• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403072418585
  • خبرنگار : 71662

رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد

لزوم توجه به بیمه زنان عشایر در بودجه/ تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها جهت مهاجرت معکوس به روستاها

لزوم توجه به بیمه زنان عشایر در بودجه/ تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها جهت مهاجرت معکوس به روستاها

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر نقش مهم زنان عشایر در امنیت غذایی طی دوران‌های مختلف اظهار کرد: باید مبحث مطالبات و بیمه زنان عشایر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد عسگری - رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس - در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری اظهار کرد:  امنیت غذایی یکی از مباحث مهم جوامع بشری است. روستاها به عنوان مولد، در امنیت غذایی بسیار مهم هستند. زنان عشایر، در تولید بهتر و با کیفیت نقش‌آفرینی بیشتری دارند ولی باید بسترسازی کرد تا به زنان عشایر در زمینه تولید کمک کنیم.

وی افزود: زنان ماموریت چندگانه تربیت فرزند، کمک به تولید و کمک به همسر را دارند. بنابراین باید زیرساخت‌هایی را تعریف کنیم که اتفاقات بهتری رخ دهد. یکی از تهدیدهای بزرگ مهاجرت روستاییان به شهر است. ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی جمعیت روستاییان ۴۵ درصد و شهر ۵۵ درصد بود اما امروزه این میزان به جمعیت ۳۰ درصد در روستا و ۷۰ درصد در شهرها تغییر کرده است و برای اینکه مهاجرت معکوس شود باید زیرساخت‌های مناسبی انجام شود.

عسگری ادامه داد: کمک کردن همه دستگاه‌ها برای این امر اجتناب ناپذیر است و همه باید کمک کنند که از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود و مهاجرت معکوس افزایش یابد. در زمینه توسعه روستاها باید به حوزه‌های بهداشت، آب آشامیدنی، منابع و انرژی، زیرساخت‌هایی همچون جاده‌ها و... توجه ویژه داشته باشیم.

وی با تاکید بر بیمه به بیمه زنان روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: باید تا بودجه ۱۴۰۴ قطعی نشده ایرادات را بررسی کنیم و در بودجه مسئله بیمه زنان عشایر را در نظر گیریم. همچنین نکته مهم این است که خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تولیدات زنان روستایی در بستر خرید تضمینی در قالب هلدینگ‌ها بسیار کمک کننده است و می‌تواند نقش مهمی در معیشت آن‌ها داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: مبحث بهداشت و درمان بسیار مهم است و اگر بستر مناسبی فراهم شود برای بهداشت و درمان، قطعا از زندگی در این مناطق استقبال می‌شود و علاوه بر اینکه این اقدام، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها را به همراه دارد، افزایش مهاجرت معکوس از شهر به روستا را نیز به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص مطالبات زنان عشایر گفت: در بحث مطالبات زنان روستایی، شاهد این هستیم که چندان مطالبات آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است. سهم زنان روستایی در حوزه اشتغال اثربخشی بزرگی داشته و باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.

عسگری با اشاره به دانشجویان رشته کشاورزی و تاکید بر اینکه ۹۰ درصد دانشجویان این رشته زنان هستند، اظهار کرد: بسیاری از این دانشجویان پس از فارع التحصیلی در این حوزه دیگر فعالیتی ندارند، بنابراین باید برای آن‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت تا بلندمدت برنامه‌ریزی و از این فرصت استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی و مجلس شورای اسلامی آمادگی استقبال از هرگونه پیشنهادی در قالب حمایت از منافع زنان روستایی را دارد تا حضور فعالی در روستاها داشته باشند، گفت: ارائه تسهیلات و وام‌های ایجاد اشتغال با اقساط مناسب باید در دستور کار قرار گیرد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، اب و منابع طبیعی مجلس در پایان تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که زنان قهرمانان ما در تمامی عرصه‌ها همچون شکل‌گیری انقلاب، جنگ تحمیلی و... هستند. زنان در حوزه تولید در دوران مختلف نقش آفرینی بسیار مهمی داشتند بنابراین این جلسات باید به‌طور منظم برگزار شوند تا زنان قدرتمند ما بدانند که همانطور که در دوران مختلف نقش آفرینی کردند، حمایت‌های لازم را خواهند داشت تا در سایر دوران‌ها نیز در زمینه تولید نقش آفرینی کنند.

اتتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha