• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۶
  • دسته‌بندی: علم

بسته اخبار علم و فناوری

کشف اسراری درباره شیرهای آدم‌خوار/گفت‌وگوی ۲ نفره در خواب

دنیای علم و فناوری امروز ۲۲ مهر شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

کشف سرنخ‌هایی درباره گرم شدن مرموز جو خورشید

یافته‌های آزمایشی درباره انعکاس امواج پلاسما می‌تواند به پرسش‌های دانشمندان درباره بالا رفتن دمای خورشید پاسخ دهد. یافته‌های جدید پژوهشگران «آزمایشگاه فیزیک پلاسما پرینستون»(PPPL) نشان می‌دهد که امواج پلاسمای منعکس‌شده می‌توانند به گرم شدن حفره‌های تاج خورشیدی منجر شوند. این حفره‌ها مناطق کم‌چگالی تاج خورشیدی با خطوط میدان مغناطیسی باز هستند که به فضای میان‌سیاره‌ای گسترش می‌یابند. این یافته‌ها نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در حل کردن یکی از اسرارآمیزترین مسائل مربوط به نزدیک‌ترین ستاره ما هستند.

نگهداری از بذر ۹۰ فرآورده بیولوژیک زیر سقف مقاوم در برابر زلزله‌های ۷ ریشتری

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، در کنار تولید واکسن‌های اجباری، به واسطه ۱۰۰ سال فعالیت امکاناتی را فراهم کرده تا در مواجهه با پاندمی‌ها واکنش سریع داشته باشد و اقدام به تولید واکسن کند و در کنار آن بانک زیستی غنی از بذرهای مورد استفاده در ۹۰ فرآورده بیولوژیک ایجاد کرده است. بانک اطلاعات پزشکی با «بیوبانک‌» نوعی بانک اطلاعات درباره نمونه‌های بیولوژیکی برای استفاده در تحقیقات و پژوهش‌های مختلف است که در داخل بانک‌های ویژه‌ای ذخیره می‌شوند. از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی این بانک‌های اطلاعات پزشکی به عنوان منابع مهمی در تحقیقات پزشکی به شمار می‌روند، به طوری که از بسیاری از تحقیقات امروزی نظیر ژنومیک و پزشکی شخصی پشتیبانی می‌کنند.

یک روش جدید و سریع برای تولید باتری‌های سدیم-یون

پژوهشگران کره جنوبی یک روش سریع و آسان را برای تولید مواد آند باتری‌های سدیم-یون ابداع کرده‌اند. گروهی از پژوهشگران «موسسه تحقیقات الکتروتکنولوژی کره جنوبی»(KERI) روش گرمایش سریع را با استفاده از فناوری مایکروویو پیشنهاد کردند. آنها ابتدا از طریق ادغام پلیمرها با مقدار کمی از نانولوله‌های کربنی بسیار رسانا، لایه‌هایی را ایجاد کردند. سپس، یک میدان مغناطیسی مایکروویو را روی لایه‌ها اعمال کردند تا جریان‌هایی را در نانولوله‌های کربنی القاء کنند و لایه‌ها را به ‌طور انتخابی فقط در ۳۰ ثانیه تا بیش از ۱۴۰۰ درجه سلسیوس گرم کنند.

اسراری که با بررسی «DNA» شیرهای انسان‌خوار فاش شد

تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای شیرهای متعلق به سال ۱۸۹۸ رژیم غذایی شگفت انگیزی را نشان می‌دهد که در آن انسان، زرافه و گورخر وجود داشته است. دانشمندان «موزه فیلد» در شیکاگو همراه «دانشگاه ایلینوی» با استفاده از روش‌های پیشرفته مانند میکروسکوپ و ژنومیک، موهای طعمه را که با دقت از دندان شیرها استخراج شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این موها کلید درک رژیم غذایی و رفتار شیرها بودند. آنها طیف شگفت انگیزی از طعمه‌ها از جمله زرافه، انسان، اوریکس(Oryx)، بز کوهی آب دوست و گورخر را کشف کردند. شیرها حتی دو زرافه را هم خورده بودند.

ارتقاء دوام ابزارآلات صنایع ماشینکاری با پوشش‌های نانویی

یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوی دانشگاه صنعتی شریف، نانو پوششی را برای افزایش دوام ابزار آلات برشی الماسه به بازار معرفی کرد. محققان یکی از شرکت‌های فناور نانوپوششی برای ابزارآلات برشی الماسه(کاربیدتنگستن-کبالت) ارائه کرده است که عملکرد این ابزارها را ارتقاء می‌دهد و این ابزارهای تقویت شده با فناوری‌نانو در حوزه‌هایی با مقاومت سایشی بالا و در صنایع ماشین‌کاری مانند فرزکاری، تراشکاری، برش، سوراخ‌کاری و پانچ قابل استفاده هستند.

امکان تولید کانال‌های باریک و عصبی با دستگاه بومی فراهم شد

یک شرکت دانش‌بنیان با هدف توسعه صنعت نانوالیاف اقدام به ارائه دستگاه‌های الکتروریسی صنعتی برای تولید نانوالیاف در حوزه سلامت کرد. محققان این شرکت با رویکرد چند جانبه در تولید دستگاه‌های الکتروریسی و محصولات نانوالیاف، عمده فعالیت خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد این شرکت با توسعه سریع دستگاه‌های الکتروریسی اکنون کامل‌ترین دستگاه الکتروریسی را به منظور تحقیقات دانشگاهی فراهم کرده است. این دستگاه‌ها در زمینه تحقیقات بیولوژیکی، پزشکی و مهندسی بافت، نانوغشاها، نانو سنسورها، محیط‌زیستی، دفاعی، کاتالیست‌ها، سل‌های خورشیدی، باتری‌ها، ابر خازن‌ها، پوشش‌های ضد آب و تنفس‌پذیر، نانوالکترونیک، نانوکامپوزیت، جاذب‌ها کاربرد دارند.

پیش‌بینی وضعیت آینده سازمان‌ها و دستگاه‌ها با پلتفرم هوشمند ایرانی

یکی از شرکت‌های فناور با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و تحلیل داده، پلتفرمی را معرفی کرد که کاربران با بهره گیری از آن می‌توانند وضعیت آینده سازمان خود را پیش‌بینی‌ کنند. مهدی شاه‌قلیان از محققان یکی از شرکت‌های فناور در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه این شرکت در زمینه تحلیل داده و هوش مصنوعی فعالیت دارد، گفت: آخرین محصولی که از سوی این شرکت عرضه شده محصولی به نام آرکا است. این محصول پلتفرم جامع تحلیل داده به شمار می‌رود و کاربرد آن در سازمان‌ها موجب هوشمند شدن فعالیت آنها خواهد شد.

پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر» یک روز دیگر به تعویق افتاد

ناسا پرتاب ماموریت بعدی خود را به سیاره مشتری حداقل یک روز دیگر به تعویق انداخته است زیرا پس از برخورد «طوفان میلتون»(Hurricane Milton) به پایگاه پرتاب فلوریدا، این آژانس فضایی و شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) تصمیم گرفته‌اند بررسی‌های بیشتری را به منظور اطمینان از آمادگی فضاپیما برای پرواز انجام دهند. پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر»(Europa Clipper) به قمر یخی مشتری موسوم به «اروپا» اکنون برای روز دوشنبه ۱۴ اکتبر برنامه‌ریزی شده است. این ماموریت بر فراز موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس از سکوی پرتاب ۳۹A  مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب خواهد شد.

برای اولین بار ۲ نفر در خواب با هم «گفتگو» کردند!

برای اولین بار، دو نفر با موفقیت در رویای خود با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این نقطه عطفی تاریخی بود که توسط محققان موسسه REMspace به دست آمد. این تحقیق نشان داد که رویاهای شفاف می‌توانند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را برای بشریت به ارمغان بیاورند. دو نفر با موفقیت رویاهای شفاف را تجربه کردند و پیامی ساده با تجهیزات طراحی شده را رد و بدل کردند. هدف این شرکت این است که خواب با حرکت سریع چشم‌ را تبدیل به پیشرفت پیشگامانه بعدی پس از هوش مصنوعی کند که آماده است تا تمدن را متحول کند.

ایران پنجمین کشور صاحب فناوری تولید پروبیوتیک مایع خوراکی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید فرآورده پروبیوتیک مایع خوراکی برای درمان بیماری‌های گوارشی، نام ایران را در میان ۴ کشور صاحب این فناوری قرار داد. اکثر داروهایی که برای مشکلات گوارشی تجویز می‌شوند، شیمیایی هستند که می‌توانند عوارضی را در پی داشته باشند و در عین حال درمان‌های دایمی برای درمان این دسته از بیماری‌ها نیستند. گروهی از محققان یکی از شرکت‌ها محصول خاصی را برای مشکلات گوارشی تولید کردند که می‌تواند مشکلات گوارشی را بدون داروهای شیمیایی رفع کند. این محصول، فرآورده پروبیوتیکی مایع خوراکی است. فرآورده‌های پروبیوتیک، فرآورده‌های حاوی میکروب‌های مفید برای سلامت انسان‌ها هستند که باعث ارتقای سیستم ایمنی و بهبود عملکرد دستگاه‌ گوارش بدن خواهد شد.

چین بزرگترین کره آشکارساز «ذرات شبح‌وار» جهان را ساخت

ساخت بزرگترین آشکارساز کروی شفاف جهان با موفقیت در اعماق زمین، زیر یک تپه در جنوب چین به پایان رسید. این دستاورد یک نقطه عطف بزرگ برای رصدخانه نوترینو زیرزمینی جیانگمن(JUNO) است که یک مرکز علمی مهم برای شناسایی ذرات گریزان معروف به نوترینو(neutrino) است. این ذرات به دلیل ماهیت گریزان و نقشی که در کشف اسرار عمیق کیهانی ایفا می‌کنند، اغلب «ذرات شبح‌وار»( ghost particles) نامیده می‌شوند. دانشمندان چینی در بیانیه‌ای رسمی گفتند: از آنجایی که نوترینوها به ندرت با ماده معمولی تعامل دارند، می‌توانند به راحتی در بدن ما، ساختمان‌ها یا کل زمین بدون اینکه احساس شوند، گذر کنند و از این رو لقب «ذرات شبح‌وار» را به خود اختصاص داده‌اند.

بومی‌سازی سوپر آلیاژی با مقاومت دمایی تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد

یک شرکت دانش‌بنیان سوپر آلیاژی را بومی‌سازی کرد که مقاومت بالا تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد. محمد فروغی مقدم، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، "اینکونل ۶۰۱" را یک سوپر آلیاژ نیکل-کروم دانست که مقاومت خوبی به اکسیداسیون در دمای بالا دارد و گفت: این آلیاژ مقاومت خوبی در محیط‌های خوردنده آبی دارد ضمن آنکه مقاومت خزشی مناسبی در دمای بالا از خود نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این آلیاژ استحکام مکانیکی مناسب و شکل‌پذیر بودن آن است.

سلاح لیزری بوئینگ پهپادهای سنگین را سرنگون می‌کند

سامانه لیزری شرکت بوئینگ در یک رزمایش مشترک که توسط آمریکا و عربستان برگزار شد، پهپادهای بزرگ‌ را سرنگون کرد و خود را در خنثی سازی تهدیدات پیشرفته ثابت کرد. این سامانه موسوم به «سامانه تسلیحات لیزری فشرده»(CLWS) از یک لیزر پنج کیلوواتی برای درگیری و سرنگونی پهپادهای گروه ۳ که پهپادهای بزرگ هستند و می‌توانند تجهیزات سنگین‌تری را حمل کنند، در آزمایشی در مرکز آزمایش رد سندز(Red Sands) در عربستان سعودی استفاده کرد.

ربات نرم و کرکی «CES ۲۰۲۱» توسط کاسیو وارد بازار می‌شود

اگر اپیزود «The Trouble with Tribbles» سریال استار ترک را تماشا کرده باشید ممکن است با خود فکر کرده باشید که دلتان یکی از آن موجودات را می‌خواهد و اکنون کاسیو دقیقا چنین چیزی را آماده کرده است. این شرکت اکنون در حال دریافت پیش‌سفارش در ژاپن برای موفیلن(Moflin) است. این ربات‌های دوست‌داشتنی با «قابلیت‌های احساسی» هوش مصنوعی که در جریان نمایشگاه CES ۲۰۲۱ معرفی شدند، با مشارکت استارت‌آپ ژاپنی ونگارد(Vanguard Industries) توسعه یافته و قرار است مانند یک حیوان خانگی برای حمایت عاطفی کار کند. تخصص این ربات‌ها در آغوش گرفتن است و سازندگان می‌گویند که هر ربات شخصیت متمایز خود را دارد و بسته به موقعیت می‌تواند خلق و خوی خود را تغییر دهد و در طول زمان با افراد وابستگی ایجاد می‌کند.

معرفی افزودنی‌هایی برای بهبود آلیاژهای پزشکی در طرح مشترک ایران، ترکیه و ایتالیا

محققان ایرانی در همکاری با دانشگاه‌های ترکیه و ایتالیا طی اجرای پروژه مشترکی به ساخت ماده تقویت کننده آلیاژهای گرید پزشکی دست یافتند که افزودن آن به ایمپلنت‌های استخوانی موجب افزایش خواص ضد باکتریایی و مقاومت به خوردگی در آنها شد. «لایه‌نشانی الکتریکی پوشش‌های کامپوزیتی کلسیم فسفاتی-پنتااکسید نیوبیوم روی آلیاژ نیکل‌تیتانیوم برای کاربردهای پزشکی» عنوان رساله دکتری میرسامان صفوی است که با راهنمایی جعفر خلیل علافی و حمایت بنیاد ملی علم ایران در دانشگاه‌های صنعتی سهند، کوچ ترکیه و پاویا ایتالیا انجام شده است.

نرم‌افزار هوش مصنوعی با توانایی‌های یک مهندس

نرم‌افزار هوش مصنوعی «نویرون» از خلاقیت و حل مسئله مشابه مهندسان انسان برای طراحی خودکار ماشین‌آلات پیشرفته استفاده می‌کند. این نرم‌افزار، تخصص مهندسان ماهر، فیزیک، قوانین مربوط به تولید و منطق حوزه‌های گوناگون مهندسی را در یک چارچوب منسجم یکپارچه‌سازی می‌کند. نویرون دائما در حال تکامل یافتن است و از داده‌های حاصل از آزمایش‌های دنیای واقعی و نتایج تولید یاد می‌گیرد. این نرم‌افزار می‌تواند تخصصی و متناسب با صنایع گوناگون باشد.

استعدادیابی ورزشی کودکان ۳ تا ۱۳ سال توسط یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با ارائه بازی‌های اصلاحی سبب بهبود ۶۰ درصدی راندمان ناهنجاری‌ در کودکان شده است. مهدی درریز، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این مجموعه یکی از برندهای تخصصی ورزش و سلامت کودک از ۳ تا ۱۳ سال است، اظهار کرد: کودکی که وارد سه سالگی می‌شود در ابتدا در دپارتمان مهارت‌های بنیادی قرار می‌گیرد و مهارت‌های جسمانی و حرکتی آن ارتقا پیدا می‌کند. مهارت‌هایی که سبب می‌شود کودک پس از هفت سالگی تبدیل به یک فرد شاخص در رشته‌های ورزشی شود و اعتماد به نفس آن بالا رود.

ارائه آخرین دستاوردهای اپتیک و کوانتوم در آبان

ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی و مرکز علوم و فنون لیزر ایران نمایشگاه تخصصی لیزر و فوتونیک و کوانتوم را در آبان سال جاری برگزار می‌کنند. «پنجمین نمایشگاه تخصصی لیزر، فوتونیک و کوانتوم ایران» با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز علوم و فنون لیزر ایران به مدت چهار روز از ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.