• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072216820
  • خبرنگار : 71415

خبرگزاری فرانسه: عملیات زمینی اسرائیل در لبنان عاقلانه نیست

خبرگزاری فرانسه: عملیات زمینی اسرائیل در لبنان عاقلانه نیست
نیروهای مقاومت حزب‌الله

رسانه فرانسوی تحلیل می‌کند چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی برای دست زدن به عملیات زمینی در لبنان چنان عظیم هستند که عاقلانه بودن چنین تصمیمی را زیر سوال می‌برند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد تحلیلگران غربی هشدار می‌دهند عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان با چنان چالش‌های عظیمی روبرو می‌شود که این رژیم را از دست زدن به چنین تصمیمی پشیمان خواهد کرد.

در این گزارش تصریح شده است: «همچنان که اسرائیل دست به چهارمین حمله زمینی خود در ۵۰ سال اخیر در جنوب لبنان زده، سربازانش بار دیگر پا به یک زمین سنگلاخ مملو از مین‌ و مخفیگاه‌هایی که سربازان قبلی‌اش را درگیر ساخت، می‌گذارند.»

رژیم صهیونیستی در سایه حمایت غربی‌ها، هر روز دست به جنایات تازه‌ای می‌زند. بعد از یک سال نسل‌کشی در غزه که بیش از ۴۲ هزار شهید بر جای گذاشته و در سایه حمایت‌های کورکورانه واشنگتن، رژیم صهیونیستی حالا تلاش کرده تا جنایاتش را به لبنان هم کشانده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است.

ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه دوم مهر حملات تجاوزکارانه گسترده خود به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را آغاز کرد و این حملات همچنان ادامه دارد و تا بدین لحظه صدها شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه دهم مهر هم اعلام کرد عملیات نظامی متمرکز زمینی را در جنوب لبنان آغاز کرده است و مدعی شد که تجاوز آن «محدود» و برای مقابله با مقرهای امنیتی خواهد بود.

مقامات لبنانی اعلام کردند که از اواخر سپتامبر تاکنون حداقل ۱۶۴۵ نفر در لبنان از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و ۱.۲ میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی برای چندمین بار در چند روز اخیر به سمت مقر صلحبان‌های سازمان ملل در لبنان شلیک کرده و جان چند تن را گرفته و شماری را زخمی کرده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش خاطرنشان می‌کند: «این تصمیم (تجاوز زمینی به لبنان) باعث بحثی درباره خردمندانه بودن گشایش یک جبهه دوم نبرد شده و سربازان اسرائیلی را با چالشهای متفاوتی در مقایسه با زمین صاف و محیط شهری و با تراکم بالای جمعیتی در غزه مواجه می‌کند.»

چالش عوارض طبیعی زمین برای صهیونیست‌ها

«جاناتان کونریکوس»،‌ یک سرباز ارتش رژیم صهیونیستی که سابقه مشارکت در تجاوزات قبلی این ارتش به لبنان را داشته و در سالهای ۲۰۰۹-۲۰۱۳ به عنوان یک افسر رابط رژیم صهیونیستی با نیروهای صلح‌بان سازمان ملل خدمت کرده، اذعان می‌کند: «زمین لبنان بسیار متفاوت است و یک منطقه جنگی چندین برابر وسیع‌تر را تشکیل می‌دهد.»

کونریکوس که سابقا سخنگوی ارتش اشغالگر بوده و حالا در انستیتوی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در واشنگتن به عنوان کارشناس کار می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت: «عوارض طبیعی زمین (در جنوب لبنان) برای یک نیروی مهاجم بسیار چالش برانگیز و برای نیرویی مثل حزب‌الله بسیار راحت و مناسب است.»

خبرگزاری فرانسه: عملیات زمینی اسرائیل در لبنان عاقلانه نیست
مرز لبنان و فلسطین اشغالی

او اضافه می‌کند: «این زمین به طرفی که دفاع می‌کند راه‌های مختلفی را برای استفاده از موشک‌های ضد تانک و بمب‌های دست ساز علیه یک ارتش متعارف می‌دهد.»

«میری ایزن»،عضو سابق دیگر ارتش رژیم صهیونیستی که قبلا به عنوان افسر اطلاعاتی این ارتش در لبنان خدمت کرده به یاد می‌آورد که در زمان تجاوز ۱۹۷۸ اسرائیل به لبنان در آنجا با چه عوارض طبیعی نظیر تپه‌ها و دره‌های پر شیب مواجه شد.

ایزن که هم‌اکنون برای «انستیتوی مقابله با تروریسم» در  دانشگاه صهیونیستی «رایشمن» کار می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت: «به مجرد اینکه شما از مرز عبور کردید باید از یک شیب تند پایین رفته و از یک شیب تند بالا بروید. در آنجا تخته سنگ‌هایی وجود دارند که می‌توان از آنها برای مخفی شدن استفاده کرد و مناطقی نیز هست که شما در آنها نمی‌توانید با خودرو رانندگی کنید. حتی پیاده عبور کردن از آنها نیز سخت است.»

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه با اشاره به چالش بزرگ دیگر صهیونیست‌ها یعنی شبکه تونل‌های زیرزمینی عمیق حزب‌الله در داخل تپه‌ها نوشت که تحلیلگران مدعی هستند برای این تونل‌ها، ورودی‌های مخفی در داخل خانه‌ها و مکان‌های دیگر تعبیه شده است.

باتلاق صهیونیست‌ها

این رسانه فرانسوی در ادامه این گزارش به سوابق تجاوزات و جنگ‌های قبلی رژیم صهیونیستی در لبنان پرداخته و نوشته است: «جنگ‌های قبلی اسرائیل در لبنان همواره هدف یکسانی تحت عنوان رسیدگی به تهدید امنیتی در مرز جنوبی اما نتایج شدیدا مورد مناقشه‌ای داشتند.»

خبرگزاری فرانسه به جنگ ۱۹۸۲ صهیونیست‌ها در لبنان علیه سازمان آزادیبخش فلسطین که به محاصره کوتاه مدت شهر بیروت توسط رژیم صهیونیستی و اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل به مدت هجده سال، از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ انجامید اشاره کرده و تصریح می‌کند که حزب‌الله لبنان در دوره این تجاوز و اشغالگری بنیان گذاشته شد.

خبرگزاری فرانسه: عملیات زمینی اسرائیل در لبنان عاقلانه نیست
دوم اوت ۱۹۸۲، ویرانی‌های به جا مانده از بمباران‌های صهیونیست‌ها در صبرا در غرب بیروت

همچنین این رسانه فرانسوی به جنگ و تجاوز زمینی بعدی رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال  ۲۰۰۶ یعنی جنگ ۳۳ روزه اشاره و تاکید کرد که این جنگ همانطور که شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان گفته بود «پیروزی الهی» برای مقاومت و شکست برای صهیونیست‌ها بود.

نصرالله در آخرین سخنرانی خود چند روز قبل از به شهادت رسیدنش به دشمن صهیونیستی نسبت به خطرات تلاش برای تجاوز به جنوب لبنان با هدف ایجاد یک منطقه حائل هشدار داده و در ۱۹ سپتامبر گفته بود: «اگر شما می‌خواهید به سرزمین ما بیایید، این کمربند امنیتی تبدیل به یک باتلاق، یک تله، یک کمین، یک پرتگاه و یک جهنم برای ارتش شما خواهد شد.»

خبرگزاری فرانسه اذعان می‌کند که ارتش صهیونیستی بعد از حدود ۲ هفته تجاوزگری علیه لبنان ۱۴ سرباز خود را طبق محاسبه این خبرگزاری بر مبنای ارقامی که صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند از دست داده است.

تجربه رزمی بالای مقاومت

کارشناسان به رسانه فرانسوی تصریح داشتند که هم ارتش صهیونیستی و هم حزب‌الله از زمان آخرین تقابل علنی خود در ۲۰۰۶ تا کنون دستخوش تغییر شده‌اند.

همچنین به نوشته این خبرگزاری برنامه‌ریزهای ارتش اسرائیل تلاش کرده‌اند شکست‌های خود در سال ۲۰۰۶ را به دقت مطالعه کرده تا از آن درس بگیرند.

خبرگزاری فرانسه: عملیات زمینی اسرائیل در لبنان عاقلانه نیست
پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه

مقامات لبنانی اعلام کردند که از اواخر سپتامبر تاکنون حداقل ۱۶۴۵ نفر در لبنان از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و ۱.۲ میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی برای چندمین بار در چند روز اخیر به سمت مقر صلحبان‌های سازمان ملل در لبنان شلیک کرده و جان چند تن را گرفته و شماری را زخمی کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه نیروهای حزب‌الله از ۲۰۰۶ به بعد در جنگ کارکشته شده‌اند.

«ربها علام» از مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام که یک انستیتو تحقیقاتی مصری است تاکید می‌کند که حزب‌الله تجربه بالای نبرد و عملیات «غیرمتمرکز» را همچون یک ارتش چریکی داشته و قابلیت بالایی برای مقابله با دشمن متجاوز در جنوب لبنان دارد.

او به خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: «اینکه فرض کنید با حمله به رهبران و ارتباطات این جنبش آن را فلج کرده‌ باشید اشتباه است.»

«منیر شهاده»، هماهنگ کننده سابق دولت لبنان برای نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در این کشور (یونیفیل) به خبرگزاری فرانسه گفت: «حزب‌الله ذخیره چشمگیری از موشک‌های ضد تانک و تسلیحات دیگر را دارد. این جنبش به این تسلیحات اتکای سنگینی به منظور مقابله با پیشروی تانک‌های اسرائیلی دارد و هنوز از آنها استفاده نکرده و فعلا متکی به کمین‌ها، تله‌ها و بمب‌ها علیه نیروهای اسرائیلی است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha