• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403072317999
  • خبرنگار : 71654

بسته اخبار علم و فناوری

بازگشت اولین ماهواره چندبار مصرف چین به زمین/ عرضه هدست «ویژن» اپل در سال آینده

بازگشت اولین ماهواره چندبار مصرف چین به زمین/ عرضه هدست «ویژن» اپل در سال آینده

امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا میزبان اخبار گوناگونی از فضا و علم و فناوری گرفته تا نانو و دانش‌بنیان و کوانتوم بوده‌ایم که در اینجا مروری بر این اخبار خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در سرویس علم و فناوری ایسنا در روز دوشنبه، ۲۳ مهر میزبان اخبار قابل توجهی بوده‌ایم که نگاهی به برگزیده آنها می‌اندازیم. برای مطالعه نسخه کامل هر یک از این اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

اولین ماهواره چینی با قابلیت استفاده مجدد به زمین بازگشت

این ماهواره که «شیجیان-۱۹» نام دارد در تاریخ ۲۷ سپتامبر از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان بر روی موشک لانگ مارچ ۲دی(Long March 2D) پرتاب شد.

هدست «ویژن» اپل سال آینده عرضه می‌شود

شرکت «اپل» قصد دارد هدست «ویژن» مجهز به واقعیت ترکیبی خود را اوایل سال آینده عرضه کند.

تولید مواد هوشمند با قابلیت‌ «پایش وضعیت پل‌ها» و «تشخیص مواد شیمیایی و گاز در محیط»

مواد هوشمند با قابلیت تغییر رنگ دائم و یا برگشت‌پذیر، محصول دانش‌بنیان یکی از شرکت‌ها است که می‌تواند همانند سنسورها، گاز و مواد شیمیایی را در محیط تشخیص دهد و قادر به پایش پل‌ها از نظر تنش‌های مکانیکی است.

بررسی اتصالات غیردائمی سازه‌ها با امواج فراصوت

«بازرسی شل‌شدگی اتصالات غیردائمی در سازه‌های با تحریک پایه با استفاده از امواج فراصوتی» عنوان طرح پژوهشی عقیل یوسفی کماء استاد مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسید.

تشخیص فوق سریع ذرات پرانرژی با پوسته‌های کوانتومی

دانشمندان می‌گویند پوسته‌های کوانتومی می‌توانند به تشخیص فوق سریع ذرات پرانرژی کمک کنند، چرا که تشخیص سریع پرتو ایکس با دقت بسیار زیاد همیشه مشکل بوده اما با پوسته کوانتومی امکان‌پذیر است.

همپوشانی و تداخل در وظایف ارکان اجرایی سازی «سند ملی هوش مصنوعی»

مدیر اندیشکده سیاست‌پژوهان علم، فناوری و نوآوری با اشاره به نقاط ضعف و قوت سند ملی هوش مصنوعی، گفت: در مورد تعدادی از شاخص‌ها مانند ثبت اختراعات و یا حجم قراردادهای پژوهشی تقاضامحور نه وضعیت موجود و نه وضعیت مطلوب مشخص شده و یا در مورد هدف کلان دوم که به توسعه و تامین زیر ساخت اشاره دارد، به یک شاخص میزان توان محاسباتی زیر ساخت پردازشی اکتفا شده است.

حضور ۳۰ دستگاه دولتی و غیر دولتی در تدوین سند ملی هوش مصنوعی

مدیر امور فناوری‌های نوظهور و اولویت‌دار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روند تدوین سند ملی هوش مصنوعی، گفت: در تدوین این سند نمایندگان ۳۰ دستگاه دولتی و غیر دولتی حضور داشتند.

تولید نانوذرات پوشش‌دهی از پساب فرآیند آبکاری

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد موفق به تولید نانوذرات اکسید کروم سبز از پساب‌های کارگاه‌های آبکاری شدند.

سرنشینان ماموریت «کرو-۸» فعلا به زمین بازنمی‌گردند

شرایط بد آب‌وهوایی در سواحل فلوریدا باعث شد که «اسپیس‌ایکس» برنامه خود را برای جدایی کپسول «دراگون» ماموریت «کرو-۸» و فرود آن به زمین به تعویق بیندازد.

مشخص کردن ردپای هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه/لزوم توجه به مصرف برق با توسعه AI در کشور

رئیس انجمن هوش مصنوعی با تاکید بر اینکه نظرات درباره نقاط ضعف و قوت‌های سند ملی هوش مصنوعی اعلام شد و اکنون فرصت اجرای این سند است، گفت: برای اجرایی‌سازی این سند در کنار توسعه زیر ساخت‌های آن به میزان مصرف برق آن نیز توجه شود، چرا که ماکروسافت با توسعه GPU فارم‌های خود در طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به میزان ۴۲ درصد افزایش مصرف برق داشته است.

نمایش دستاوردهای تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی در دانشگاه امیرکبیر

نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان ریاست جمهوری از امروز، ۲۳ مهر تا ۲۵ مهر ماه جاری به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

پژوهشگاه زیست فناوری الگوی علمی مناسب برای تاسیس دانشگاه در سودان است

رئیس پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری این پژوهشگاه را نقطه کانونی و مرکز هدایت ICGEB سازمان ملل متحد دانست و گفت: این نقطه مشترک و سایر زمینه‌های علمی سبب می‌شود پروژه‌های مشترک علمی در زمینه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک را با دیگر کشورها تعریف کنیم تا دنیا از نتایج آن بهره‌مند شود.

فعالان حوزه زیستی با نحوه تیم‌سازی و کارآفرینی آشنا می‌شوند

در حاشیه برگزاری کنگره بیوشیمی، کارگاهی برای تیم‌سازی و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های زیستی برگزار خواهد شد.

گنبدمینا میزبان «سوچینشان- اطلس» می‌شود

رویداد آموزشی رصد دنباله‌دار «سوچینشان - اطلس» با تلسکوپ‌های بزرگ آماتوری عصر سه‌شنبه ۲۴ مهر، در آسمان‌نمای گنبد مینا در پارک آب و آتش برگزار می‌شود.

تمدید ارسال ایده‌ها به «استارتاپ دمو»

مهلت دریافت طرح در  رویداد فناورانه استارتاپ دموی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳ تمدید شد.

نانوحسگری برای تشخیص سریع تب مدیترانه‌ای

محققان با استفاده از نانوذرات طلا، نانوحسگری ساخته‌اند که می‌تواند با سرعت بالا و هزینه کم تب مدیترانه‌ای را شناسایی کند.

راه‌اندازی فاز پایلوت دستگاه جمع‌آوری بطری‌های فلزی و پلاستیکی در کشور

با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، دستگاه خوددریافت و بخش نخست طرح پایلوت ودیعه‌گذاری بر بطری‌های پلیمری و فلزی آغاز شد.

ماموریت «اروپا کلیپر» ناسا امروز پرتاب می‌شود

ماموریت اروپا کلیپر ناسا قرار است امروز در ساعت ۱۲:۰۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۳۶ به وقت ایران) پرتاب شود. اگرچه این ماموریت پیش از این با تعویق مواجه شده و پنجره زمانی پرتابش تا ششم نوامبر ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha