• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403072318026
  • خبرنگار : 71368

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد

حل ترافیک تهران با کمک نخبگان/ هنوز مطالعات طرح ترافیک جدید تمام نشده

حل ترافیک تهران با کمک نخبگان/ هنوز مطالعات طرح ترافیک جدید تمام نشده

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ایجاد دبیرخانه ای برای پیگیری ایده های ترافیکی نخبگان در این سازمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، پوریا علیمردانی در نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور و فعالان حوزه حمل‌ و نقل هوشمند و ترافیک با بیان اینکه معتقدیم حل مسئله ترافیک در تهران یک اقدام فراسازمانی است، گفت: همانگونه که شهروندان در ترافیک می‌مانند، مسئولین همچون شهردار و رئیس‌جمهور نیز در ترافیک توقف می‌کنند و حل این مسئله نیز به کمک سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارد.

وی با بیان اینکه شهردای تهران سلسه نشست‌هایی را با مجموعه نوآور داشته است تا نظرات، ایده‌ها و پیشنهادات آنها را برای حل مشکل یا کنترل ترافیک به دست بیاورد، گفت: با توجه به قرارگیری در نیمه دوم سال و افزایش حجم ترافیک با توجه به فعالیت مدارس و مراکز آموزشی، شاهد افزایش سفرهای درون‌شهری بیشتر هستیم و باید طرح‌های متفاوتی برای کنترل ترافیک احصا شود؛ اما دقت داشته باشید که باید دست در دست دهیم‌ تا مشکل ترافیک را حل کنیم.

علیمردانی با تأکید بر اینکه بخشی از حل مشکل ترافیک وظیفه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است که در همین راستا نشست‌های تخصصی با این شرکت‌ها برگزار می‌کنیم تا آنها با توجه به امکانات و شرایط شهر، راه‌حل ابتکاری برای حل معضل ترافیک دهند، افزود: برای کنترل و کاهش ترافیک چهار شاخص در نظر می‌گیرند که در مرحله اول می‌بایست از طریق سیستم‌های شهر هوشمند کاری کنیم که اساسا همه نیازها از طریق هوشمند و دورکاری محقق شود تا لازم نباشد که شهروند برای رفع نیازهایش در شهر تردد کند و در کل سفر کمتر شکل می‌گیرد و به تبع آن ترافیک کمتری خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه براساس راهکار دوم کل شبکه حمل‌ونقل باید به سمت حمل‌ونقل پاک سوق داده شود و بر همین اساس می‌بایست انواع و اقسام مدل‌های حمل‌ونقل پاک انجام شود، افزود: بر اساس شاخص سوم نیز باید در راستای مهار ترافیک، مردم را با بسته‌های تشویقی به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی سوق داد و در مرحله چهارم که عمدتا تمرکز بر آن است و معمولا اصل سرمایه‌گذاری را در این مرحله می‌گذارند، انجام‌اقدامات پوششی مثل تأمین پارکینگ وطرح ترافیک و... است که درصدد کنترل ترافیک و خودرو برآید و اساس این مرحله مبتنی بر روش‌های بعد ایجاد ترافیک است، در حالی که نباید ترافیک با این حجم و وسعت شکل بگیرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران با تأکید بر اینکه توقع دارم که همه با هم کمک کنیم تا مسئله ترافیک حل شود و می‌بایست مردم، دستگاه و سازمان‌های دانش‌بنیان کمک کنند، گفت: این نشست‌های تخصصی ادامه خواهد داشت و در دبیرخانه دایمی این پیشنهادات پیگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که در گذشته نیز اینگونه جلسات برگزار شده اما خروجی نداشته است، اظهار کرد: اگر مطالعات دقیق و علمی با پشتوانه نظرات نخبگان و کارشناسان انجام شده بود، نباید شاهد پروژه‌هایی همچون دو طبقه کردن بزرگراه‌ها می‌بودیم و وضعیت ترافیک نیز می‌بایست بهبود پیدا می‌کرد. هر چند که در این دوره مدیریت شهری سعی شده با تکمیل و رفع نواقص تقاطع‌ها و توسعه ناوگان حمل‌ونقل تا حدودی مشکلات را حل کنند.

علیمردانی در مورد ورود تراموا به پایتخت نیز گفت: روی مدهای متفاوت حمل‌ونقل اعم از تراموا، تاکسی، ون و...  باید مطالعه شود و اساسا جای سوال است که چرا ما در تهران مدل‌های مختلف نداشته باشیم؟

وی در مورد آخرین وضعیت مطالعات طرح ترافیک جدید با بیان اینکه مطالعات در حال انجام است و می بایست مطالعات به سمع و نظر اساتید دیگر دانشگاه ها نیز برسد تا نظرات خود را بیان کنند، گفت: انگیزه‌های متفاوتی برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک است، بگونه‌ای که یکی از نواقص طرح فعلی. شب مردگی است و همچنین سوق دادن به سمت استفاده از موتورسیکلت است که در نظر داریم با ارائه تسهیلات، محله را سکونت پذیرتر کنیم و از این محدوده‌های ارزشمند صیانت کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه طرح جدید در حال مطالعه است و بعد از اقناع و کسب نظرات کارشناسان باید در شورای ترافیک وشورای شهر بررسی وتصویب شود، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا انتهای پاییز مطالعات به اتمام می رسد.

وی با اشاره به کنترل هوشمند محدوده از توسعه دوربین‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۲۰ دوربین وجود دارد که در نظر داریم این تعداد را به ۳۰۰ دوربین ارتقاء دهیم.

علیمردانی در مورد تردد پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک نیز با بیان اینکه راه حلی با وزارت کشور داریم که براساس آن از طریق  سامانه یکپارچه، عوارض تردد آنها را وصول کنیم، اظهار کرد: البته الان نیز از تردد خودروهای پلاک شهرستان عوارض وصولی داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha