• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403072216714
  • منبع : نمایندگی کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به منابع آبی کردستان

آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به منابع آبی کردستان

ایسنا/کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: روز جهانی پرندگان مهاجر از دوازدهم اکتبر مصادف با ۲۱ مهر ماه به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است.

اقبال حمیدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض های شمالی کره زمین به عرض های جنوبی تر مهاجرت می­ کنند.

وی افزود: در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه های پرندگان، به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آنها تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، بیان کرد: مسیرهای اصلی پروازی پرندگان مهاجر شامل ۴ خط پروازی مسیر پروازی آفریقایی _اوراسیایی(ترکیب دو قاره اروپا و آسیا )، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا _استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است. رایج ترین الگوی پرواز در پاییز شامل مهاجرت به مناطق گرمترجنوبی برای زمستان گذرانی است.

مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به استان کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: استان کردستان با توجه به موقعیت، توپوگرافی، منابع آبی فراوان، جنگل و مراتع بکر و از نظر جغرافیایی در مسیر مهاجرتی پرندگان مهاجر است و با داشتن چندین رودخانه پرآب و دائمی و بیش از ۱۵ سد و تالاب بین المللی زریوار، با شروع فصل سرما پذیرای دسته های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی است.

وی ادامه داد: مهاجرت پرندگان از مهرماه شروع و در ماه های آذر و دی به اوج خود می رسد، خانواده مرغابی سانان به ویژه «خوتکا» اولین گروه از پرندگانی هستند که به تالاب زریوار وارد شده اند، این پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت پرندگان از شمالغرب کشور به تالابهای جنوب  قرار داردند.

 حمیدی تاکید کرد: خیلی از پرندگان مهاجر آبزی در تالاب زریوار  استراحت کوتاهی کرده و بعد از تغذیه و گرفتن نیرو و توان جسمی به حرکت خود به طرف تالاب های جنوب کشور و کشور عراق ادامه می دهند و تعدادی هم با توجه به امنیت در تالاب ماندگار شده وزمستان گذرانی میکنند.

وی بابیان اینکه هر ساله در بهمن ماه اقدام به برآورد جمعیت و سرشماری پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی می شود، گفت: در استان کردستان تاکنون بیش از ۳۱۲ گونه پرنده آبزی،کنار آبزی و خشک زی شناسایی شده اند.

شایان ذکر است، که در سال گذشته بیش از ۱۳۵۰۰ فرد از گونه های مختلف پرندگان آبزی و کنار آبزی در منابع آبی استان شمارش شد،این تعداد از ۱۹ خانواده و ۶۰ گونه بودند.

بیشترین تعداد پرنده شمارش شده در سد سقز با ۵۵۰۰ فرد و بیشترین تنوع گونه پرنده در تالاب بین المللی زریبار با ۴۴ گونه بوده است.

  بیشترین جمعیت پرنده هم مربوط به کاکایی ارمنی با ۱۳۰۰ فرد بوده که شمارش گردیده است و بعد از آن اردک سرسبز با تعداد ۱۰۲۵ فرد در رتبه دوم قرار دارد. 

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha