودکان طلایی ترین دوران رشد

ایسنا/همدان مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: پنج سال اولیه زندگی، مهم‌ترین و طلایی‌ترین زمان برای رشد و تکامل کودک است که لازم است والدین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دکتر شهلا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شعار هفته کودک به موضوع «کودکان برای آینده» اشاره دارد، گفت: تمام ابعاد رشد زندگی در پنج سال اول، بسیار مهم و اساسی است. 

وی  با بیان اینکه تجربه‌های پنج سال اول زندگی، معمولاً زیر بنای زندگی هر انسانی را رقم خواهد زد، افزود: اگر به نیازهای کودک در این دوران پاسخ مناسبی داده شود، افراد سالم‌تر رشد خواهند کرد و از قدرت تفکر و تعلق بیشتری برخوردار خواهند بود، که در آینده بر مهارت‌های آنان تأثیرگذار خواهد بود.

این متخصص کودکان به توسعه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کودکان در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و شناختی اشاره کرد و گفت: این ابعاد در این دوران حائز اهمیت است.

وی افزود: بیشترین رشد مغز در پنج سال اولیه زندگی رخ می‌دهد. در واقع، پس از تولد، علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل مهم دیگری نیز تأثیرگذار هستند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: سیناپس‌ها و شبکه‌های بین‌مغزی پس از تولد شکل می‌گیرند و رشد این سیناپس‌ها وابسته به تعاملات و ارتباط کودک با محیط اطرافش است.

 دکتر نوری با اشاره به اینکه نقش تغذیه، عفونت و فاکتورهای محیطی بر رشد بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: سرعت رشد مغز بر اساس محرک‌ها در افراد مختلف متفاوت است و بیش از ۸۰ درصد رشد مغزی تا سه سالگی شکل می‌گیرد. 

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: دو سال اول زندگی، مهم‌ترین دوران از نظر رشد مغزی است و بخش عظیمی از این رشد در سریع‌ترین زمان ممکن در این دوران شکل می‌گیرد.

نوری افزود: مغز کودکی که سیناپس بیشتری ساخته، مسلماً رشد بهتری خواهد داشت و این فرد در آینده به‌طور قابل توجهی متفاوت‌تر از فردی خواهد بود که مغز او در دوران کودکی سیناپس کمتری دریافت کرده است.

 وی همچنین گفت: با حرف زدن، بازی کردن، نقاشی کردن، ترسیم اشکال و لمس کردن، سیناپس‌های بین‌سلولی شکل می‌گیرد و هرچه این ارتباطات بیشتر باشد، مغز تواناتر خواهد بود و کودک از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

 این پزشک متخصص کودکان در پایان تأکید کرد: اگر این  فرصت طلایی  از بین برود، آسیب‌هایی که به کودکان وارد می‌شود، دیگر قابل جبران نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha