• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072116057
  • خبرنگار : 50181

همه چیز درباره «آرتروز»

همه چیز درباره «آرتروز»

ایسنا/کرمانشاه یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی معتقد است هیچ درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد و اصلاح سبک زندگی و پیشگیری مهمترین راهکار برای مقابله با این مشکل است.

محمد باقر شمسی به مناسبت روز جهانی آرتروز (۱۲ اکتبر، ۲۰ مهر)) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از آرتروز(تخریب تدریجی غضروف مفصل) به عنوان یک معضل جدی یاد کرد و گفت: غضروف کار حرکت مفاصل را راحت می‌کند و باعث توزیع مناسب فشار و نیرو بر روی مفاصل می‌گردد.

وی ادامه داد: بر اثر آرتروز این غضروف به تدریج تخریب شده و تماس استخوان با استخوان در مفاصل باعث درد و مشکل برای فرد می‌شود.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی سن ۵۰ سالگی به بعد را سن اصلی شیوع آرتروز اعلام کرد و افزود: آرتروز زانو شایع‌ترین نوع آرتروز و مشکل جدی قرن ۲۱ است، اما انواع دیگری از آرتروز مفاصل از جمله در ستون فقرات، انگشتان، گردن، کمر و ... را نیز داریم.

به گفته شمسی، آرتروز زانو از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که شخص را زمین‌گیر کرده و مشکلات بعدی از جمله بالا رفتن چربی و قند و... را نیز برای او ایجاد می‌کند.

وی از مهمترین عوامل زمینه‌ساز بروز آرتروز زانو در افراد یاد کرد که فشار غلط به زانو شامل بالا و پایین رفتن از پله و همچنین استفاده از توالت ایرانی از مهمترین این موارد است و اظهار کرد: لازم است افراد حتما برای پیشگیری از آرتروز زانو از توالت فرنگی و آسانسور استفاده کنند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی بی تحرکی را نیز از دیگر عوامل زمینه‌ساز بروز آرتروز زانو دانست و اضافه کرد: افرادی که به صورت روزانه تحرک ملایم و یا مقداری پیاده روی دارند، کمتر در معرض آرتروز زانو قرار می‌گیرند، زیرا تحرک به تغذیه غضروف از مایع مفصلی کمک کرده و افراد بی تحرک بیشتر در معرض خشکی غضروف قرار دارند.

شمسی با تاکید بر اینکه آرتروز هیچ درمان قطعی ندارد، یادآور شد: برخی راهکارها از جمله ژل تراپی، اوزون تراپی، تزریق هیالورونیک اسید، PRP، فیزیوتراپی، آب درمانی و استفاده از استخر در کنترل آرتروز بی‌تاثیر نیست.

وی مهمترین راهکار برای مقابله با آرتروز را پیشگیری اعلام کرد و افزود: پیشگیری دو راهکار دارد. اول اصلاح سبک زندگی، داشتن تحرک، عدم فشار نامناسب به زانو و ... و دومین راهکار نیز تقویت عضلات اطراف مفصل زانو است.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی اضافه کرد: خانم‌ها  بیشتر در معرض آرتروز قرار دارند و باید اقدامات پیشگیرانه را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha