• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072418426
  • خبرنگار : 71649

احتمال تداوم کم‌بارشی و خشکسالی در تهران

احتمال تداوم کم‌بارشی و خشکسالی در تهران

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: انتظار کاهش بارش برای سه ماه آینده در سطح استان را داریم و احتمالا فرآیند خشکسالی تداوم خواهد داشت.

مازیار غلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی دو سه ماه آینده احتمال افزایش دمای بیشتر از حد معمول در استان تهران وجود دارد، اظهارکرد: در این شرایط مهم‌ترین توصیه ما مدیریت منابع و مصارف آب در تمام بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعت است چون علاوه بر افزایش دما انتظار کاهش بارش برای سه ماه آینده را داریم و احتمالا فرآیند خشکسالی و کم بارشی تداوم خواهد داشت.

او درباره بارش‌های پاییزی استان گفت: در اوایل مهر ماه امسال مقداری بارش داشتیم اما موثر نبود. ما در حال طی کردن فرآیند تغییر اقلیم هستیم و یکی از نشانه‌های تغییر اقلیم بارش شدید در یک بازه زمانی کوتاه مدت است و بعد از آن در یک بازه زمانی طولانی‌مدت بارش وجود نخواهد داشت این در حالیست که کشاورزی بارش مداوم و ملایم نیاز دارد و بارش کوتاه مدت شدید به سیلاب تبدیل می‌شود و خسارت می‌زند و مفید نیست حتی اگر در بهترین شرایط بارش قرار بگیریم و بارش به حد نرمال برسد، نمی‌تواند کم بارشی قبل را جبران کند.

غلامی اضافه کرد: در کل کشور نیز میانگین بارش و دما به همین صورت خواهد بود، به‌ویژه در غرب کشور که بیشتر از دیگر استان‌ها تحت تاثیر کاهش بارش و افزایش دما قرار خواهد گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت بارش در سال زراعی گذشته ( از مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳)  اظهار کرد: در این بازه زمانی ۲۱۶.۵ میلیمتر بارش داشتیم این در حالیست که میانگین بارش در بلندمدت ۲۸۰ میلیمتر بود بنابراین بارش ۲۳ درصد کاهش یافته و به عبارتی فقط ۷۷ درصد بارش  بلندمدت تامین شده بود.

او ادامه داد: نسبت به سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش بارش داریم البته افزایش بارش نسبت به سال قبل موجب جبران کم‌بارشی نشد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: تهران بعد از گیلان، چهارمحال و بختیاری و قزوین، چهارمین استان از نظر بیشترین کاهش بارش بود و در واقع در سال زراعی گذشته جزو پنج استان کم‌بارش کشور ثبت شد.

غلامی در پایان درباره وضعیت دمای تهران در سال زراعی گذشته گفت: از نظر دمایی متوسط دمای استان تهران در سال زراعی گذشته ۱.۷ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت و ۰.۹ درجه سلسیوس نسبت به سال قبل افزایش یافت بنابراین تهران در سال زراعی گذشته گرم‌تر بود و تبخیر سطحی بیشتر شده است. تبخیر سطحی رابطه مستقیم با کاهش منابع آبی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha