• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072116219
  • خبرنگار : 50181

یک مسئول:

سایت «نخاله ساختمانی» جوابگوی کلانشهر کرمانشاه نیست

سایت «نخاله ساختمانی» جوابگوی کلانشهر کرمانشاه نیست

ایسنا/کرمانشاه وضعیت نخاله‌های ساختمانی و تخلیه آنها در حاشیه شهر کرمانشاه به یک معضل جدی تبدیل شده است. معضلی که نه تنها چهره شهر را مخدودش کرده، بلکه پیامدهای زیست محیطی فراوانی را نیز بوجود آورده است.

به گزارش ایسنا، اگرچه در محدوده سراب نیلوفر کرمانشاه مکانی برای تخلیه و بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه در نظر گرفته شده، اما نگاهی به وضعیت معابر برون شهری و حتی درون شهری کرمانشاه نشان می‌دهد این مکان مقصد همه نخاله‌های ساختمانی کلانشهر کرمانشاه نیست و بخش زیادی از این نخاله‌ها در گوشه و کنار شهر و یا جاده‌های بیرون شهر رها می‌شوند.

موضوعی که اخیرا انتقاد فرماندار کرمانشاه را هم بدنبال داشت و خواستار پاکسازی معابر درون شهری و برون شهری کرمانشاه از نخاله‌های ساختمانی ظرف یک ماه آینده شد.

در کنار اهمیت موضوع جلوگیری از تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار شهر، باید به بحث پردازش و بازیافت این نخاله‌ها هم توجه جدی شود، چون در غیراین صورت در آینده‌ای نه چندان دور با تَلی از نخاله روبرو خواهیم بود که خود به معضلی تبدیل می‌شود. از سوی دیگر با بازیافت نخاله‌های ساختمانی می‌توان مواد و مصالحی تولید و از آنها مجددا در ساخت و سازها استفاده کرد.

صلاح‌الدین محمودی رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه چند سال قبل محلی در نزدیکی سراب نیلوفر برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه تعیین شد، گفت: این محل مجوز پردازش نخاله‌های ساختمانی را دریافت کرده و محل استانداردی است که در کارگروه مدیریت پسماند نیز به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه این محل مجوز پردازش و بازیافت نخاله را دارد و قرار نیست صرفا محل دپو باشد، ادامه داد: مقرر شده شهرداری سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی - که هم‌اکنون در نزدیکی سایت بازیافت پسماند قرار دارد- را به این محل انتقال دهد.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه طی بازدیدهایی که از این محل داشته‌ایم متاسفانه در حال حاضر تنها به مکانی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده و کار بازیافت نخاله در آن انجام نمی شود، یادآور شد: تاکنون درباره تخلیه‌ صِرف نخاله‌های ساختمانی و عدم بازیافت آنها چند بار به شهرداری تذکر داده‌ایم و اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، اخطار کتبی و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

محمودی در ادامه با بیان اینکه وجود تنها یک سایت برای بازیافت و پردازش نخاله‌های ساختمانی شهر کرمانشاه کافی نیست، اظهار کرد: برای اینکه تخلیه نخاله در اطراف شهر صورت نگیرد، به احداث سایت‌هایی در نقاط دیگر شهر کرمانشاه نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: مکان فعلی در جاده سراب نیلوفر در غرب شهر کرمانشاه واقع شده و باید در خروجی‌های شمال، شرق و جنوب شهر کرمانشاه نیز مراکزی برای پردازش نخاله ساختمانی تعیین شود تا بتواند نیاز تمام نقاط شهر کرمانشاه را پوشش دهد.

محمودی افزود: البته مقرر شده چند نقطه دیگر برای ایجاد سایت پردازش نخاله ساختمانی پیشنهاد شود و در گام بعدی بازدیدهای کارشناسی از این نقاط صورت گیرد تا در صورتی‌ که شرایط و استانداردهای لازم را داشته باشند برای آنها مجوز صادر شود، اما فعلا پیشنهادی برای نقاط جدید صورت نگرفته است.

رییس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه به این معضل که هنوز برخی افراد در زمینه تخلیه نخاله‌های ساختمانی خود در مکان تعیین شده - واقع دز جاده سراب نیلوفر - همکاری نمی‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی‌ که در نقاط دیگر شهر سایت پردازش نخاله ایجاد شود، این معضل تا حدودی مترفع خواهد شد و کمتر شاهد آن خواهیم بود که خودروهای حمل نخاله بخاطر مشکل بُعد مسافت، بار خود را در معابر تخلیه کنند.

محمدی از تبعات بهداشتی و محیط زیستی دپو نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر کرمانشاه نیز یاد کرد و گفت: شواهد حاکی از آن است که ۳۰۰ هزار تن نخاله اطراف شهر کرمانشاه دپو شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha