• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403072418484
  • خبرنگار : 50295

کتاب «سازه‌های زهکشی» در جهاددانشگاهی زنجان منتشر شد

کتاب «سازه‌های زهکشی» در جهاددانشگاهی زنجان منتشر شد

ایسنا/زنجان گردآورنده (مولف) کتاب سازه‌های زهکشی گفت: مطالب کتاب به‌گونه‌ای ارائه شده است که می‌تواند به‌عنوان یک مرجع فراگیر برای درک نکات اصلی اصول زهکشی برای پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مربوطه استفاده شود.

فرشید تاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره کتاب «سازه‌های زهکشی» اظهار کرد: در کتاب «سازه‌های زهکشی» ابتدا به تعریف زهکشی زمین، ضرورت زهکشی و ملاحظات طراحی زهکشی پرداخته شده، در ادامه درباره روش‌های متداول برای زهکشی آب‌های اضافی بحث می‌شود.

وی با بیان اینکه در مطالعات زهکشی جریان آب زیرزمینی و شدت آن مورد بررسی قرار می‌گیرند، افزود: در کتاب سازه‌های زهکشی، اصطلاحات آب زیرزمینی و سطح ایستابی، خصوصیات فیزیکی آب زیرزمینی و قوانین مربوط به حرکت آن به تفضیل تشریح شده است.

او تصریح کرد: در بخش‌های دیگر کتاب نیز درباره زهکشی‌های موازی شامل نهرهای روباز یا زهکشی‌های لوله‌ها، روابط بین خصوصیات زهکش‌ها و پروفیل خاک، عمق سطح ایستابی و دبی تخلیه که با ارائه معادلات مربوط و مثال‌های متعدد به‌طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.

تاران ادامه داد: در دهه‌های اخیر، رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، ضرورت تولید پایدار در اراضی کشاورزی را دو چندان می‌کند، با توجه به این موضوع که سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته در حوزه مهندسی آب و خاک، مختص بخش سازه‌ای آن است، از این‌رو بهبود این بخش تأثیر زیادی در ارتقای راندمان و بهره‌وری آب در شرایط کم‌آبی کنونی خواهد داشت در همین راستا، پژوهش‌های علمی و عملی در حیطه سازه‌های زهکشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مولف کتاب «سازه‌های زه‌کشی» با بیان اینکه مطالب کتاب به‌گونه‌ای ارائه شده است که می‌تواند به‌عنوان یک مرجع فراگیر برای درک نکات اصلی اصول زهکشی برای پژوهشگران و دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این کتاب برای پژوهشگران و دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی رشته‌های علـوم و مهندسی آب، مهندسی عمران و محـیط‌زیسـت مفید بوده و برای خوانندگانی که تمایل به مطالعه فراتر دارند، توضیحاتی در پانویس در ارتباط با اصطلاحات تخصصی ارائه شده است.

کتاب «سازه‌های زهکشی» یکی از مجموعه کتاب‌های چاپ و منتشر شده توسط واحد انتشارات جهاددانشگاهی استان زنجان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha