• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072418704
  • خبرنگار : 50184

معاون آموزش جهاددانشگاهی کرمانشاه:

مهارت آموزی کلید قفل بیکاری کرمانشاه است

مهارت آموزی کلید قفل بیکاری کرمانشاه است

ایسنا/کرمانشاه معاون آموزش و کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به نقش آموزش در حل مشکل بیکاری استان، گفت: مهارت آموزی کلید قفل بیکاری کرمانشاه است.

به گزارش ایسنا، مهدی عبدالمالکی امروز(۲۴ مهر) در نشستی خبری، مادر مشکلات استان را بیکاری خواند و اظهار کرد: اگر بتوانیم برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنیم، قطعا وضعیت بهتری را در کرمانشاه شاهد خواهیم بود. 

وی به نقشی که آموزش می‌تواند در حل مشکل بیکاری استان داشته باشد اشاره کرد و افزود: آموزش می‌تواند بستر توسعه و پیشرفت در هر جامعه‌ای باشد. اگر آموزش به شکل اصولی در جامعه‌ای پیاده شود، نیروی انسانی توانمند خواهد شد و همین نیروی انسانی توانمند، محور توسعه می‌شود. 

معاون آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه آموزش زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها مهارت آموزی است، عنوان کرد: مهارت آموزی ارتباط مستقیمی با وضعیت بیکاری دارد، چراکه طبق بررسی‌های میدانی صورت گرفته، اکثر افرادی که از آنها تحت عنوان بیکار یاد می‌شود، کسانی هستند که مهارت کافی را برای اشتغال ندارند، بنابراین مهارت آموزی کلید گمشده قفل بیکاری کرمانشاه است. 

وی ادامه داد: اگر مهارت آموزی را به شکل اصولی در جامعه پیش ببریم، مسیری در جهت بهبودی فضای کسب و کار استان ایجاد خواهیم کرد. 

عبدالمالکی با طرح این سوال که چرا علیرغم اینکه چندین سال است در استان در مورد مهارت آموزی صحبت می‌شود، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده، عنوان کرد: باتوجه به آسیب شناسی‌هایی که در این خصوص داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که نداشتن کیفیت در آموزش‌های مهارتی، منطبق با نیازهای جامعه و بازار کار نبودن و مدرک گرایی در مهارت آموزی سه عامل مهمی هستند که باعث شده تاکنون استان چندان از این ظرفیت بهره نبرد. 

وی تاکید کرد: باتوجه به این نتایج، ما در سازمان جهاد دانشگاهی تلاش کردیم تا مهارت آموزی را به شکل و شیوه صحیح آن ارائه دهیم تا میزان کارایی و توانمندی افراد متقاضی بالا برود و به سمت بازار کار سوق داده شوند. 

برای ۳ دسته از بیکاران برنامه داریم 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این سازمان، یک نهاد علمی، فرهنگی و کارآفرین است، یادآور شد: رسالت جهاد دانشگاهی ورود به عرصه‌های علمی و فرهنگی و کارآفرینی است و در این راستا  در اکوسیستم و زیست بوم خود حوزه‌های مختلفی همچون معاونت آموزش و کارآفرینی را دارد که در این زمینه نقش آفرینی می‌کنند. 

وی با تاکید براینکه این معاونت تلاش می‌کند در یک فرآیند از مشاوره و ارائه آموزش گرفته تا توانمندسازی و اتصال به بازار را به متقاضیان دوره‌های مهارتی ارائه دهد، گفت: این معاونت می‌تواند به عنوان یک سکوی اشتغال و مهارت آموزی در حوزه‌های مختلفی مانند مشاغل خرد و کوچک و خانگی فعالیت داشته باشد و به عنوان یک رکن اصلی در استان مطرح شود. 

عبدالمالکی با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی استان برای تحقق این رسالت پای کار آمده، افزود: ما راهکارها و راه‌های برون رفت از این شرایط را طراحی کرده‌ایم و در حال پیاده سازی آن هستیم. 

وی تاکید کرد: برای سه دسته از بیکاران برنامه داریم که یک گروه از آنها فارغ التحصیلان دارای ایده هستند که می‌توانند از طریق پارک علم و فناوری ایده‌های خود را مطرح تا از مرحله پرورش تا تجاری سازی به آنها  مشاوره داده شود. 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه خاطرنشان کرد:  فارغ التحصیلان فاقد ایده و یا افراد جویای کار گروه دیگری هستند که برای آنها بسته‌های آموزش مهارتی را تدارک دیده‌ایم تا پس از اتمام آموزش‌ها با مهارت‌هایی که آموخته‌اند، شرایط کسب و کار را برای خود فراهم کنند. 

وی یادآور شد: بخش دیگری از آموزش‌های ما برای توانمندسازی افراد است که در حوزه صنعت و خدمات مانند کشاورزی، فرهنگ و هنر، گردشگری و... فعال هستند. 

برگزاری ۸۰ دوره آموزش تخصصی کوتاه مدت در جهاددانشگاهی کرمانشاه

عبدالمالکی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ دوره آموزش تخصصی در معاونت آموزش جهاد دانشگاهی کرمانشاه ارائه می‌شود، گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه معاونت آموزش جهاد دانشگاهی کرمانشاه، در این دوره‌ها شرکت کنند. 

وی تصریح کرد: قریب به سه دهه است که در استان خدمات آموزشی ارائه می‌دهیم و طی چندسال اخیر نیز رویکرد مهارتی را در پیش گرفته‌ایم و آموزش‌های مهارتی جهاد دانشگاهی را در سه شعبه سه راه ۲۲ بهمن، خیابان شورا و مسکن ارائه می‌دهیم. 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه ادامه داد: جهاد دانشگاهی بزرگترین و گسترده‌ترین مرکز آموزش غیردولتی در کشور است که حدود ۲۰۰ مرکز آموزشی دارد که سال گذشته به حدود ۸۰۰ هزار نفر در کشور آموزش‌های مهارتی ارائه دادند که سهم استان کرمانشاه از این آمار حدود ۲۹ هزار نفر بوده است. 

به گفته این مسئول، در این معاونت هشت دپارتمان تخصصی شامل دپارتمان تخصصی هنر و معماری، علوم انسانی، زبان‌های خارجی، کارکنان دولت، علوم کامپیوتر، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و کشاورزی به علاقمندان و متقاضیان، آموزش‌های مهارت آموزی را ارائه می‌دهند. 

وی با بیان اینکه حوزه زبان‌های خارجی یکی از اصلی‌ترین و پرمخاطب‌ترین آموزش‌ها به شمار می‌رود، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶۵۰۰ نفر در حوزه زبان‌های خارجی شامل شش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ترکی استانبولی، عربی و کره‌ای در حال آموزش هستند. 

عبدالمالکی افزود: در حوزه امنیت شبکه، هک و وب نیز که جزو دپارتمان علوم کامپیوتر هستند، با پیشرفته‌ترین و مجهزترین کارگاه‌های غرب و شمال غرب کشور آموزش‌های مهارتی ارائه می‌دهیم. 

وی ادامه داد: حدود دوسالی می‌شود که در حوزه برنامه نویسی نیز ورود کرده‌ایم و طی این مدت ۶۰۰ برنامه نویس را آموزش داده‌ایم که وارد بازار کار شده‌اند. 

معاون  آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه دوره‌های آموزش هوش مصنوعی نیز در این معاونت شروع شده، افزود: همچنین دوره‌های آموزشی را برای سربازان در قالب طرح سرباز ماهر برگزار می‌کنیم که تاکنون به حدود ۲۱۵۰ نفر این آموزش‌ها ارائه شده است. 

وی اعلام کرد: بزودی آموزش‌های بین المللی خود را در کشور عراق نیز شروع خواهیم کرد.

عبدالمالکی اعلام کرد: در این معاونت ۲۱۵ مدرس فعالیت می‌کنند که بیش از ۷۵ درصد از آنها دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری هستند. 

به گفته این مسئول، معاونت جهاد دانشگاهی کرمانشاه جزو سه معاونت آموزشی برتر کشور در بین واحدهای جهاددانشگاهی است. 

به مهارت آموزان تسهیلات ارزان قیمت می‌دهیم

وی در ادامه به خدمات جدیدی که این معاونت آموزشی قرار است به مهارت آموزان ارائه دهد اشاره‌ کرد و گفت: امسال شرایط ویژه‌ای برای ما ایجاد شده، بگونه‌ای که ما نیز جزو دستگاه‌هایی قرار گرفته‌ایم که مشمول قانون تسهیلات جزء ۳ و ۴ بند «ب» تبصره ۲ بودجه کشور هستند. طبق این بند می‌توانیم ۳۸۷ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به صاحبان مهارت ارائه دهیم تا این افراد بتوانند پس از مهارت آموزی برای خود شغل ایجاد کنند. 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کرمانشاه تاکید کرد: طبق این قانون هر فرد پس از گذران موفقیت آمیز دوره‌های آموزشی می‌تواند حدود ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله دریافت کند. 

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات به کسانی پرداخت می‌شود که در یکی از پنج رشته صنایع چوب، چرم، بافتنی، خیاطی و تعمیرات موبایل دوره‌های آموزشی خود را در این مرکز گذرانده باشند. این افراد نباید دارای شغل اداری(بیمه اجباری) و نیز مشمول خدمت باشند. 

عبدالمالکی در پایان میانگین زمان هر دوره را حدود دو ماه و میانگین هزینه آن را حدود پنج میلیون تومان اعلام کرد و گفت: همچنین افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، درصورتی که از سوی مدرسان مورد تائید قرار گیرند، توسط کارگزاران ما جذب خواهند شد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha