• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072317921
  • خبرنگار : 50560

/گزارش/

شاخصه‌های یک شهربازی استاندارد/ کدام شهربازی‌های قزوین پلمب شده‌اند؟

شاخصه‌های یک شهربازی استاندارد/ کدام شهربازی‌های قزوین پلمب شده‌اند؟

ایسنا/قزوین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که در مواجهه با شهربازی‌ها مطرح است، استاندارد نبودن آن شهربازی و یا برخی تجهیزات آن است، حوادث تلخی که گاه در شهربازی‌ها رخ می‌دهد، حاکی از رعایت نکردن اصول استاندارد تجهیزات شهربازی است؛ موضوعی که برای بسیاری از بهره‌برداران این اماکن مهم شمرده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، بسیار اندوهناک است تماشای خنده‌ای که در محیط پر شروشور شهربازی، به دلیل عدم رعایت استاندارد تبدیل به گریه می‌شود. استاندارد شهرهای بازی و تجهیزات آن بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد مشمول استاندارد اجباری است و فعالیت در شهربازی، زمین‌بازی، سازه‌های بادی و آبی بدون تأییدیه از سازمان ملی استاندارد ممنوعیت دارد.

اما بعضی‌اوقات بی‌توجهی برخی بهره‌برداران عواقب جانی و مالی سنگینی برای مردم به دنبال داشته است. سقوط تله‌سیژ در قزوین یکی از این عواقب پر سروصدا بود که متأسفانه از یک خانواده جان گرفت. توجه به ایمنی و استاندارد بودن پارک‌ها، بازیگاه‌ها و مراکز تفریحی یکی از موضوعات مهمی است که انتظار می‌رود، مسئولان پیش از احداث این مراکز به آن توجه داشته باشند.

به گفته بسیاری از کارشناسان عمده مشکلات و حوادث این عرصه ناشی از عمر بالای دستگاه‌ها، رعایت نکردن دستورات و مؤلفه‌های تأکیدی سازمان استاندارد، بی‌توجهی متصدیان دستگاه‌ها به رعایت نکات ایمنی و انجام برخی کارهای خطرآفرین توسط جوانان و نوجوانان است. ایسنا در این گزارش به بررسی استاندارد بودن پارک‌ها و بازیگاه‌های قزوین پرداخته است.

کافی است که در دالفک قدم بزنی، تنها شهربازی مجهز قزوین که در بوستان باراجین واقع‌ شده است با تجهیزاتی کهنه که شاید سن و سال برخی از آن‌ها به بیش از ۳۰ سال برسد. قدیمی و فرسودگی رخ سازه و صدای جیرجیر آهن‌های برخی دستگاه‌های این شهربازی آدم را به سال ۸۵ و خبری تحت عنوان سقوط یک بانوی قزوینی از بلندترین نقطه چرخ‌وفلک پارک ملت می‌برد.

قزوین زیرساخت اصولی برای اوقات فراغت جوانان ندارد، این را یکی از شهروندان قزوینی به ایسنا می‌گوید که نزدیک بوده سال ۱۴۰۲ به دلیل سقوط چرخ‌وفلک دچار حادثه شود. وی ادامه می‌دهد: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای پر کردن اوقات فراغت شاد و مفرح برای کودکان، نوجوانان و جوانان فراهم نیست و بی‌شک حضور اغلب خانواده‌ها در شهربازی به دلیل اصرار فرزندان است.

این شهروند قزوینی تصریح می‌کند: زنگ خطر استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی همچونِ رایانه و موبایل در جامعه به صدا درآمده است و عوارضی چون افسردگی، افزایش خشونت و ... افزایش‌یافته است، بااین‌حال هیچ‌یک از مسئولان و مدیران شهری به فکر احداث و یا تجهیز یک فضای فراغتی استاندارد و درست برای نسل Z نیستند.

یک شهربازی خوب چه شاخصه‌ای دارد؟

نرگس صفایی، کارشناس معماری و شهرسازی، در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: در علوم شهرسازی نه‌تنها مکان‌هایی همچون پارک‌ها و فضای سبز دارای یک سری استاندارد هستند که قانون‌گذار در مقررات ملی ساختمان به آن تأکید ویژه کرده است. در وهله اول یک پارک مناسب باید ابعاد کافی داشته باشد و دارای وسایل ساده و بی‌خطر باشد. همچنین ارتفاع وسایل بازی آن نه بلند و نه کوتاه باشد، به‌اصطلاح یک فضای فراغتی خوب و استاندارد باید از اندازه استانداردی نیز بهره‌مند باشد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: موضوع مهم دیگری که در طراحی پارک‌ها وجود دارد، اختصاص مکان‌های مناسبی برای دوچرخه، توپ، اسکیت، شن، سرسره و چرخ فلک است، متأسفانه انگشت‌شمار در طراحی بوستان‌ها و شهرهای بازی‌های یک سایت ویژه‌ به این منظور طراحی‌ شده است.

صفایی بیان می‌کند: ابعاد زمین و وسایل بازی کودکان بسته به سن آنان متفاوت است، به‌عنوان‌مثال زمین‌بازی کودکان زیر سه سال باید کاملاً محصور بوده همچنین برای هر کودک فضایی بالغ‌بر ۲۰ مترمربع در نظر گرفته شود و دارای نیمکت‌های نشیمن کوتاه باشد که این موضوع نیز در هیچ‌یک از شهربازی‌ها و بوستان‌های قزوین لحاظ نشده است درحالی‌که مدیران شهری قزوین، سال‌ها شعار قزوین دوستدار شهر کودک را سر می‌دهند،ضمن اینکه برای کودکان بالای سه سال، باید به ازای هر کودک ۱۰ مترمربع فضا در نظر گرفته شود.

۴ شهربازی در استان قزوین پلمب است

به نظر می‌رسد ابعاد، اندازه‌ها و استاندارد لازم برای پارک‌ها، زمین‌بازی و شهرهای بازی کمتر استفاده‌شده باشد. برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع به سراغ مهدی مسافر، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان قزوین رفتیم.

وی در خصوص میزان استاندارد پارک‌ها و شهرهای بازی به ایسنا می‌گوید: متأسفانه هیچ‌یک از پارک‌ها زمین‌های بازی قزوین استاندارد نیستند، تمامی شهربازی‌هایی که در حال فعالیت هستند، تأییدیه استاندارد دارند و آن‌هایی که تأییدیه ندارند، یا پلمب هستند و یا اگر هم باز باشند صرفاً به دلیل تکمیل تجهیزات است و نه بهره‌برداری از آن‌ها.

مسافر بیان می‌کند: هر سه ماه یک‌بار بازدید و بازرسی‌های لازم از شهربازی‌های استان به‌منظور استانداردسازی آن‌ها صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۴ شهربازی در استان قزوین پلمب است. شهربازی پارک بهشت مهرگان، شهربازی برج تجاری خلیج‌فارس، شهربازی پارک لاله تاکستان و شهربازی بعثت که به‌تازگی در شهرستان آب یک افتتاح‌شده است، متأسفانه تأییدیه استاندارد ندارند.

وی می‌گوید: بیش از دو سال است که شهربازی برج خلیج‌فارس به دلیل عدم اخذ تأییدیه سیستم اطفای حریق و شهربازی‌های پارک مهرگان و تاکستان نیز به دلیل نقص فنی از ابتدای سال جاری پلمب شده‌اند. برخی تجهیزات شهربازی‌های فعال در قزوین نیز استاندارد ندارند، در این موارد بهره‌بردار اجازه استفاده از دستگاه را تا رفع نقص ندارد ضمن اینکه تعداد زیادی از تجهیزات دالفک دارای استاندارد لازم نیست.

این مسئول در خصوص زمین‌های بازی و بوستان‌های قزوین که فاقد استاندارد هستند، بیان می‌کند: شهرداری برای استانداردسازی بوستان‌ها و زمین‌های بازی خود مکلف شده بود که ۱۰ بوستان و زمین‌بازی را به‌عنوان پایلوت برای شروع، استانداردسازی کند اما علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اداره کل استاندارد، هنوز این امر از سوی شهرداری محقق نشده است.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد قزوین در پایان اظهار می‌کند: در خصوص سایر فضاهای شهری ازجمله مبلمان و نماهای شهری، سازمان ملی استاندارد وظیفه‌ای ندارد و اداره استاندارد با استاندارد بودن مصالح به‌کاررفته در این ساختمان‌ها سر و کار دارد.

به گزارش ایسنا، به‌طورقطع در شهربازی‌ها، امنیت نخستین و مهم‌ترین ضرورتی است که متأسفانه خواسته و ناخواسته در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرارگرفته است. به اعتقاد کارشناسان نوسازی، رعایت مؤلفه‌های استاندارد و بازرسی‌های روزانه از دستگاه‌ها ضرورت جلب اعتماد و استقبال دوباره مردم از این اماکن تفریحی به شمار می‌رود که باید بیش‌ازپیش در دستور کار نهادهای متولی و بهره‌برداران قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha