• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072216690
  • منبع : نمایندگی اصفهان

۳ منطقه شهر اصفهان برای مدرسه طبیعت اوتیسم مناسب است

۳ منطقه شهر اصفهان برای مدرسه طبیعت اوتیسم مناسب است

ایسنا/اصفهان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه علی‌رغم همه تلاش‌ها در بحث مناسب‌سازی همچنان به همت بیشتری نیاز است، گفت: چون بهره‌گیری از فضای سبز در تأسیس مدرسه طبیعت اوتیسم اهمیت دارد، شاید مناطق ۲ و ۹ و ۱۱ اصفهان برای تحقق این امر مناسب باشند.

محمد نورصالحی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در شهر اصفهان همواره به‌منظور مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان، افراد با نیازهای خاص و سالمندان تلاش شده است؛ به‌طوری‌که در ردیف‌های بودجه مناطق پانزده‌گانه، هرساله ردیف مناسب‌سازی لحاظ می‌شود. می‌توان گفت که امروزه فرهنگ مناسب‌سازی امری پذیرفته شده است.

 وی ادامه داد: گاهی مسئولان شهری با سمن‌های ویژه معلولان، افراد با نیازهای خاص و سالمندان جلسات مشترکی برگزار می‌کنند تا مشکلات و مطالبات این گروه بهتر بررسی شود. برای مثال، حدود یکی‌دو ماه قبل با گروهی از ناشنوایان جلسه‌ای برگزار شد. ساخت باشگاه مختص ناشنوایان که هم‌اکنون در حال پیگیری است، از مباحث چنین جلساتی به حساب می‌آید.

این مسئول شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: علی‌رغم همه تلاش‌ها در بحث مناسب‌سازی همچنان به همت بیشتری نیاز است، در واقع، نمی‌توان ادعا کرد که شهر از هر نظر برای گروه‌های ناشنوا و نابینا یا معلولان جسمی - حرکتی، سالمندان و تمامی افراد با نیازهای خاص مناسب است. با این‌ حال، شاید بتوان گفت که اصفهان یکی از استان‌های پیشتاز کشورمان در عرصه مناسب‌سازی محسوب می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این کاستی‌ها و ضعف‌های مناسب‌سازی علل مختلفی دارد. برای مثال، به‌منظور مناسب‌سازی پیاده‌روها تلاش می‌شود، اما یک اداره بدون هماهنگی‌های لازم به احداث برخی تأسیسات اقدام می‌کند و به این مسئله ضربه می‌زند. این قبیل مسائل باید از مسیر معاونت عمران شهرداری حل و فصل شود. تیرهای چراغ‌برق وسط پیاده‌روها یکی از موانعی است که خاص نابینایان به شمار می‌آید. ما پیگیری‌ کرده‌ایم، اما رفع این موانع را به تأمین اعتبارات وابسته می‌دانند.

نورصالحی دربارۀ حمل‌ونقل معلولان نیز یادآور شد: در مترو کفپوش‌های سکه‌ای چسبی مخصوص نابینایان نصب شده است. نصب این قبیل کفپوش‌ها الزامی است، هرچند نمی‌توان با اطمینان گفت که در همۀ ایستگاه‌های شهر اصفهان وجود دارد.

وی به دیگر نکات حمل‌ونقل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: معلولان با معرفی بهزیستی می‌توانند کارت تردد رایگان ویژه مترو و اتوبوس دریافت کنند. در کنار این تجهیزات و امکانات مادی، به فرهنگ‌سازی هم نیازمند است. در واقع، رانندگان قطار و اتوبوسرانی در زمان پیاده و سوار شدن معلولان باید دقت دوچندانی داشته باشند. اکنون، در شهر اصفهان پنج دستگاه ون با هدف خدمت‌ رایگان به معلولان مجهز شده است. باتوجه‌ به استقبال این گروه به‌مرور ون‌ها را افزایش خواهیم داد؛ چنان‌که پنج دستگاه دیگر هم در دست تجهیز است.

‌معلول در بهره‌مندی از فضاهای شهری باید به استقلال برسد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان استفاده سمن‌ها یا بهزیستی را از فضاهای تفریحی شهر ممکن دانست و تصریح کرد: امکان استفاده گروهی برای سمن‌ها یا بهزیستی فراهم است و در حوزه اختیارات مدیریت شهری قرار می‌گیرد. با این‌ حال، باید وضعیتی مهیا شود که شخص معلول به‌همراه خانواده یا حتی تنهایی و مستقل هم بتواند از چنین فضاهایی استفاده کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نیاز کودکان اوتیسم اصفهان به مدرسۀ طبیعت توضیح داد: سمن‌ها یا خیریه‌های اوتیسم اگر قصد ساخت‌وساز یا دریافت پروانه‌های خاصی داشته باشند، از ابعاد مختلفی قابل‌ بررسی است. برای مثال، اگر مدرسه مدنظر این گروه‌ها دولتی باشد، در زیرمجموعۀ آموزش‌وپرورش یا بهزیستی قرار می‌گیرد.

نورصالحی ادامه داد: اگر قرار است مدرسه کودکان اوتیسم خصوصی باشد، پس از بررسی متناسب با توان‌ و امکانات‌مان همکاری خواهیم کرد. تاکنون درخواستی در این باره دریافت نکرده‌ایم، اما به‌نظرم چون بهره‌گیری از فضای سبز در تأسیس مدرسه طبیعت اوتیسم اهمیت دارد، شاید مناطق ۲ و ۹ و ۱۱ اصفهان برای تحقق این امر مناسب باشند. شهرداری می‌تواند در این موضوعات تسهیل‌کننده باشد؛ چنان‌که تاکنون خدماتی را در اختیار گروه‌های سالمند هم قرار داده است.

وی با تأمل در این نکته که جامعۀ ما رو به سمت سالمندی دارد، خاطرنشان کرد: پیش از این، درخواست تبدیل باغ به خانه سالمندان مطرح شده بود که با پیگیری‌ در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسید و مراحل اجرایی آن دنبال می‌شود. به‌ طور کلی، دو مسئله دربارۀ سالمندان اهمیت دارد، یکی مناسب‌سازی شهر و دیگری خانۀ سالمندان است. تاکنون شهرداری به خیریه‌های سالمندی در حد توان کمک کرده است. ما می‌توانیم بر اساس امکانات‌مان در زمینۀ آسفالت، صدور پروانه و فضای سبز خدماتی را به خیریه‌ها ارائه کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان فرهنگ‌سازی و آگاهی جامعه را در موضوعات خاص معلولان، افراد با نیازهای خاص و سالمندان حیاتی دانست و اظهار کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه در حوزه گروه‌های مدنظر ضروری است. معلولان، افراد با نیازهای خاص، سالمندان بخشی از جامعه ما هستند و در تمام ابعاد مانند شغل، مسکن، امکانات تفریحی و حمل‌ونقل باید نیازهایشان تأمین شود. مطالبات معلولان، افراد با نیازهای خاص و سالمندان را در حوزه مناسب‌سازی به‌حق می‌دانیم و باور داریم که مجموعه‌ای از دستگاه‌ها از جمله شهرداری باید به‌منظور تحقق آن‌ها تلاش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha