• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072519447
  • خبرنگار : 50225

/روز جهانی غذا/

لزوم آگاهی‌بخشی درباره اهمیت تغذیه متعادل و سالم

لزوم آگاهی‌بخشی درباره اهمیت تغذیه متعادل و سالم

ایسنا/خوزستان روز جهانی غذا در ۱۶ اکتبر هر سال در حالی گرامی داشته می‌شود که در سراسر جهان بسیاری از سوءتغذیه رنج می‌برند؛ نه تنها تعداد زیادی کودک به علت نبود غذای کافی و دسترسی نداشتن به مواد مغذی جان خود را از دست می‌دهند بلکه آگاهی نداشتن درباره نوع تغذیه سالم بر سلامت بخش عمده‌ای از جمعیت در کشورهای مختلف تاثیر گذاشته است.

زهرا باقری کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا اظهار کرد: این روز در تقویم به عنوان یکی از مهم‌ترین روزها در عرصه بین‌المللی و ملی مورد توجه قرار می‌گیرد. ایده برگزاری چنین روزی برای اولین بار توسط کشورهای عضو سازمان فائو (FAO) در سال ۱۹۷۹ مطرح شد. روز جهانی غذا که از سوی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) نام‌گذاری شده است، بر اهمیت امنیت غذایی و نقش اساسی غذا در زندگی مردم تاکید می‌کند.

وی افزود: در این روز بیش از ۱۵۰ کشور برای افزایش آگاهی درباره مشکلات مربوط به فقر و گرسنگی و مسائل غذایی متحد می‌شوند و به امنیت غذایی و برخورداری از رژیم غذایی سالم تاکید می‌کنند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: محرومیت غذایی، آثار و نتایج غیر قابل جبرانی به همراه دارد و تغذیه نامناسب باعث افزایش مرگ و میر گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان می‌شود. به عبارت دیگر سالانه تعداد زیادی کودک به علت نبود غذای کافی و عدم دسترسی به مواد مغذی جان خود را از دست می‌دهند.

باقری عنوان کرد: هدف اصلی از این رویداد، جلب توجه جهانی به مسائل مرتبط با غذا و تغذیه بود. این پیشنهاد به سرعت مورد حمایت و استقبال قرار گرفت و از سال ۱۹۸۱ به طور رسمی جشن گرفته شد. از آن زمان، هر ساله این روز به عنوان فرصتی برای افزایش آگاهی عمومی و تشویق به اقدام برای بهبود سیستم‌های غذایی جهان گرامی داشته می‌شود.

آگاهی‌بخشی درباره تغذیه سالم در روز جهانی غذا

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: امسال FAO شعار روز جهانی غذا را «حق داشتن غذا ، برای زندگی بهتر و آینده‌ای بهتر» انتخاب کرده است.

وی با بیان اینکه ترویج و آگاهی‌بخشی درباره تغذیه سالم از اهداف اصلی روز جهانی غذا است، افزود: اهمیت روز جهانی غذا به دلیل افزایش آگاهی درباره گرسنگی و سوءتغذیه، حمایت از کشاورزی پایدار، ترویج همبستگی جهانی و تشویق به اقدام برای بهبود تغذیه است.

باقری عنوان کرد: تغذیه سالم شامل مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی است که بتواند نیازهای روزانه بدن به ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی را برطرف کند. در روز جهانی غذا، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در سطح جهانی به برگزاری برنامه‌ها و کمپین‌های آموزشی می‌پردازند که به مردم کمک می‌کند اهمیت تغذیه متعادل و سالم را درک کنند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: از جمله این آموزش‌ها می‌توان به اصول کلی تغذیه صحیح و آگاهی از گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی، تغذیه گروه‌های سنی مختلف، ریز مغذی‌ها (ویتامین‌ها و املاح) و نقش آن‌ها در سلامت، اصلاح الگوی غذایی، کاهش ضایعات غذایی، مدیریت تغذیه در بیماری‌های غیرواگیر شایع و اصول رژیم درمانی و  مدیریت تغذیه در شرایط بحران اشاره کرد.

لزوم آگاهی‌بخشی درباره اهمیت تغذیه متعادل و سالم

نقش روز جهانی غذا در رژیم درمانی

وی بیان کرد: رژیم درمانی یک رویکرد مهم برای مدیریت و پیشگیری از بیماری‌ها است که بر اساس تغییرات در سبک تغذیه‌ای فرد بنا شده است. روز جهانی غذا با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم و مناسب، تاثیر قابل توجهی در ترویج این روش درمانی دارد.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: رژیم درمانی با ارائه برنامه‌های غذایی تخصصی توسط متخصصین و کارشناسان تغذیه برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی و بیماری‌های قلبی و... می‌تواند به بهبود شرایط سلامتی کمک کند. از آنجا که یکی از محوری‌ترین بحث‌های درمان بیماران، داشتن تغذیه مناسب است، مدیریت بیماری از طریق رژیم درمانی و داشتن برنامه غذایی اصولی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های درمانی در بیماران شود.

تاثیر مصرف نان کامل بر سلامتی

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال محوریت روز جهانی غذا در سراسر کشور ترویج استفاده از نان کامل است، آشنایی با مزایای این نان برای فرهنگ‌سازی بسیار کمک‌کننده است.

وی افزود: مردم باید بدانند یکی از توصیه‌های مهم و اساسی برای پیشگیری از احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی سرطان‌ها دریافت فیبر کافی با استفاده از غلات کامل در برنامه غذایی و به حداقل رساندن غلات تصفیه‌شده مانند آرد سفید و کم‌سبوس است.

باقری با اشاره به تاثیر مصرف نان کامل بر سلامتی گفت: بهبود سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، کاهش چربی خون، تنظیم قند خون و کاهش ابتلا به دیابت، کاهش ابتلا به پرفشار خون، کاهش ابتلا در بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی،  پیشگیری و بهبود بیماری کبد چرب، کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیشگیری از کم خونی فقر آهن از اثرات مصرف نان کامل بر سلامتی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha