• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072116227
  • خبرنگار : 50040

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان مطرح کرد

پذیرش دانشجو در ۱۰ رشته جدید ویژه مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر

پذیرش دانشجو در ۱۰ رشته جدید ویژه مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر

ایسنا/گیلان رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گیلان، با اشاره به ایجاد ۱۲۵ رشته جدید ویژه مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر، گفت: دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان سال گذشته و امسال در ۱۰ رشته جدید پذیرش داشتیم.

ابراهیم کازرونی منفرد امروز، ۲۱ مهرماه در جمع خبرنگاران، هدف از تاسیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی را پرورش و تامین نیروی کار ماهر، تکنسین و افرادی دانست که حلقه وصل بین کارگر و نیروی ساده کار و مهندسین و دارندگان علم کار هستند و اظهار کرد: این دانشگاه توانسته در سال های متمادی فعالیت این نقش را به خوبی ایفا کند و از طریق برنامه های تحولی، روز به روز کیفیت کار را بالا ببرد.

وی دانشگاه جامع علمی - کاربردی را تنها دانشگاهی دانست که نیاز بازار کار را رصد و سپس رشته را تعریف می کند و افزود: برای این دانشگاه اشتغال دانشجویان اهمیت بالایی دارد و فارغ التحصیلان حتما باید کاردان، ماهر و کارآفرین باشند و بتوانند علم آموخته را به عمل تبدیل و تولید و کاربرد را به هم وصل کنند تا نیاز بازار کار رفع شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گیلان با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تدوین سند آمایش آموزش عالی دانشگاه جامع در استان ها آغاز شد، تصریح کرد: برای تدوین یک برنامه آینده و چشم انداز در قالب آمایش حتما به آمار و اطلاعات متقن از حال و گذشته نیاز داریم که متاسفانه اطلاعات آماری استان در بخش های بازار کار و نیاز بازار کار و مشاغل موجود و تعداد فارغ التحصیلان و... به روز نبود لذا با وجود همه کم و کاستی ها توانستیم سند آمایش دانشگاه علمی - کاربردی استان را مشخص و چشم انداز چهار ساله را ترسیم کنیم.

کازرونی منفرد با اشاره به تصویب و ابلاغ سند آمایش دانشگاه جامع علمی - کاربردی در سال ۱۴۰۱ برای همه استان ها، اضافه کرد: بر این اساس در مهر ۱۴۰۱ در ۸۷۷۵ کدرشته محل پذیرش داشتیم که در مهر ۱۴۰۳ به پذیرش در ۴۴۰۹ کدرشته محل رسید.

وی از حذف کدرشته محل های فاقد بازار کار براساس سند آمایش خبر داد و خاطرنشان کرد: متناسب با حذف رشته های قدیمی، ۱۲۵ رشته جدید را ایجاد کردیم. در واقع دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها دانشگاهی است که مجوز تغییر رشته با این سرعت را دارد که نشان دهنده پویایی رشته های آموزشی است.

رئیس دانشگاه جامع گیلان با اشاره به پذیرش دانشجو در ۸۶ رشته و ۲۶۴ کدرشته محل در واحد استان در سال تحصیلی جاری، ادامه داد: دانشگاه جامع پایش و مطالعه بازار کار و جمع آوری و پردازش اطلاعات بازار کار را انجام داد و مشاغل موجود آینده را با تاکید بر مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر احصا کرد. در این راستا ۱۲۵ رشته جدید در دو مقطع کاردانی و کارشناسی به تصویب رسید که شامل اینترنت اشیاء، دیجیتال مارکتینگ، تربیت بدنی، آی.تی و... است.

کازرونی منفرد با بیان اینکه سال گذشته و امسال در ۱۰ رشته جدید پذیرش داشتیم، گفت: با چالش بیکاری فارغ التحصیلان در کشور مواجه هستیم و لذا دانشگاه جامع تضمین اشتغال را در قالب طرح «رصد دانش آموختگان» اجرایی کرد، زیرا بیش از ۷۳ درصد فارغ التحصیلان ما شاغل می شوند. برنامه ریزی های لازم با صاحبان کسب و کار و صنایع در بخش خصوصی انجام و ظرفیت های اشتغال در حوزه های مختلف مشخص شده است.

وی با اشاره به پذیرش دانشجو در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ با تضمین حدود ۱۵ هزار اشتغال در سطح کشور، افزود: این دانشجویان بورسیه صنایع و شرکت هایی از جمله هواپیمایی، خدمات سلامت، بنادر و کشتیرانی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و... هستند. در واقع صنایع و شرکت ها اقدام به اعلام نیاز آموزشی خود به مراکز دانشگاه جامع علمی - کاربردی می کنند.

رئیس دانشگاه جامع گیلان طرح «آباد»(آموزش برای اشتغال دانش آموختگان)» را یک سند ماندگار از دولت شهید رئیسی دانست و بیان کرد: در این طرح به کمک دستگاه های متولی، ۵۰ هزار فارغ التحصیل را برای اشتغال آموزش می دهیم. طرح آباد نیاز صنایع مختلف به نیروی ماهر و متخصص و تعداد فارغ التحصیلان بیکار آن رشته ها را احصا می کند و سپس برنامه های آموزشی و مهارتی به این فارغ التحصیلان در محیط واقعی کار ارائه می شود.

وی تعهد اشتغال استان در سال جاری را حدود ۳۰ هزار نفر دانست که بیش از ۱۳ هزار نفر از آنان باید دانش آموخته دانشگاهی باشند و ادامه داد: در راستای نظام صلاحیت حرفه ای، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی، آزمون شخصیتی و مهارتی نیروی کار توسط دانشگاه جامع برگزار و گواهی صلاحیت صادر می شود که تضمین کننده کیفیت کار است.

کازرونی منفرد با اشاره به اجرای طرح جامع نظارت هوشمند در راستای کیفی سازی آموزش در دانشگاه جامع، تاکید کرد: سیستم نظارتی را از سیستم نظارتی سنتی بازدیدی و کاغذی به روز کردیم و فرایند آموزشی به صورت مستمر نظارت، ارزیابی و رصد و اصلاح و جایگزین می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی - کاربردی گیلان در سال تحصیلی جدید حدود ۵۰۰۰ دانشجو را در ۹ مرکز با ۸۱ رشته پذیرش کرده است، یادآور شد: نسبت دانشجویان کاردانی به کارشناسی و نسبت دانشجویان مرد به زن ۷۰ به ۳۰ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha