• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403072418428
  • خبرنگار : 50455

رئیس دانشگاه صداوسیما:

فریفته انگاره‌های غیرواقعی در عرصه فرهنگ نشویم

فریفته انگاره‌های غیرواقعی در عرصه فرهنگ نشویم

ایسنا/قم رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: در دو دهه گذشته نگاه‌های ایدئولوژیک در عرصه فرهنگ این بود که دولت هر چقدر کمتر در عرصه فرهنگی ورود کند به نفع رونق و شکوفایی فرهنگ است و این نگاه‌ها آسیب‌زاست، این تصور در خصوص فرهنگ را سکولارها و لیبرال غربی هم قبول ندارند و درواقع برخی فریفته انگاره‌های غیرواقعی شدند.

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما در همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» که امروز، ۲۴ مهرماه در دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد، اظهار کرد: مردم در زندگی روزمره خویش با چالش‌های رسانه‌های نوین مواجه هستند، بنابراین مسئله این همایش فوری و ضروری است و موضوع آن انتزاعی و فارغ از چالش‌های مردم و مسائل کلان ملی و بین‌المللی نیست.

وی ادامه داد: امروزه در شرایط نبرد نابرابر در برابر یک نظام جهانی سفاک و بی‌رحم قرار داریم؛ نظامی که حدی از وحشی‌گری را باقی نگذاشتند و در عین بی‌تفاوتی و خونسردی این جنایات را مرتکب می‌شوند؛ هر چند با وجود رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی بازی را باخته‌اند و این فضا به نفع فلسطین شده است، اما در رسانه‌های بزرگی که کنترل توده افکار عمومی را در دست دارند، در حال اثرگذاری هستند.

رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه این جنایات مستمر رژیم صهیونیستی نسل‌کشی هولناکی را رقم زده‌ است، بیان کرد: این ظالمان چون بر رسانه‌ها کنترل دارند نمی‌گذارند افکار عمومی متوجه واقعیت شوند، بنابراین باید هوشمندانه در عرصه رسانه عمل کنیم، گاهی در مباحث سیاسی داخلی در فضای رسانه‌ای در ذهن مخاطب به‌گونه‌ای ایران و دولتمردان را مقصر جلوه می‌دهند، اما خوشبختانه امروزه نقاب از چهره این مستکبران جهانی برداشته شده است.

اسفندیاری بیان کرد: ما باید از برخی دیدگاه‌های ایدئولوژیک فاصله بگیریم تا به خطا نرویم، چون از واقع‌بینی دور شده و دچار خوش‌بینی بی‌معنا می‌شویم؛ به‌طور مثال در عرصه سیاست خارجی بیان شده که اگر گفت‌وگو و مذاکره کنیم منافع ما حاصل می‌شود و این نگاه چند بار تجربه شد و نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی اضافه کرد: در عرصه اقتصادی نیز باورهای ایدئولوژیک به ما آسیب زد که اگر توسعه در دستور کار قرار بگیرد عدالت حاصل می‌شود و اگر خصوصی‌سازی با قوت انجام شود رشد و توسعه پدید می‌آید که این ایدئولوژی در حال بازنگری است و باید به واقعیت برگردیم.

اسفندیاری بیان کرد: در دو دهه گذشته نگاه‌های ایدئولوژیک در عرصه فرهنگ این بود که دولت هر چقدر کمتر در عرصه فرهنگی ورود کند به نفع رونق و شکوفایی فرهنگ است و این نگاه‌ها آسیب‌زاست، این تصور در خصوص فرهنگ را سکولارها و لیبرال غربی هم قبول ندارند و درواقع برخی فریفته انگاره‌های غیرواقعی شدند.

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ نیازمند بازنگری جدی هستیم که امیدواریم در این همایش محقق شود، ما باید به اجماع نخبگانی برسیم که فضای مجازی در ذیل حکمرانی جمهوری اسلامی قرار بگیرد، رها کردن آن عاقلانه و مطابق وظیفه شرعی و قانونی نیست. دستگاه‌های حاکمیتی از این موضوع غافل هستند و متأسفانه اعلام کردند که پلتفرم نسبت به محتوایی که کاربر منتشر می‌کند مسئول نیست، یعنی کاربر با هویت ناشناس هر محتوایی را منتشر  و دستگاه حاکمیتی این فضا را رها می‌کند.

رئیس دانشگاه صداوسیما افزود: صداوسیما رقیب شرکت‌های خصوصی نیست و باید ناظر بر فضای رسانه‌ای باشد، چون این مهم، منفعت ملی ما را تضمین می‌کند، اگر جایگاه رسانه مخدوش شود دچار هرج و مرج می‌شویم و اگر سکوهای تولید محتوا درست عمل کنند ذی‌نفع اصلی صداوسیما است، اما عده‌ای عامدانه این رابطه را به هم زدند تا برخی ارتباط‌شان با رسانه ملی قطع شود و این مسئله متأسفانه به سینما، صنعت، هنرهای نمایشی و رسانه ملی لطمه زد.

اسفندیاری اظهار کرد: مسئولان و سیاست‌گذران رسانه ملی در عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی باید به درک و وفاق جدید برسند، بیش از یک سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است آیین‌نامه ضوابط و مقررات بر رسانه‌های نوین و این پلتفرم‌ها انجام شود، امیدواریم در دوره جدید، حقوق فرهنگی و امنیت فرهنگی مردم را صیانت کنیم و رسانه‌های ما در بخش خصوصی و ملی در راستای فرهنگ کهن ما افتخارآفرینی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha