• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071713173
  • خبرنگار : 50225

/اکتبر، ماه جهانی آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان/

اجرای پویش ملی تشخیص زودهنگام سرطان پستان در مراکز بهداشت

اجرای پویش ملی تشخیص زودهنگام سرطان پستان در مراکز بهداشت

ایسنا/خوزستان کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت غرب اهواز از اجرای پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت برای غربالگری رایگان زنان ۳۰ تا ۶۹ ساله خبر داد.

مصطفی جیبا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ماه اکتبر، ماه جهانی آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه اظهار کرد: پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان برای اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح آگاهی جامعه، با شعار «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان باشید؛ با خودآگاهی و خود مراقبتی» از ۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه آغاز شده است.

وی افزود: سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان و مسئول مرگ ۹.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان و کنترل است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: حدود یک‌سوم مرگ‌های ناشی از سرطان‌ها به دلیل پنج عامل اصلی رفتاری و رژیم غذایی شامل چاقی، مصرف کم میوه و سبزی‌ها، نداشتن تحرک بدنی، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات بروز پیدا می‌کنند.

جیبا بیان کرد: همچنین عواملی مانند افزایش امید به زندگی، افزایش شهرنشینی و رواج سبک زندگی غربی بروز سرطان در جهان در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جوامع را تشکیل می‌دهند و مسئول مراقبت از خود و خانواده هستند باید توجه شود سلامت زنان تاثیر موثری بر سلامت فرزندان و جامعه خواهد داشت.

علائم هشداردهنده سرطان پستان

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در بیشتر کشورهای دنیا و ایران، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان گزارش شده است. در این سرطان سلول‌های بدخیم در بافت پستان  ایجاد می‌شود؛ ایجاد توده سفت یا هر تغییر در شکل یا قوام پستان،‌ توده پستان بزرگ‌شونده ثابت یا سفت،‌ تغییرات اگزمایی پوست،‌ فرورفتگی نوک پستان، پوست پرتقالی،‌ زخم پوست، ترشح یک طرفه از نوک پستان به ویژه ترشحات خون‌آلود و توده زیر بغل علائم هشداردهنده این سرطان هستند.

جیبا عنوان کرد: اگر علائم هشداردهنده سرطان پستان سریع‌تر شناسایی و مراجعه به مراکز تشخیصی به موقع انجام شود، می‌توان توده‌های پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص داد و آن را به آسانی کنترل و درمان کرد.

تاکید بر غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری  

وی افزود: باید توجه شود که غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، سنگ بنای کنترل این بیماری است. بر این اساس ما وظیفه داریم با آموزش و اطلاع‌رسانی، سواد سلامت زنان جامعه را ارتقا دهیم به نحوی که زنان از ۲۰ سالگی نسبت به خودارزیابی پستان تشویق و ترغیب شوند و زنان ۳۰ تا ۶۹ ساله هم هر یک تا دو سال در برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان شرکت کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در این راستا طرح پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان از ۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت اجرا و برای زنان ۳۰ تا ۶۹ سال غربالگری به صورت رایگان انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha