• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403072519658
  • خبرنگار : 50188

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان:

جمعیت اتباع در رفسنجان ۵۸‌ هزار نفر است

جمعیت اتباع در رفسنجان ۵۸‌ هزار نفر است

ایسنا/کرمان رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان گفت: جمعیت رفسنجان بالای ۳۰۵ هزار نفر و جمعیت اتباع ۵۸ هزار نفر است که در مجموع در قالب ۹۸ هزار خانوار است.

دکتر علیرضا عرب علیدوستی امروز ۲۵ مهرماه در جلسه جوانی جمعیت با بیان اینکه بیشترین گروه جمعیتی رفسنجان ۳۵ تا ۴۰ ساله هستند، اظهار کرد: جوانی جمعیت در کشورهای اطراف ایران حاکم است و اگر ایران در چاله پیری جمعیت سرازیر شود، خطر تهدید است و ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از این بحران بیرون آید.

وی افزود: برای جلوگیری از پیری جمعیت ۲۱ مسئله وجود دارد که نیاز است همه مسئولان پای کار بیایند تا جلوی سقوط نرخ تولد گرفته شود و نیز این نرخ در راستای جوانی جمعیت صعودی شود که تا پنج سال آینده نیاز است هر سال ۱.۵ میلیون نفر به جمعیت اضافه شود.

علیدوستی در بررسی موانع رشد جمعیت بیان کرد: در رفسنجان بالای ۱۰۰۰ نفر در صف تأمین جهیزیه هستند و بایستی دستگاه‌های متولی در این امر کمک کنند؛ بانک‌ها مکلف به ارائه تسهیلات فرزندآوری و ازدواج باشند و همچنین شرکت‌ها هم مکلف باشند در حوزه اشتغالزایی برای نسل جوان و جویای کار تلاش کنند.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی، اجاره بهای منزل، هزینه‌های درمان ناباروری و دیگر مسائل موجب کاهش تولدها شده است.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان با بیان اینکه در حال حاضر در ایران ۸۵ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند و نرخ باروری ۱.۶ درصد است، گفت: اگر بخواهیم در رفسنجان جمعیت رو به افزایش برود باید نرخ باوروی ۲.۶ باشد یعنی هر دو خانم صاحب ۵ فرزند باشند تا پیری جمعیت اتفاق نیفتد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از علل کاهش نرخ تولد، تصادفات منجر به فوت است که جاده‌های داوران و نوق از حادثه‌خیزترین‌ها در استان کرمان به شمار می‌آیند و جوانانی که می‌توانستند در نسل‌آوری و جوانی جمعیت حمایتگر باشند، متأسفانه در این جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان اضافه کرد: آمار تولد در رفسنجان در شش‌ ماهه نخست امسال ۱۸۰۰ مورد بوده در حالی ‌که سال گذشته ۱۹۰۲مورد تولد را شاهد بودیم؛ بنابراین با کاهش میزان تولد مواجه هستیم که چاره‌اندیشی و افزایش نرخ تولد را با راهکارهای موثر می‌طلبیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha