• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403072317681
  • خبرنگار : 51004

در نشست ایسنا مطرح شد؛

فاطمه معصومه(س)، چراغ هدایت و شفاعت یک امت

فاطمه معصومه(س)، چراغ هدایت و شفاعت یک امت

ایسنا/قم یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) هدایت امت و شفاعت برای رفتن به بهشت و در بهشت است؛ روایت داریم در آخر الزمان هر کس که می‌خواهد دین خود را حفظ کند به قم پناه ببرد، لذا اینجا پناه بردن به خاک قم مدنظر نیست بلکه وجود نازنین حضرت معصومه(س) پناهگاه شیعیان است.

حجت‌الاسلام علیرضا جوادی استاد حوزه و دانشگاه و متخصص کلام و امامت در نشست «جایگاه والای زیارت حضرت معصومه در آینه روایات» بیان کرد: اولیای الهی و کسانی که در مقام سیر و سلوک بندگی خداوند قدم بر می‌دارند بسیار علاقه‌مند هستند که این بندگی به صورت مخفیانه باشد؛ زیرا شهرت برای ایشان دردسر ایجاد می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همین علت خداوند بنا ندارد تمام بندگان صالح و خوب را در میان مردم مشهور کند؛ همانطور که می‌بینیم پدران و مادران پیامبران اولوالعزم با وجود اینکه انسان‌های صالحی بودند که فرزندانشان به پیامبری مبعوث شدن اما از ایشان اطلاعاتی نداریم.

وی افزود: نام حضرت مریم ۲۶ مرتبه در قرآن آمده است؛ زیرا نبوت حضرت عیسی به ایشان گره خورده است اگر ایشان در میان مردم معرفی نمی شد نبوت حضرت عیسی مورد سوال قرار می‌گرفت لذا خداوند این بار را بر دوش این بانو بزرگوار قرار دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: با وجود اینکه امام موسی کاظم(ع) صاحب ۱۸ دختر بودند فقط نام حضرت معصومه(س) پررنگ است. به نقل از شیخ عباس قمی در میان امام زادگان فقط ۳ امامزاده، حضرت ابوالفضل عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت معصومه(س) دارای زیارت نامه خاص خود هستند.  

جوادی اظهار کرد: همانطور که اشاره شد خداوند همه انسان‌های صالح را چهره نمی‌کند اما اگر نام و فضائل شخصی از لسان خداوند متعال و ائمه اطهار اشاره و تکرار شد، انسان زیرک را باید به تفکر و تأمل در این مسئله وادارد؛ در بین تمامی ۱۸دختر امام موسی کاظم(ع) و دیگر دختران ائمه اطهار، حضرت معصومه(س) از جایگاه والایی برخوردار است که برایشان زیارت نامه ویژه صادر شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر خداوند صفات بندگان صالح و مقرب خود را آشکار می‌کند به علت این است که بار هدایت را بر دوش دارند تا مردم ایشان را بشناسند و الگو بگیرند، تاکید کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) شخصیتی است که پنج امام معصوم؛ امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام موسی بن جعفر(ع)، امام رضا و امام جواد(ع) در مدح ایشان سخن گفته‌اند.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: به زودی دختری از دختران من در شهر قم دفن می‌شود که تمام شیعیان من به شفاعت آن بانو داخل بهشت می‌شوند. حضرت موسی کاظم(ع) بارها فرمودند: فداها ابوها یعنی پدرش فدایش باد، این نه از باب رابطه پدر و دختری بلکه از جایگاه و شأن والای ایشان است.

جوادی زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) را مورد توجه قرارداد و تصریح کرد: در زیارت نامه حضرت معصومه(س) از حضرت آدم تا پیامبر خاتم با ضمیر غایب بیان شده است اما پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را با ضمیر مخاطب بیان می‌کند، این امر بدین معناست که اهل بیت(ع) در حرم بانوی کرامت حضور دائم دارند و این ویژگی در بین امام‌زادگانی که زیارت نامه دارند فقط مختص ایشان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این فراز از زیارت‌نامه بانوی کرامت؛ «السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ الله بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ»، ادامه داد: خداوند در زمان قیامت و در بهشت ممکن است میان مومنین و اهل بیت فاصله ایجاد کند لذا ما در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) از خداوند می‌خواهیم که ایشان را واسطه آشنایی ما و اهل بیت(ع) در بهشت قرار دهد. در فرازی دیگری ما از خداوند می‌خواهیم «أَسْأَلُ الله أَنْ یُرِیَنا فِیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ»؛ که ایشان واسطه دیدن شادی اهل‌بیت(ع) برای ما شود.

وی با بیان اینکه خداوند حضرت معصومه(س) را پلی میان ما و اهل بیت(ع) قرار داده است، اظهار کرد: در فرازی دیگر آمده است؛ «أَتَقَرَّبُ إِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ، وَالْبَراءَهِ مِنْ أَعْدائِکُمْ»، نمونه این فراز را ما در زیارت عاشورا داریم لذا محبت به کریمه اهل بیت قرب الی الله را برای ما رقم می‌زند.

جوادی گفت: در زیارت نامه حضرت آمده است: «یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ» به این معنا که یا حضرت معصومه ما را در بهشت شفاعت کن، این فراز به این امر اشاره دارد که ما در بهشت هم نیاز به شفاعت ایشان برای زیارت اهل بیت(ع) داریم لذا خداوند برای حضرت جایگاه ویژه‌ای برای شفاعت قرار داده است.

وی یادآور شد: اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعادَهِ فَلَا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ؛ در این فراز از زیارت‌نامه بانوی کرامت از خداوند می‌خواهیم که به واسطه حضرت معصومه(س) عاقبت ما را ختم به خیر بگرداند و آنچه را که در آن هستیم (حضور در حرم فاطمه معصومه(س) و محبت و علاقه ما نسبت به ایشان را از ما نگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: زیارت نامه حضرت معصومه(س) با ذکر تسبیحات خداوند آغاز می‌شود و در پایان با ذکر لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّهَ إِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پایان می‌یابد که نشان از این است که با وجود اشاره به جایگاه و صفات والای حضرت، انسان‌های کج فهم نمی‌توانند ما را مشرک بخوانند و همه این‌ها به لطف خداوند است.

این متخصص کلام و امامت در پایان گفت: اگر حضرت فاطمه معصومه(س) بار هدایت امت و شفاعت برای رفتن به بهشت و در بهشت نبودند دلیلی وجود نداشت که خداوند ایشان را چهره کند؛ به همین جهت روایت داریم در آخر الزمان هر کس که می‌خواهد دین خود را حفظ کند به قم پناه ببرد، لذا اینجا پناه بردن به خاک قم مدنظر نیست بلکه وجود نازنین حضرت معصومه(س) پناهگاه شیعیان است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha