• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072318118
  • منبع : سازمان هواشناسی

وضعیت دما و بارش کشور تا اوایل آذرماه

وضعیت دما و بارش کشور تا اوایل آذرماه

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، بارش هفته آخر آبان و هفته اول آذر برای غالب مناطق کمتر از نرمال برآورد می ‌شود. دمای هفته اول در نوار ساحلی خزر نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است. دمای هوای هفته اول آبان بشدت کاهش می‌ یابد، بطوریکه در مناطقی از نیمه شمالی و غربی کشور به ۳ درجه کمتر از نرمال می‌ رسد.

به گزارش ایسنا جدیدترین نقشه‌های پیش بینی هفتگی بارش و دمای کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۲۳ مهر ماه تا ۴ آذر ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد. بر این اساس، بارش هفته اول (۲۳ تا ۲۹ مهر) محدود به استان‌ها در شمال البرز و شمال ‌غرب است و سایر مناطق کشور بی‌بارش خواهند بود.

دمای هوای هفته اول (۲۳ تا ۲۹ مهر) در استان‌های ساحلی خزر و نوار شمال‌ غرب نرمال و در سایر مناطق از ۱ تا ۶ درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (۳ تا ۶ درجه) در شرق و شمال ‌شرق کشور رخ می‌دهد.

همچنین، میانگین بارش هفته دوم کشور در محدوده نرمال تا بیش از آن است و مقدار انباشته آن در بخش‌هایی از مرکز و غرب سواحل خزر با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد به ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر می‌رسد. طی این مدت می‌توان شاهد اولین بارش برف پاییزی در ارتفاعات شمال ‌غرب و زاگرس شمالی بود. بارش در غرب و جنوب ‌غرب کشور کمتر از نرمال است. کاهش دمای هفته دوم محسوس است، به‌طوری‌که در سطح کشور به‌جز جنوب و جنوب‌ شرق به ۱ تا ۳ درجه کمتر از نرمال می‌رسد.

بارش هفته سوم و چهارم در جنوب و جنوب ‌شرق کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود. دمای هفته‌ سوم و چهارم در نیمه شمالی کشور نرمال و در سایر مناطق ۱ تا ۲ درجه بیش از آن خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، بارش هفته‌های پنجم و ششم در نوار شمالی نرمال و برای سایر مناطق کمتر از نرمال برآورد می‌شود. دمای هوای کشور برای هفته‌های پنجم و ششم از ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha