• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403072519315
  • خبرنگار : 50622

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز:

سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان آغاز می‌شود

سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان آغاز می‌شود

ایسنا/البرز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز گفت: سرشماری عمومی کشاورزان، همزمان با سراسر کشور در استان اجرا خواهد شد.  

توحید شیریزاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از ۱۲ آبان تا ۲۶ آذر ماه امسال سرشماری عمومی کشاورزان، همزمان با سراسر کشور در استان اجرا خواهد شد. در این سرشماری بهره برداران بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، باغداری، کشت گلخانه‌ای، پرورش ماهی، زنبورداری، دامپروری و پرورش طیور جامعه هدف ما هستند.

وی افزود: آخرین سرشماری کشاورزی سال ۱۳۹۳ برگزار شد و پس از گذشت ۱۰ سال ملزم هستیم مطابق با ضوابط تعریف شده، در پاییز سال جاری سرشماری عمومی کشاورزی را در مناطق روستایی استان اجرا کنیم.

 شیریزاد در ادامه اظهار کرد: با اجرای عملیات میدانی سرشماری عمومی کشاورزان آمار و اطلاعات را ظرف مدت یاد شده برای تصمیم سازی و برنامه ریزی در حوزه کشاورزی جمع آوری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این سرشماری دستگاه‌های مختلفی مثل جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری خواهند کرد و آن چیزی که از اصحاب رسانه انتظار داریم این است که کمک کنند تا به صورت کامل و جامع اجرای این سرشماری بین مردم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود. مردم باید مستحضر باشند که طی بازه زمانی یاد شده به بهره برداران کشاورزی که ۹۰ درصد آنها در روستاها مستقر هستند مراجعه می‌شود.

وی گفت: جمعیت روستایی استان کم است اما امیدواریم در این بخش مردم همکاری لازم را داشته باشند تا اطلاعات کشاورزی جمع آوری شود. ارزش و اعتبار آمار به دست آمده برای برنامه ریزی در حوزه کشاورزی دارای اهمیت بالایی است و در تلاش هستیم بتوانیم با استفاده از هم افزایی مردم واصحاب رسانه این سرشماری را به درستی اجرا کنیم‌.

 شیریزاد با اشاره به اهمیت و جایگاه کشاورزی استان البرز بیان کرد: پنج درصد از اقتصاد استان البرز بر محور کشاورزی است و این مقدار به نوبه خود با توجه به وسعت کم استان حائز اهمیت بوده و سهم قابل توجهی است. هر چند استان‌های دیگر به لحاظ وسعت بیشتر و آب و هوای مرتبط با بخش‌های کشاورزی از امتیازات بیشتری برخوردار هستند، اما استان البرز با استفاده از همین اراضی در بخش کشاورزی ظرفیت‌های ویژه‌ای به دست آورده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز افزود: استان البرز به لحاظ وسعت کوچکترین استان کشور است و از نظر آب و خاک محدودیت‌های زیادی دارد. متاسفانه به خاطر ارزش بالای زمین در استان در سال‌های گذشته تغییر کاربری‌های غیر قانونی را در سطح استان داشتیم. اما امیدوار هستیم که نظام تصمیم گیری استان مطابق رویه گذشته و آنچه که اکنون به جدیت دنبال می‌کند، اجازه تغییر کاربری اراضی را ندهد و نگذارد که سیاست‌های آمایشی به نوعی تعطیل شده و اجرا نشود.

وی ادامه داد: این روند نظارت و کنترل باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم از کشاورزی استان حفاظت کنیم. امیدوار هستیم در کنار این سیاست‌ها و با استفاده بهینه و درست از منابع آب و خاک، کشاورزی پایداری در استان داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز خاطر نشان کرد: کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی هوشمند دارد تا در راستای آن فعالیت‌های کشاورزی منطبق با سیاست‌های آمایشی، آب و هوا و زیست بوم استان ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha