• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403072418727
  • منبع : بازار

اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی در کودکان چیست

اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی در کودکان چیست

اختلال پردازش حسی به اختلال در درک حواس گفته می شود که می تواند در چند حس کودک ایجاد شود. کودک بوها، مزه ها، لمس اجسام و بافت پارچه ها، صداها و حتی حرکات بدن خود را به گونه ای نامتناسب درک می کند. مرکز جامع توانبخشی حسی دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران به صورت حرفه ای به کودکان با اختلالات پردازش حسی و مشکلات یکپارچگی حسی کمک می نماید.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت مهدی صابر، در سال های اخیر در مراجعان خود با والدینی کودکانی رو به رو می شویم که از نا آرامی، گریه های زیاد و بی دلیل، بی قراری و در بعضی موارد پرتحرکی و پرخاشگری شکایت دارند. خانواده توضیح می دهند که نمی توانند کودک را آرام کنند. اختلال پردازش حسی به اختلال در درک حواس گفته می شود که می تواند در چند حس کودک ایجاد شود. کودک بو ها، مزه ها، لمس اجسام و بافت پارچه ها، صداها و حتی حرکات بدن  خود را به گونه ای نامتناسب درک می کند. این حساسیت حسی می تواند موجب اضطراب و ناراحتی کودک شود. مرکز جامع توانبخشی حسی دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران به صورت حرفه ای به کودکان با استفاده از کاردرمانی حسی، اختلالات پردازش حسی و مشکلات یکپارچگی حسی کمک می نماید. امکانات پیشرفته مرکز کاردرمانی حسی دکتر صابر نظیر سنسوری روم، ماساژ درمانی، اتاق تاریک بینایی، اتاق بهبود مهارت های شنیداری، بازی درمانی، اتاق تعدیل حسی، رفتاردرمانی، کاردرمانی یکپارچگی حسی یا SI از جمله امکانات مفید درمانی در حیطه اختلال پردازش حسی می باشد. در بسیاری از موارد کودک با اختلال پردازش حسی، دیر حرف می زنند و ممکن است در تشخیص این اختلال با اوتیسم یا بیش فعالی اشتباه گرفته شود. تشخیص دقیق و به موقع اختلال پردازش حسی با انجام تست های استاندارد و توسط متخصص مرکز دکتر صابر موجب تسریع درمان در کودکان و بهبودی قطعی می گردد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

یکپارچگی حسی چیست

پردازش اطلاعات حسی در مغز کودکان با رشد آنان تکمیل می شود. یکپارچگی حسی به توانایی هماهنگ کردن و سازماندهی اطلاعات حسی وارد شده به مغز توسط فرد گفته می شود .به زبان ساده تر وقتی حس های مختلف کودک با محرک های مختلف بینایی صداها و لمس سطوح تحریک می شود، اطلاعات توسط اندام های کودک به مغز می رود. مغز کودک اطلاعات شنوایی، بینایی و لامسه و حرکتی را با هم ادغام می کند و با توجه به اطلاعات بدست آمده به آن محرک واکنش نشان می دهد. اگر این اطلاعات درست پردازش نشود. کودک نمی تواند رفتار درستی داشته باشد. برای مثال با شنیدن صدای بوق کودک به هم می ریزد و جیغ می زند.مرکز کاردرمانی حسی دکتر صابر به صورت تخصصی در حیطه تمرینات کپارچگی حسی و تعدیل حسی در کودکان فعالیت می نماید. 

اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی در کودکان چیست

کاردرمانی حسی برای کودکان اوتیسم

یکی از مشکلات اصلی کودکان اوتیسم اختلالات حسی می باشد. این کودکان با کم حسی یا بیش حسی در حواس مختلف خود رو به رو هستند که خود موجب بی قراری و پرخاشگری کودک می گردد. اختلال طیف اوتیسم با اختلال پردازش حسی متفاوت است اما علائم مشابهی دارد. کاردرمانی حسی به کودکان اوتیسم در تعدیل حواس کمک می نماید، حساسیت زدایی تدریجی در حواس چشایی و بویایی کودک موجب بهبود تغذیه و گفتار کودک می شود. اتاق شنیداری با انجام تحریکات شنیداری موجب بهبود حس شنیداری و تعدیل حس شنیداری می شود. همچنین در اتاق تاریک تحریکات بینایی مناسب به کودک ارائه می گردد که باعث بهبود توجه و حافظه بینایی در کودک می گردد.

کم حسی و بیش حسی در کودکان

اختلال پردازش حسی در کودکان موجب مشکلاتی در زمینه درک حواس مختلف نظیر حس بینایی، شنیداری، چشایی، حس لامسه، حس حرکت و آگاهی از وضعیت بدنی می باشد. کم حسی و بیش حسی در کودکان به حالتی گفته می شود که کودک یک حس را بیشتر از حد معمول یا  کم تر از حد معمول حس می کند. مثلا حس درد را کمتر از حد معمول حس می نماید و به این علت ممکن است به خود آسیب برساند یا در موارد بیش حسی ممکن از تحمل پوشیدن لباس های پشمی یا توری را نداشته باشد. مرکز کاردرمانی حسی دکتر صابر با استفاده از تجهیزاتی نظیر ماساژ درمانی، اتاق تعدیل حسی، بازی های حسی نظیر گل بازی و خمیر بازی، آب درمانی و.... به درمان کم حسی و بیش حسی در کودکان کمک می نماید.

مشکل حسی در کودکان

مشکل حسی در کودکان شامل تحریک بیش از حد یا پردازش های غلط و به هم ریختگی حسی، عدم تمرکز کودک و حتی مشکل در کنترل هیجانات خود می گردد. مشکلات حسی کودکان می تواند در حس چشایی کودک باعث اختلال در بلع و تغذیه کودک شده و موجب بدغذایی یا سوء تغذیه در کودکان می شود. مشکلات حسی در دهان کودک اختلال در تکلم و دیر حرف زدن کودکان را موجب می گردد. مشکل حس تحرک و وضعیت بدنی موجب مشکلاتی در تعادل نظیر ترس از ارتفاع در کودکان می گردد، همچنین حساسیت به نور در کودک یا مشکلات حس شنیداری باعث رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب کودک می گردد.

اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی در کودکان چیست

به هم ریختگی حسی در کودکان

به هم ریختگی حسی در کودکان، یا اختلال پردازش حسی یا همان SPD اختلالاتی را شامل می شود که کودک را در درک صحیح حواس دچار مشکل می کند و کودک را دچار سردرگمی و حواس پرتی می نماید. مرکز پردازش حسی کودکان دکتر صابر در تهران با استفاده از تکنیک های تعدیل حسی مانند تمرینات کاردرمانی یکپارچگی حسی، در کنار استفاده از امکانات پیشرفته مرکز نظیر اتاق شنیداری، اتاق تاریک بینایی و سنسوری روم و ماساژ درمانی همچنین تحریکات حسی داخل دهانی موجب بهبود به هم ریختگی های حسی در کودکان و تسهیل گفتار می گردد.

اختلال حس عمقی

یکی از مشکلات همراه در اختلال پردازش حسی اختلال حس عمقی در کودکان می باشد. کودکانی دچار اختلال در حس عمقی هستند در فعالیت های حرکتی و مهارت های تعادلی دچار مشکل می شوند. برای مثال در بالاو پایین رفتن ار پله ها رد شدن از روی پل ویا بالا رفتن از یک صندلی دچار مشکل می شوند، از ارتفاع می ترسند و نمی توانند درک درستی از حرکات بدنشان داشته باشند. مرکز کاردرمانی حسی دکتر صابر در حیطه بهبود مشکلات حسی و مشکلات حس عمقی با استفاده از تمرینات درکی حرکتی و  یکپارچگی حسی فعالیت می نماید .تمرینات تعدیل حسی موجب تقویت و بهبود توانایی های حرکتی می گردد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha