• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403072317585
  • خبرنگار : 71505

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع تهران اعلام کرد

صدور ۵۵ مجوز برای فعالیت ون‌کافه در تهران/ شهرداری به دنبال کاهش تعداد کیوسک‌های شهر

صدور ۵۵ مجوز برای فعالیت ون‌کافه در تهران/ شهرداری به دنبال کاهش تعداد کیوسک‌های شهر

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از اجاره ماهانه کیوسک‌های مطبوعاتی از ۶۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید بیگی در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح موضوع ممنوعیت افزایش تعداد کیوسک‌ها در سطح شهر تهران و طرح شورای شهر تهران برای کاهش سالانه دو درصدی این کیوسک‌ها، گفت: این موضوع از سوی شهرداری تهران با عنوان لایحه مطرح نشده و خود شورا در قالب طرح موضوع را مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مالکیت معابر با شهرداری تهران است نهایتا با حمایت دستگاه قضایی بسیاری از این کیوسک‌ها جمع‌آوری شد و در جهت حمایت از این شغل دکه‌هایی برای عرضه مطبوعات با شکل جدید طراحی و واگذار شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه قالب کیوسک‌ها زیر نظر اتحادیه مطبوعات کار می‌کنند، گفت: اتحادیه گل و تنقلات در تهران، اتحادیه گل در شمیرانات و اتحادیه مطبوعات در منطقه ۲۰ از دیگر اتحادیه‌هایی هستند که کیوسک‌ها زیرنظر آنها فعالیت می‌کنند. در حقیقت ۱۲۷۵ کیوسک ذیل این چهار اتحادیه فعالیت می‌کنند. ضمن اینکه شهرداری مالک زمینی است که کیوسک در آن جانمایی شده و بدنه کیوسک‌ها متعلق به کیوسک داران است. بر این اساس اجاره‌ای بابت زمین به شهرداری داده می‌شود که در سه درجه بین ۶۰۰ تا دو میلیون تومان ماهانه این اجاره اخذ می‌شود. در دوره ششم مدیریت شهری سالانه متوسط ۲۰ درصد افزایش نرخ اجاره را با هدف واقعی‌سازی اجاره محقق کردیم.

وی تاکید کرد: کیوسک‌ها مجوز چهار رسته شغلی را شامل تنقلات، کتاب، صنایع‌دستی و گل دریافت کرده‌اند و آنچه که شهرداری به عنوان مأموریت در حوزه کیوسک‌ها دارد سیما و منظر شهری است که سالانه رنگ و شست‌وشوی کیوسک‌ها انجام می‌شود و همچنین نظارت‌هایی بر روی ایمنی کیوسک‌ها نیز اعمال می‌شود.

بیگی در خصوص جابه‌جایی کیوسک‌ها نیز اظهار کرد: کیوسک‌ها سازه موقت هستند و با تغییر شهر قطعا برای جابه‌جایی آنها این اقدام در کمیسیونی تصمیم‌گیری و انجام می‌شود. موضوع اصلی در خصوص فروش دخانیات است که کیوسک‌ها عاملیت پخش را قانونا دارند ولی تبلیغ دخانیات ممنوع است، لذا نمی‌توانند دخانیات را در پیشخوان قرار دهند. شهرداری موافق فروش دخانیات نیست و در خصوص موضوع تبلیغ دخانیات نیز نظارت‌ها اعمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر اینکه قرارداد با کیوسک‌داران قائم به شخص است، افزود: بی‌تردید خرید و فروش کیوسک‌ها ممنوع است و این موضوع در نامه‌ای رسمی به دفاتر اسناد رسمی اعلام شده و به این ترتیب کیوسک تا زمانی که مالک در قید حیات است در اختیار اوست و پس از آن دیگر حقی وجود ندارد و کیوسک نیز جمع‌آوری می‌شود.

تعدد کیوسک‌های پایتخت در ۳ منطقه 

به گفته وی، در حال حاضر در سه منطقه ۶، ۱۱ و ۱۲ تعدد کیوسک‌ها را شاهد هستیم که برخی به صورت داوطلبانه از این مناطق به سمت حاشیه جابه‌جا شدند که تاکنون ۹ مورد جابه‌جایی انجام شده است. البته موضوعات حقوقی نیز مطرح است که اگر حل شود در حوزه ساماندهی آنها گام موثری برداشته شده است. از سوی دیگر مافیایی در این حوزه شکل گرفته بود که ظرف دو سال گذشته دست آنها را قطع کردیم. ما با کاسبی کیوسک داران مشکل نداریم اما با تعدد و مشکلات ناشی از آنها مخالف هستیم.

آدرس کیوسک‌ها در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد

کاهش کیوسک‌های تهران رویکرد شهرداری

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۲ با مصوبه شورای شهر تهران هیچ مجوزی برای اضافه شدن کیوسک‌ها داده نشده است، افزود: به زودی عکس و لوکیشن تمام کیوسک‌ها که در حال تهیه است به همراه آدرس کیوسک‌ها در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد. در دنیا برای طراحی شهر استانداردهایی مشخص می‌شود که یکی از آنها همین کیوسک‌هاست که هنوز در تهران برای کیوسک‌ها این استاندارد تعیین نشده است. به هر ترتیب رویکرد ما در حال حاضر کاهش کیوسک‌های تهران است.

وی درباره روند ساماندهی فعالیت ون‌کافه‌ها در پایتخت نیز گفت: ون‌کافه‌ها از سال ۱۴۰۰ در شهر موجود بودند و قاعده‌ای هم نداشتند. ما این موضوع را به عنوان شغل غیررسمی می‌پذیریم؛ اما ملاحظات ایمنی، بهداشتی و... نیز باید رعایت شود. اکثر مشکلات این حوزه برای افرادی است که به صورت غیرمجاز کار می‌کنند و در جمع‌آوری غیرمجازها نیز پلیس راهور باید کمک کند. اگر شکل درستی از این شغل اجرایی شود مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرد.

صدور ۵۵ مجوز برای فعالیت ون‌کافه در تهران 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ مجوز ون‌کافه صادر شده که مسئولیت جمع‌آوری غیرمجازها نیز با شرکت شهربان و حریم‌بان و مناطق شهرداری تهران است. مبلغ اجاره مکان استقرار ون‌کافه‌ها نیز براساس مصوبه شورا هر متر مربع ۱۸ هزار تومان است که ضریب منطقه‌ای نیز به آن افزوده می‌شود.

بیگی درباره جمع‌آوری دستفروشان در چهارراه ولیعصر نیز گفت: محدوده چهارراه ولیعصر تا خیابان جمهوری اگر در حال حاضر دستفروشی وجود داشته باشد اشتباه ما بوده که در فازهای بعدی این طرح، خیابان انقلاب و بالای چهارراه ولیعصر نیز ساماندهی خواهد شد. در این موضوع ما مواجه هستیم با قشری که معبر و پیاده‌راه را اشغال می‌کنند. نمی‌توان برخورد سلبی کرد چراکه یک موضوع اجتماعی است و معیشت برخی افراد به آن وابسته است.

احداث چهار پمپ بنزین کوچک‌مقیاس در تهران 

وی درباره احداث پمپ بنزین‌های کوچک‌مقیاس نیز گفت: هر کجا که تأمین زمین توسط مناطق انجام شده است نسبت به احداث پمپ بنزین‌های کوچک‌مقیاس اقدام کرده‌ایم. در حال حاضر نیز چهار پمپ بنزین به بهره‌برداری رسیده که دو جایگاه در مرحله عقد قرارداد است، یک جایگاه در مرحله احداث با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد قرار گرفته و بین پنج تا هفت جایگاه نیز در مرحله اخذ مجوز برای احداث است. البته خود مناطق نیز اختیار دارند که نسبت به احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha