• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072317756
  • خبرنگار : 50225

/اکتبر، ماه جهانی آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان/

پیشگیری از مرگ زنان با شناخت علائم هشدار سرطان پستان

پیشگیری از مرگ زنان با شناخت علائم هشدار سرطان پستان

ایسنا/خوزستان سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است به طوری که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، همچنین سرطان مساوی با مرگ نیست و در صورت تشخیص زودهنگام، درمان‌پذیر است؛ همه این موارد باورهایی است که باید در جامعه شناسانده شوند.

دکتر زهرا عفراوی کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان از ۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه با بیان اینکه سرطان قابل پیشگیری است، اظهار کرد: شعار پویش امسال «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان پستان باشید، با آگاهی و خودمراقبتی» تعیین شده است.

وی افزود: سهم هر فرد در پیشگیری از علت‌های قابل پیشگیری سرطان، بیش از ۵۰ درصد است بنابراین باید روش‌های خودمراقبتی برای پیشگیری اولیه از سرطان و علایم هشداردهنده سرطان را بشناسید زیرا سرطان هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان‌پذیرتر است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم شناخت عوامل خطر سرطان پستان عنوان کرد: سابقه خانوادگی و فردی سرطان پستان، قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، یائسگی بالاتر از ۵۵ سال و ژنتیک برخی از عوامل خطر غیرقابل اصلاح هستند. مصرف الکل، چاقی، مصرف چربی‌های اشباع‌شده و هورمون درمانی نیز برخی از عوامل خطر قابل اصلاح هستند.

عفراوی عنوان کرد: مراجعه مدون به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت برای معاینه توسط ماما یا پزشک برای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، ضامن پیشگیری مرگ زنان و مادران به علت این بیماری است.

وی افزود: زندگی روانی، معنوی و اجتماعی سالم، یعنی ابتلای کمتر به سرطان و باید به این موضوع توجه شود و هر فرد برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود، خانواده و اطرافیان، مسئولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: سرطان بیماری سنین بالا است اما گاهی زمینه ارثی، شروع سرطان را جلو می‌اندازد. باید توجه شود سن سرطان در ایران پایین‌تر از دیگر کشورها نیست و البته جمعیت جوان ما هم بیشتر است.

وی عنوان کرد: اگر شیوه زندگی خود را اصلاح کنیم، سرطان قابل پیشگیری است. این بیماری، مساوی مرگ نیست و درمان‌پذیرتر است البته اگر علائم هشداردهنده آن را بشناسیم.

عفراوی با تاکید بر گفت‌وگو درباره سرطان گفت: اگر سرطان زود تشخیص داده شود، یک بیماری مثل سایر بیماری‌ها است.

برخی باورهای نادرست در مورد سرطان

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی  از باورهای نادرست این است که سرطان مساوی با مرگ است و درمان قطعی ندارد؛ مثلا ممکن است یک زن بگوید مادرش سرطان پستان داشته و درمان شده اما فوت کرده بنابراین درمان برای او هم بی‌فایده است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از باورهای نادرست این است که سرطان پستان با درد شروع می‌شود بنابراین چون درد ندارم سرطان پستان ندارم. باور نادرست دیگر اینکه بیوپسی و نمونه‌برداری از توده، باعث پخش شدن سرطان پستان می‌شود که این گونه نیست.

عفراوی گفت: این باور که انواع درمان‌های سرطان باعث ریزش مو می‌شوند، سرطان با طب سنتی درمان می‌شود و در بارداری و شیردهی به سرطان مبتلا نمی‌شویم هم از دیگر باورهایی است که نادرست هستند.  

وی بیان کرد: باید توجه شود که درمان سرطان مساوی با خانه‌نشینی و انجام ندادن فعالیت‌های اجتماعی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha