• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072317973
  • خبرنگار : 71496

دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل در شمال غزه از ربات‌های بمب‌گذاری‌شده استفاده می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل در شمال غزه از ربات‌های بمب‌گذاری‌شده استفاده می‌کند

دیده‌بان اروپا-مدیترانه امروز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در عملیات‌های خود در شمال غزه از ربات‌های بمب‌گذاری‌شده استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه امروز دوشنبه گزارش داد، رژیم اشغالگر در عملیات‌های تخریب و کشتار در شمال غزه که برای نهمین روز پیاپی ادامه دارد، از ربات‌های بمب‌گذاری شده و حامل مواد منفجره استفاده می‌کند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این دیده‌بان اعلام کرد، رژیم اشغالگر سطح نسل‌کشی در شمال غزه را با کشتارها، گرسنگی‌دادن و کوچاندن افزایش داد.

این دیده‌بان گزارش داد: ارتش اسرائیل با استقرار خودروهای زرهی و ایجاد خاکریز و موانعی با استفاده از آوار خانه‌های تخریب شده در کنار پوشش آتش پهپادها، استان شمال غزه را به شکل کامل از شهر غزه جدا کرد.

دیده‌بان اروپا-مدیترانه در ادامه نیز اعلام کرد که گزارش‌های متعددی درباره استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از ربات‌هایی بمب‌گذاری‌شده و انفجار آنها از فاصله دور دریافت کرده و طبق گزارش‌ها، این انفجارها خسارت‌های گسترده‌ای را به خانه‌ها و ساختمان‌های اطراف وارد کرده و موجب تلفاتی شده است، این در حالی است که فعالیت نیروهای امدادرسان و دفاع مدنی به جز دایره محدودی در برخی از محله‌ها، تقریبا به طور کامل متوقف شده است.

به گزارش این دیده‌بان، بر اساس قوانین بین‌المللی، استفاده رژیم صهیونیستی از ربات‌های بمب‌گذاری‌شده ممنوع است و این ربات‌ها یکی از سلاح‌های دارای ماهیتی تصادفی هستند که امکان هدایت آنها و یا محدود کردن حملاتشان به اهداف نظامی وجود ندارد و به همین دلیل، به صورت مستقیم به ساکنان غیرنظامی آسیب می‌زنند و یا به صورتی تصادفی و بدون اینکه میان اهداف نظامی و غیرنظامیان و یا زیرساخت‌های شهری تفاوتی قائل شوند، به همه آنها آسیب می‌زنند و به همین دلیل یکی از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی هستند و استفاده از آنها در مناطق مسکونی به خودی خود یک جنایت بین‌المللی محسوب می‌شود.

یکی از افراد محاصره شده در یکی از محله‌های نزدیک به محله «القصاصیب» در جنوب غرب اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه عصر چهارشنبه به نیروهای دیده‌بان اروپا-مدیترانه گفت: انفجار بزرگی در محله القصاصیب در نزدیکی محلی که حضور داشتیم، اتفاق افتاد، صدای انفجار بسیار مهیب بود و تا قبل از این چنین صدایی نشنیده بودیم، ما دیگر صدای انفجارهای ناشی از حملات جنگنده‌ها یا شلیک خمپاره و دیگر انفجارها را تشخیص می‌دهیم اما این واقعا چند برابر قوی‌تر از صدای بمباران هوایی بود و غبار سفیدی کل منطقه را پوشاند، در ادامه متوجه شدیم که انفجار ناشی از انفجار رباتی حامل چند تن مواد منفجره بوده و این ربات نزدیک به ۶ یا هفت خانه را به صورت همزمان تخریب کرده است، ارتش اشغالگر ربات‌ها را در خانه‌ها بدون اینکه بداند غیرنظامی در داخل آنها هست یا نه، منفجر می‌کند.

تیم میدانی دیده‌بان اروپا-مدیترانه انفجار ۲ ربات دیگر در منطقه «التوام» و محله «الزهراء» در مجاورت ساختمان دفاع مدنی در غرب اردوگاه جبالیا و ربات دیگری در اطراف چهارراه «ابوعلی مصطفی» در غرب این اردوگاه را رصد و گزارش کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی مه گذشته در دومین یورش خود به اردوگاه جبالیا برای اولین بار از این ربات‌ها در غزه استفاده کرد و در آن انفجار تعدادی غیرنظامی شهید شده و چند خانه در این اردوگاه ویران شدند.

اواخر مه گذشته نیز عکس‌هایی از منطقه «ایستگاه تمراز» در مرکز اردوگاه جبالیا از ۲ ربات بمب‌گذاری‌شده و آماده انفجار منتشر شد.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد: با اینکه اطلاع از تعداد دقیق ساکنان استان شمال غزه دشوار است اما ارزیابی‌ها حاکی از این است که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بقایای خانه‌های ویران شده و در پناهگاه‌ها حضور داشته و به طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده و علنی اسرائیل برای کوچاندن اجباری‌شان توجهی نشان نداده‌اند.

همچنین این دیده‌بان از حضور ۲۰۰ هزار تن دیگر در استان غزه خبر داد که در این مناطق به دلیل توقف ارسال کمک‌ها و کالاها، با بمباران‌های مستمر و گرسنگی مواجه هستند.

دیده‌بان اروپا-مدیترانه در ادامه گزارش داد: با وجود اینکه ارتش اسرائیل از ساکنان این مناطق خواسته از طریق محور صلاح‌الدین به جنوب کوچ کنند اما به محض خروجشان از خانه یا پناهگاه‌ها، آنها را هدف قرار می‌دهد.

این دیده‌بان در پایان نیز از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست برای نجات جان صدها هزار تن از ساکنان شمال غزه و توقف جنایت نسل‌کشی و نیز تحریم تسلیحاتی فراگیر رژیم صهیونیستی و محاکمه و مجازات آن بابت تمامی جنایاتی که مرتکب شده، اقدام کرده و تدابیر لازم و واقعی را برای حمایت از فلسطینی‌ها در آنجا انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha