• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072519311
  • خبرنگار : 50060

/گزارش/

رفع مشکل اراضی شمال اتوبان در قزوین و ایجاد زمینه‌های توسعه

رفع مشکل اراضی شمال اتوبان در قزوین و ایجاد زمینه‌های توسعه
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی در ۲۳ مهر ماهسال جاری ۲۳۰۰ هکتار زمین شمال اتوبان قزوین دارای طرح جامع شد و زمینه‌های توسعه برای شهر قزوین فراهم آمد.

به گزارش ایسنا، «با تصویب طرح جامع اراضی شمال اتوبان قزوین در جلسه ۲۳ مهر سال جاری شورای عالی معماری و شهرسازی و کاربری‌های توسعه آفرینی که در این طرح گنجانده شده گام اساسی در رشد مرکز استانمان برداشتیم»، این متن را محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است.

خبری که مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، در توضیح آن به ایسنا گفت: ۲۳۰۰ هکتار از اراضی شمال شهر قزوین در شمال اتوبان از سال ۶۸ جزو محدوده شهر قزوین قرار گرفته بود اما از همان سال تا کنون فریز شده و کاربری نداشت و چون فاقد کاربری بود استقرار جمعیت هم در آن اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه بیان کرد: نتیجه این ممنوعیت آن بود که طی ۳ دهه گذشته استقرار جمعیت در شهر قزوین اتفاق نیفتاد و مسئولان برای سکونتگاه‌های جدید برنامه‌ریزی کردند و به عنوان مثال ناحیه شهری مهرگان شد.

این مسئول ادامه داد: برای نیازهای جدید جمعیت در قزوین مثل تولید مسکن، انجام تعهدات دولتی مثل قانون‌ جوانی جمعیت و قانون ایثارگری و اجرای نهضت ملی مسکن، مسکن محرومین و مواردی از این دست نیاز به تولید زمین بود که از مکانیزم‌های مختلف این موضوع پیگیری شد و یکی از این موارد حل و فصل مسئله اراضی شمال اتوبان بود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ با پیگیری استاندار، معاون وزیر وقت خانم دکتر صادق که در حال حاضر خودشان وزیر راه و شهرسازی هستند، به استان دعوت شدند و ما این موضوع را برای ایشان مطرح کردیم و اجازه گرفتیم طرح جامع شمال اتوبان مطالعه شود و با موافقت ایشان مطالعات طرح جامع شمال اتوبان قزوین انجام شد و مراحل تصویب استانی را طی کرد و از چندین ماه قبل به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع شد.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: بعد از جلسه کمیته فنی و سایر جلسات به لطف خدا در روز ۲۳ مهر در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به تصویب شد و ۲۳۰۰ هکتار زمین شمال اتوبان قزوین دارای طرح جامع شد و به زودی فرآیند تهیه طرح تفصیلی در استان آغاز می‌شود و در عمل این اراضی دارای کاربری خواهند شد که گشایش مهمی برای شهر قزوین است.

رجحانی سال گذشته در گفت‌وگو با ایسنا از تعدیل قیمت مسکن در قزوین با ساخت‌وساز در عظیمیه خبر داده و گفته بود: عظیمیه یکی از مهمترین تعاونی‌هایی است که اثرات ویژه‌ای در فرآیند ساخت و تعدیل قیمت مسکن دارد، بنابراین از ابتدا مورد توجه قرار گرفت و در سفر رئیس جمهور به قزوین این موضوع مطرح و در زمستان سال گذشته موفق شدیم سخت‌ترین بخش کار یعنی مجوز تهاتر زمین برای تأمین زیرساخت‌های عظیمیه را اخذ کنیم.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی وقت نیز بهمن ماه سال گذشته با حضور در قزوین از آغاز فاز یک برق‌رسانی و آبرسانی به شهرک عظیمیه قزوین خبر داده و گفته بود: مسائل و مشکلات اراضی عظیمیه قزوین تنها بخشی از مشکلات زمین تعاونی‌هاست که البته قابل حل بوده و درحال تصمیم گیری‌های لازم برای آن هستیم و خوشبختانه امروز تأمین منابع شهرک عظیمیه انجام شده و آغاز توزیع برق و آب نیز در دستور کار است.

تصویب طرح جامع شهر قزوین

وهاب میزانی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این خصوص به ایسنا گفت: اراضی واقع در ضلع شمال آزادراه قزوین- زنجان به مساحت حدود ۲۰۰۰ هکتار از سال ۱۳۶۸ بر اساس طرح جامع مصوب شارمند در داخل محدوده شهر قزوین و با کاربری‌های مسکونی، خدماتی شامل معابر و کاربری‌های عمومی قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: مطابق با مصوبه مورخ ۱۷ شهریور ۸۲ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اراضی متعلق به دولت واقع در شمال اتوبان به فضای سبز و سایر اراضی به کاربری‌های شهری اختصاص یافت.

این مسئول اظهار کرد: با تصویب طرح جامع شهر قزوین مصوب ۲۲ تیر ۹۴ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اراضی شمال اتوبان به کاربری‌های خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یافت،= و هرگونه توسعه مسکونی، اداری و تجاری ممنوع شد.

وی افزود: لیکن در راستای پاسخگویی به نیازهای توسعه شهری قزوین براساس نرخ رشد جمعیتی و با استناد به مکاتبه شماره ۳۰۰/۹۳۲۹۵ مورخ ۱۹ مهر ۹۹ و ۳۰۰/۱۴۱۱۸۳ مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر اهمیت اراضی شمال اتوبان به عنوان تنها فرصت توسعه شهری، با در نظر گرفتن کلیه نیازهای شهری و فراشهری مجموعه شهری قزوین و با رعایت احکام طرح‌های فرادست طرح تفصیلی ویژه اراضی مذکور در دستور کار قرار گرفت.

میزانی خاطرنشان کرد: به‌دلیل این‌که اراضی شمال آزاد راه مطابق با طرح جامع مصوب به‌صورت کاربری‌های بزرگ مقیاس تثبیت و به‌عنوان اساس طرح تلقی می‌شود، هرگونه مداخله تحت عنوان طرح تفصیلی ویژه مشروط به اصلاح طرح جامع مطابق با نظام پهنه‌بندی‌های پیشنهادی خواهد بود.

وی تصریح کرد: لذا بر اساس مطالعات اولیه مهندسین مشاور ذیصلاح و مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اراضی شمال اتوبان به ۱۲ حوزه شامل پهنه‌هایی نظیر حوزه شتاب دهنده‌ها، پردیس‌های فرهنگی، مراکز رشد و واحدهای فناور، حوزه‌های سکونت و خدمات وابسته سکونت اختصاص یافت.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی بیان کرد: بر این اساس در جلسه مورخ ۲۳ مهر سال جاری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران چارچوب کلی طرح جامع اصلاحی در این محدوده به تصویب رسید.

وی گفت: تعیین دقیق هریک از کاربری‌ها، نظام دسترسی و شبکه معابر محدوده، پس از تهیه و تصویب طرح تفصیلی ویژه اراضی شمال آزادراه و بر اساس طرح جامع اصلاحی قابل استناد و بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حل مشکل زمین‌های عظیمیه از زمان استقرار دولت سیزدهم در قزوین جزو اولویت‌های تیم مدیریتی استان قرار گرفت تا با حل این مشکل قدری قیمت زمین و مسکن در شهر قزوین تعدیل شود، درپی تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در عظیمیه سال گذشته فاز اول برق‌رسانی و آبرسانی به این منطقه کلید خورد و سرانجام روز ۲۳ مهر ماه سال جاری با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ۲۳۰۰ هکتار اراضی شمال اتوبان قزوین دارای طرح جامع شد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha