• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072116327
  • خبرنگار : 50180

یک قصه‌گو:

«قصه» نحوه زندگی در شرایط سخت را به کودکان می‌آموزد

«قصه» نحوه زندگی در شرایط سخت را به کودکان می‌آموزد

ایسنا/کرمانشاه یک قصه‌گوی کرمانشاهی با اشاره به کارکردهای مثبت قصه در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان، گفت: کودکان و نوجوانان با قصه نحوه زندگی کردن در شرایط سخت را یاد می‌گیرند.

رحمت غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از قصه به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای تربیتی در دسترس یاد کرد و افزود: قصه‌ها به دو دسته مهم تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول مستقیما انتقال پیام و مباحث آموزشی را هدف قرار می‌دهند و می‌کوشند مضمون خاصی را به مخاطب خود انتقال دهند که این مفاهیم می‌تواند مفاهیم ساده زندگی روزمره تا مفاهیم پیچیده انسانی را شامل شود. دسته دوم قصه‌ها هم صرفا سرگرم‌کننده هستند و در پی انتقال مضامین تربیتی نیستند.

 غلامی اظهار کرد: حتی قصه‌هایی هم که جنبه سرگرم‌کننده دارند، حاوی جنبه‌های تربیتی هستند، چون در این قصه‌ها هم فرد با روایت‌هایی مواجه می‌شود که می‌تواند برای او آموزنده باشد و در شکل‌دهی نحوه برخورد او با رخدادهای مشابه زندگی‌اش تاثیر داشته باشد.

این قصه‌گوی کرمانشاهی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با قصه نحوه زندگی کردن در شرایط سخت را یاد می‌گیرند، گفت: قصه بستر مناسبی برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی، تربیتی و اخلاقی است.

غلامی با بیان اینکه قصه به کودکان و نوجوانان هنر خوب گوش دادن و خوب شنیدن را آموزش می‌دهد، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با شنیدن رخدادهای قصه‌ها می‌توانند بین زندگی واقعی خود و قصه‌ها ارتباط برقرار کنند و با این ارتباط زندگی بهتری برای خود رقم بزنند.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه با بیان اینکه قصه‌ها علاوه بر اینکه دایره واژگانی کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کنند، می‌توانند در تقویت درک او از دنیای واقعی هم نقش داشته باشند، تاکید کرد: قصه‌ها  می‌توانند در متفکر بارآوردن کودکان و نوجوانان نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه قصه کودکان و نوجوانان را به سمت کتابخوانی سوق می‌دهد، گفت: در دنیای امروز که گرایش گروه‌های مختلف سنی از کودکان و نوجوانان گرفته تا جوانان و افراد میانسال و مسن به کتابخوانی کم شده، توجه بیشتر به قصه می‌تواند افراد را به سمت خواندن کتاب سوق دهد، چون در اکثر موارد افراد بعد از شنیدن یک قصه به دنبال منبع اصلی آن قصه رفته و از این طریق به سمت کتاب‌خوانی سوق پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: قصه‌ها غیر از کارکردهای تربیتی می‌توانند نقش‌های روان‌درمانی نیز در کودکان و نوجوانان داشته باشند، چون از طریق قصه‌ها می‌توان به شیوه غیرمستقیم راه حلی برای حل مشکلات به کودکان و نوجوانان آموزش داد.

این قصه‌گوی برتر جشنواره‌های قصه گویی در کرمانشاه با بیان اینکه قصه به عنوان یک ابزار توانمند در آموزش و یادگیری در هیچ دوره و عصری کارکرد خود را از دست نخواهد داد، تاکید کرد: انسان‌ها به طور ذاتی قصه را دوست دارند، چون آرامشی که در پی شنیدن قصه می‌تواند برای فرد به خصوص کودکان و نوجوانان ایجاد شود، در هیچ جای دیگری به وجود نمی‌آید.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه در دنیای امروز خانواده‌ها کمتر به سمت قصه می‌روند، گفت: می‌توان با برگزاری فستیوال‌ها، جشنواره‌ها، مهرواره‌ها و دورهمی‌های قصه گویی در جهت عمومی‌سازی قصه گویی اقدامات مفیدی انجام داد. همین الان در شهرستان روانسر ویژه برنامه پنجشنبه‌های قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهرستان در حال برگزاری است که با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha