• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072216723
  • خبرنگار : 71610

ترس صهیونیست‌ها از تعطیلی بندر حیفا در سایه اعلام ورشکستگی بندر ایلات

ترس صهیونیست‌ها از تعطیلی بندر حیفا در سایه اعلام ورشکستگی بندر ایلات

منابع رسانه‌ای از ترس و نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از تعطیل شدن بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی در نتیجه حملات حزب‌الله لبنان و پیامدهای شدید آن برای اقتصاد این رژیم در سایه ورشکستگی بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «العربی الجدید» در این باره گزارش داد: این نگرانی در اسرائیل افزایش یافته است که موشک‌های حزب‌الله لبنان بندر حیفا را که اصلی‌ترین دروازه دریایی این رژیم به جهان است، هدف قرار دهد.

این روزنامه نوشت: این نگرانی رژیم اشغالگر اسرائیل را بر آن داشته است تا یک طرح جایگزین را بررسی کند که طبق آن در صورت توقف ورود هفتاد درصد کشتی‌ها به بندر حیفا،  از بنادر یک کشور در همسایگی سرزمین‌های اشغالی که نام آن فاش نشده است، استفاده شود.

روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» در گزارشی نسبت به پیامدهای از دست دادن توانایی واردات اکثر کالاهای حیاتی در صورت تصمیم حزب‌الله برای هدف قرار دادن بندر حیفا در دریای مدیترانه هشدار داد و نوشت: بندر اشدود دومین بندر بزرگ در دریای مدیترانه، نمی‌تواند به دلیل ظرفیت محدود جایگزین بندر حیفا برای پذیرش کانتینرها باشد و این مساله منجر به تأخیر قابل‌توجه در ورود کشتی‌ها و کمبود مواد اولیه به‌ویژه مواد غذایی می‌شود.

این رسانه صهیونیستی همچنین گزارش داد: حملات موشکی روزهای اخیر حزب‌الله به حیفا نشان دهنده جدیت و حساسیت واقعیت در این باره است.

این روزنامه گزارش داد: میان مجامع اقتصادی مربوطه این اتفاق نظر وجود دارد که کافی است یک موشک به بندر حیفا بیفتد تا حرکت کشتی‌ها به سمت آن به طور کامل متوقف شود و آنها مجبور شوند به سمت بندر اشدود و بندر جنوب حرکت کنند.

کالکالیست همچنین آورده است که شرکت‌های وابسته به سازمان کشتیرانی ایتالیا بر اساس دستورالعمل‌های گارد ساحلی این کشور تردد به مقصد بندر حیفا را متوقف کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از «تدوک ردکر» مسؤول بنادر در وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی آورده است که این وزارتخانه طرحی را برای استفاده از بنادر یک کشور در همسایگی سرزمین‌های اشغالی آماده کرده است.

به گفته ردکر، وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی دستورالعمل‌هایی را به شرکت‌های کشتیرانی صادر کرده است تا فضای اختصاص داده شده برای نگهداری و انتقال خودروها در آنها را کاهش دهند تا فضای بیشتری برای بارگیری کالاهای حیاتی مهیا شود.

نگرانی صهیونیست‌ها از بسته شدن بندر حیفا در حالی است که وبگاه «ورلد کارگو نیوز» تایید کرد که بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی به دلیل کاهش ۸۵ درصدی فعالیت خود در نتیجه حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ اعلام ورشکستگی کرد.

این وبگاه گزارش داد: تاثیر اقتصادی حملات انصارالله یمن بر کشتیرانی مرتبط با اسرائیل در آب‌های دریای سرخ منجر به کاهش ۸۵ درصدی حجم ورود کشتی‌ها به بنادر این رژیم شده و این امر باعث شد بندر ایلات درخواست کمک مالی کند.

در همین راستا، «گدعون گیلبرت» مدیرعامل ایلات هفتم ژوئیه در نشست کمیته امور اقتصادی کنست اعلام کرد، با وجود رشد کوتاه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، این بندر به مدت هشت ماه شاهد هیچ گونه فعالیت یا درآمدی نبوده است.

رژیم صهیونیستی پس از یکسال جنگ، با بزرگترین چالش اقتصادی خود در سال‌های اخیر مواجه است.

داده‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در میان ثروتمندترین طرف‌های عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، شدیدترین روند کندی را تجربه می‌کند. تولید ناخالص داخلی آن پس از حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به ۴.۱ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha