• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403072317716
  • خبرنگار : 50295

آغاز برداشت طلای سبز از باغات طارم

آغاز برداشت طلای سبز از باغات طارم

ایسنا/زنجان زیتون یکی از مفیدترین و پردرآمدترین محصولاتی است که در اقلیم جغرافیایی کشورمان کشت می‌شود؛ اکنون این محصول در ۲۶ استان تولید می‌شود که پنج استان گیلان، زنجان، قزوین، گلستان و فارس ۸۶ درصد از تولید و سطح زیرکشت زیتون ایران را در اختیار دارند.

 توجه به اقلیم خشک و کمبود آب در کشور، تولید زیتون به علت نیاز آبی محدود از جایگاه تغدیه‌ای، سلامت و اقتصادی نیز از توجیه خوبی برخوردار است؛ زیتون و روغن آن از جایگاه تغذیه‌ای خوبی نیز برخوردار است که جلوگیری از بیماری‌هایی مانند عارضه قلبی عروقی، کاهش فشار خون و خاصیت ضدسرطانی تأییدی بر این ادعاست.

استان زنجان هم به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زیتون کشور، سالانه چند ده هزار تن محصول را روانه بازار می‌کند.

زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری، چرچنگی (کرچی)، گردگلوله و سیاه زیتون از مهمترین ارقام زیتون در طارم است، زیتون نیز همانند بسیاری از محصولات دیگر برای بهره‌برداری بیشتر نیاز به مراقبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاص خود دارد.

بیشتر باغ‌های زیتون در طارم به صورت سنتی هستند که ضرورت دارد تا با اصلاح باغ‌های کم بازده و مکانیزه شدن باغات در جهت بهره‌برداری بیشتر تلاش شود

از مجموع این سطح زیر کشت امسال پیش‌بینی می‌شود در حدود ۵۰ هزار تن محصول زیتون برداشت شود که ۳۰ هزار تن از این مقدار بصورت زیتون کنسروی و ۲۰ هزار تن نیز بصورت زیتون روغنی برداشت می‌شود. 

برداشت میوه روغنی از نیمه اول آبان ماه آغاز شده و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد. حدود ۹۰۰۰ نفر بهره‌بردار زیتون در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند و بیش از ۹۳ هزار و ۷۵۰ نفر روز مشغول برداشت این محصول هستند.

 پیش‌بینی می‌شود از این میزان زیتون روغنی ۳۶۰۰ تن روغن زیتون استحصال  شود که بیش از ۲۵ درصد از سهم تولید روغن زیتون کشور را شامل می‌ شود.

کار  استحصال روغن زیتون توسط ۱۷ واحد روغن کشی فعال در سطح شهرستان  در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha