• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403072216949
  • خبرنگار : 71660

روایت مقام آمریکایی از موضع‌گیری روسیه و چین درباره بیانیه آسه‌آن

روایت مقام آمریکایی از موضع‌گیری روسیه و چین درباره بیانیه آسه‌آن

یک مقام آمریکایی گفت روسیه و چین از بیانیه پیشنهادی برای نشست سران آسیای شرقی که پیش‌نویس آن توسط کشورهای جنوب شرق آسیا تهیه شده بود، به دلیل مناقشه بر سر دریای چین جنوبی جلوگیری کردند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت پیش‌نویس این بیانیه که توسط ۱۰ عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به اجماع رسیده بود روز پنجشنبه در نشست سران آسیای شرقی در لائوس برای ۱۸ کشور ارائه شد.

طبق گزارش روزنامه گاردین، این مقام آمریکایی به شرط آنکه نامش فاش نشود، گفت: «آسه‌آن این پیش‌نویس نهایی را ارائه کرد و اساسا گفت که این پیش‌نویس بدین صورت است که یا قبولش کنید یا اگر هم نمی‌خواهید که هیچ.»

این مقام آمریکایی افزود کشورهایی نظیر ایالات متحده، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و هند حمایت خود را از آن اعلام کردند اما روسیه و چین گفتند که نمی‌توانند از این بیانیه حمایت کنند و آن را قبول نخواهند کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که اعلامیه نهایی اتخاذ نشده زیرا آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند دائما تلاش می‌کنند تا آن را را صرفا به «بیانیه سیاسی محض» بدل کنند.

سفارت چین در واشنگتن فورا به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

چین ادعای تقریبا تمام دریای چین جنوبی را دارد و فشارها را بر مدعیان رقیب، از جمله چندین کشور آسه‌آن به‌ویژه فیلیپین افزایش داده است. آسه‌آن سال‌ها را صرف مذاکره با پکن درباره رویه چین بر سر آبراه راهبردی در این دریا کرده است و اعضای آن اصرار می‌ورزند که اقدامات چین باید براساس «کنوانسیون سازمان ملل در رابطه با حقوق دریاها» باشد.

این مقام آمریکایی مذکور گفت یک سری مسائل بحث‌برانگیز باقی مانده اما مساله اصلی آن نحوه بررسی «کنوانسیون سازمان ملل در رابطه با حقوق دریاها» است.

این درحالی است که «لی چیانگ» نخست‌وزیر چین در این نشست ضمن تاکید بر تعهد چین به کنوانسیون سازمان ملل، گفت که مواضع کشورش «اساس قانونی و تاریخی» دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha