• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403072418836
  • خبرنگار : 71271

بسته اخبار علم و فناوری

نمایش آخرین پیشرفت‌های موسیقی با رهبری ربات‌ها/نانوذراتی برای مقابله با چاقی

نمایش آخرین پیشرفت‌های موسیقی با رهبری ربات‌ها/نانوذراتی برای مقابله با چاقی

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار گوناگونی از فضا، علم و فناوری گرفته تا هوش مصنوعی، نانو و دانش‌بنیان بوده‌ است که در اینجا مروری بر این اخبار خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، امروز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در سرویس علم و فناوری ایسنا میزبان اخبار قابل توجهی بوده‌ایم که نگاهی به برگزیده آنها می‌اندازیم. برای مطالعه نسخه کامل هر یک از این اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

رهبری تاریخی یک ارکستر توسط ۳ دست رباتیک

سه بازوی رباتیک رهبری یک ارکستر را در آلمان بر عهده گرفتند تا توانایی‌های رهبران موسیقی ماشینی به نمایش گذاشته شود.

با کمک این نانوذرات جدید دیگر چاق نمی‌شوید!

پژوهشگران چینی از یک سیستم متشکل از نانوذرات رونمایی کرده‌اند که با جذب چربی بدن می‌تواند از چاقی جلوگیری کند.

هوش مصنوعی صدای گونه‌های منقرض شده می‌شود؛ با «دودوی» منقرض شده صحبت کنید!

موزه جانورشناسی دانشگاه کمبریج با استفاده پیشگامانه از هوش مصنوعی(AI)، لحن و زبان حیوانات مرده را بازسازی می‌کند تا آنها بتوانند در بیش از ۲۰ زبان از جمله اسپانیایی و ژاپنی با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند. این کار با هدف افزایش آگاهی در مورد بحران کاهش تنوع زیستی انجام می‌شود.

اندازه‌گیری میزان اکسیژن آب‌های قطبی آلاسکا تا نروژ با دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک

محقق ایرانی در طرح پروژه تحقیقاتی پسادکتری خود دستگاهی را ساخت که میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون‌ها را بر مبنای ایزوتوپ‌های اکسیژن محاسبه می‌کند و این دستگاه در سه هفته سفر تحقیقاتی از آلاسکا به نروژ مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.

رونمایی از اولین هواپیمای بدون سرنشین ۶ تُنی جهان

شرکت هواپیمایی یونایتد چین اولین هواپیمای کَج‌پَروانه شش تُنی جهان را تولید کرده است. این شرکت، هواپیما را در پارک صنعتی هوانوردی «ووهو»(Wuhu) در منطقه «وانژی(Wanzhi) راه اندازی کرد.

کاردستی سنتی ژاپن الهام‌بخش ساخت آنتن‌های بی‌سیم می‌شود

پژوهشگران آمریکایی و کانادایی از هنر باستانی ژاپن در ساخت کاردستی کاغذی الهام گرفته‌اند تا به پیشرفت نسل بعدی آنتن‌های بی‌سیم کمک کنند.

اگر در شلوغی صدای دوستتان را نمی‌شنوید، مستعد زوال عقل هستید!

محققان می‌گویند، عدم تشخیص صدای افراد در یک محیط پر سر و صدا یک نشانه احتمالی از خطر ابتلا به زوال عقل است.

نانوکاتالیست‌های ایرانی جایگزین کاتالیست‌های امریکایی شدند

محققان یکی از شرکت‌های نانوفناور، موفق به تولید نانوکاتالیست‌های اکسی کلراسیون، به‌عنوان جایگزین کاتالیست‌های امریکایی در واحدهای پتروشیمی کشور شده‌اند.

مدل هوش مصنوعی جدید برای تولید ویدئو با وضوح بالا

مدل هوش مصنوعی جدید پژوهشگران چینی که می‌تواند ویدئوهایی را با وضوح بالا تولید کند، در قالب یک نرم‌افزار منبع باز در دسترس قرار گرفته است.

ادوبی قابلیت ویدئوسازی از عکس‌ها را عرضه می‌کند

شرکت ادوبی(Adobe) قصد دارد به زودی ابزارهای ویدئویی مولد هوش مصنوعی را در نسخه بتا عرضه کند تا بتوان از عکس‌ها فیلم ساخت.

دستان پرتوان گجت برس به داد فضانوردان!

نوآوران در سراسر جهان روی راه حل‌هایی کار می‌کنند تا به فضانوردان ماه کمک کند تا به اهداف خود دست یابند و آنها را ایمن نگه دارند. این نوآوران شامل محققان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) می‌شود که در حال توسعه مجموعه‌ای از اندام‌های رباتیک پوشیدنی برای کمک به فضانوردان پس از زمین خوردن هستند.

بالگرد ارتش آمریکا بدون خلبان و با مغز رباتیک پرواز کرد

نسل بعدی بالگرد مشهور بلک هاوک(Black Hawk) متعلق به ارتش ایالات متحده بدون خلبان و با یک مغز رباتیک پرواز می‌کند. این پیشرفت به این بالگرد اجازه می‌دهد تا بدون توجه به حضور انسان به طور مستقل عمل کند.

بومی‌سازی فناوری تصفیه پساب پشم‌شویی و تولید لانولین/پیوستن ایران به جمع ۶ کشور صاحب این فناوری

یک شرکت دانش‌بنیان، فناوری تصفیه پساب پشم‌شویی و تولید محصولات با ارزش افزوده مانند لانولین را بومی‌سازی کرده است که منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات، ایجاد ارزش افزوده بالا، ایجاد اشتغال، کاهش آلودگی محیط زیست و توسعه صادرات شده است.

جایگزین احتمالی ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی شد

شرکت آمریکایی وست(Vast) نسل بعدی ایستگاه فضایی هاون-۲(Haven-2) را که جایگزینی بالقوه برای ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) است و هدف آن ارائه یک پلتفرم پیشرفته‌تر و پایدارتر برای زندگی و کار طولانی مدت در فضاست، رونمایی کرد.

آرایه‌های خورشیدی کاوشگر «اروپا کلیپر» در فضا باز شدند

کاوشگر «اروپا کلیپر» پس از رسیدن به فضا، آرایه‌های خورشیدی خود را باز کرد تا انرژی کافی را برای آغاز ماموریت دریافت کند.

درمان انسداد عروق با تزریق نانوذرات

تجمع پلاک‌های چسبنده روی دیواره رگ‌های خونی می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود. اکنون، یک روش درمانی جدید با تزریق نانوذرات توانسته این پلاک‌ها را تخریب کند.

میز الکترونیک آناتومی بدن جایگزینی برای تشریح اجساد با یک پنجم قیمت نمونه‌های خارجی

یک شرکت دانش‌بنیان پیشرو در تولید و توسعه دستگاه‌های تشخیصی و آموزشی، با طراحی و ساخت نخستین میز الکترونیک آناتومی بدن انسان به عنوان یکی از محصولات خود با قیمتی معادل یک‌پنجم نمونه‌های خارجی، تجربه‌ای تعاملی از آناتومی واقعی انسان را در اختیار پزشکان، دانشجویان و مراکز آموزشی قرار می‌دهد.

تولید ملات‌های حاوی گرافن برای ساخت و ساز شهری

دو شرکت فناور با همکاری یکدیگر نسبت به تولید ملات‌هایی حاوی گرافن اقدام کرده‌اند که می‌توان از آنها برای ساخت و ساز شهری استفاده کرد.

تولید ژاکت نانویی با قابلیت مدیریت حرارت

یک شرکت نوآور ژاکت تقویت‌شده با گرافن تولید و به بازار عرضه کرده است که این ژاکت می‌تواند در زمان سرد بودن هوا، بدن را گرم نگه‌داشته و هنگام گرما، به خنک‌شدن بدن کمک کند.

غول‌های فضایی این هفته با یکدیگر ملاقات می‌کنند

نام‌های آشنای حوزه فضا قرار است این هفته در شهر میلان ایتالیا در نشست «کنگره بین‌المللی فضانوردی» شرکت کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha