• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072317790
  • خبرنگار : 50624

دانشگاه چه امکاناتی به دانشجویان با نیازهای خاص می‌دهد؟

دانشگاه چه امکاناتی به دانشجویان با نیازهای خاص می‌دهد؟

ایسنا/اصفهان دانشگاه اصفهان خدماتی ویژه به دانشجویان با نیازهای خاص، به‌ویژه به نابینایان ارائه می‌دهد. این خدمات شامل تولید و ویرایش کتاب‌های صوتی، مبادله کتاب‌های صوتی با کتاب‌خانه‌های نابینایی سراسر کشور و در صورت نیاز ارائهٔ منشی به دانشجویان نابینا است.

سمیه کریمی، کارشناس مسئول مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه، برای نخستین بار در میان دانشگاه‌های ایران، با پیگیری‌های معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان، ریاست دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی و با هدف آموزش افراد با نیازهای خاص در دانشگاه اصفهان شکل گرفت.

او با اشاره به اینکه این مرکز پس از تصویب توسط هیئت رئیسه دانشگاه در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد، افزود: لازم به ذکر است که قبل از تشکیل این مرکز، دفتر امور نابینایان در سال ۱۳۶۶ در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان تاسیس شده بود. مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه، زیر مجموعه معاونت دانشجویی دانشگاه بوده و در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی مستقر است.

کارشناس مسئول مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه، ادامه داد: طبق نظر متخصصان حوزه آموزش، شرایط کنونی نظام آموزشی، پاسخگوی نیازهای همه‌جانبه این دانشجویان نیست. این کارشناسان بر این باورند که عملیاتی ساختن شعار «آموزش برای همه»، فقط در یک نظام آموزشی فراگیر تحقق می‌یابد، چرا که هسته اصلی آموزش فراگیر، فراهم کردن فرصت‌های برابر، توجه به حقوق انسانی یادگیرندگان با توانایی‌های گوناگون و یکپارچه‌سازی آموزشی و اجتماعی آنان است. در همین راستا، دانشگاه اصفهان به‌عنوان اولین دانشگاه در کشور، نخستین مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه را تاسیس کرد.

کریمی، عمده‌ترین هدف مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه را شناسایی این دانشجویان و تلاش در ارائه خدمات مورد نیاز و رفع مشکلات آنها دانست و اضافه کرد: در همین راستا کار گروه‌هایی مثل کارگروه مناسب‌سازی، آموزشی، رفاهی و بالندگی در این مرکز تشکیل شده‌اند. خوشبختانه، دانشجویان با نیازهای ویژه پس از پذیرش در دانشگاه، در کلاس‌های عادی شرکت می‌کنند، دروس رشته خود را مانند سایر دانشجویان مطالعه کرده، همزمان با آنها در امتحانات حضور می‌یابند و موظف به انجام کلیه تکالیف و وظایف تعیین شده از سوی استادان مربوطه هستند. برای اینکه این دانشجویان بتوانند در امر تحصیل و پژوهش موفق باشند، لازم است که امکانات آموزشی، رفاهی، مناسب‌سازی و بالندگی برایشان فراهم شود.

او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۰ دانشجو از خدمات ما استفاده می‌کنند که با توجه به ورودی‌ها و فارغ‌التحصیلان هر سال، این آمار متغیر است. افراد می‌توانند از طریق ارسال ایمیل، برقراری تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری با مرکز ما ارتباط برقرار کنند.

کارشناس مسئول مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه، با تأکید بر اینکه عمده خدمات این نهاد به دانشجویان نابینا و کم‌بینا ارائه می‌شود، اظهار کرد: البته در صورت نیاز در خدمت سایر دانشجویان معلول نیز هستیم. به علت حجم زیاد کار، اولویت ارائه خدمات ما با دانشجویان دانشگاه اصفهان است، اما با این وجود به بخش نابینایان کتابخانه‌های سراسر کشور هم برای رفع نیاز اعضای‌ آنها، کتاب صوتی ارسال می‌کنیم و از سوی دیگر تولیدات صوتی آنان را هم دریافت می‌کنیم. کتابخانه گویای مرکز هم در اختیار دانشجویان با نیازهای ویژه دانشگاه اصفهان است. همچنین، سایر افراد با نیازهای ویژه در سراسر کشور می‌توانند از طریق اینترنت از آن استفاده کنند.

کریمی تصریح کرد: مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه آمادگی دارد تا کلاس‌های جبرانی آموزشی و فرهنگی، کلاس‌های ورزشی و تفریحی، کلاس‌های جهت‌یابی و حرکت، کلاس آموزش بریل و اشاره، خدمات روانشناختی و مشاوره، خدمات و تجهیزات توانبخشی، تجهیزات کمک‌حرکتی، وسایل کمک‌شنیداری، فناوری‌های ارتباطی، اینفوگراف دروس، فلش‌کارت‌های آموزشی و محتوای تحلیلی دروس را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

او با اشاره به مهم‌ترین امکانات این مرکز، گفت: چهار اتاقک یا استودیوی ضبط کتاب، ۹ دستگاه رایانه مجهز به نرم‌افزارهای گویا و صدا ساز، دو چاپگر بریل، سه برجسته‌نگار هوشمند همراه، برجسته‌نگار یا نمایشگر لمسی بریل، بخشی از امکانات ما برای دانشجویان با نیازهای خاص است. در خوابگاه فرایند ضبط کتب‌ صوتی برای دانشجویان‌ نابینا یا کم‌بینا با استفاده از دانشجویان بینا انجام می‌شود.

کارشناس مسئول مرکز خدمات دانشجویان با نیازهای ویژه، با بیان اینکه فعالیت‌های سالانه این نهاد به دو بخش فعالیت‌های دائمی و فعالیت‌هایی که بر حسب زمان انجام می‌شود، قابل تقسیم است، افزود: برخی از فعالیت‌های ما به‌عنوان مثال شامل ضبط و تولید کتاب‌های صوتی، ویرایش کتاب‌های صوتی، مبادله کتاب‌های صوتی با کتاب‌خانه‌های نابینایی سراسر کشور، ارائهٔ منشی به دانشجویان نابینا در صورت نیاز، آموزش به دانشجویان بینا برای ضبط کتاب‌های صوتی، کمک به دانشجویان ارشد و دکتری نابینا برای تولید پایان‌نامه، پروپوزال و سایر تحقیقات آنها، اهدای کتاب‌های صوتی، دریافت کتاب‌های مدنظر نابینایان برای تولید کتاب صوتی از آن، پرینت بریل جزوات مورد نیازها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha