• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072116031
  • خبرنگار : 71649

آیا لایروبی خلیج گرگان بی‌فایده بوده است؟

آیا لایروبی خلیج گرگان بی‌فایده بوده است؟

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آخرین تصویر ماهواره سنتینل نشان می‌دهد که مساحت پهنه آب خلیج گرگان حدود ۳۰ هزار هکتار است که نسبت به مهر ماه سال گذشته حدود ۷۰۰۰ هکتار پهنه آبی افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر خشکسالی و تغییر رژیم آبی، تغییر کاربری اراضی تالاب، بهره‌برداری بی‌رویه و ورود آلاینده‌های صنعتی، کشاورزی و شهری، تخریب‌های ناشی از فشار فزاینده جمعیت بر تالاب و رسوب‌گذاری و دیگر عوامل طبیعی باعث خشک شدن وسعت زیادی از خلیج گرگان شد. در سال ۱۴۰۰ در راستای احیای «خلیج گرگان» عملیات لایروبی خلیج گرگان با اعتباری بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال آغاز شد و برخی کارشناسان نسبت به این پروژه انتقاد و برخی دیگر از آن تمجید کردند.

حالا پس از گذشت سه سال اخباری مبنی بر خشک‌تر شدن خلیج گرگان منتشر و اعلام شد اجرای طرح لایروبی کانال آشوراده دردی از خلیج گرگان دوا نکرده است و محل ایستگاه قایق‌ها به ساحل «چارقلی» تغییر پیدا کرده است و خود اهالی برای برقرار ماندن امکان قایقرانی، هر هفته با ادوات ابتدایی مسیر را لایروبی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آغاز پروژه احیای خلیج گرگان

آرزو اشرفی زاده - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست - در گفت‌وگو با ایسنا - درباره آخرین وضعیت خلیج گرگان اظهار کرد: آخرین تصویر ماهواره سنتینل نشان می‌دهد که مساحت پهنه آب خلیج گرگان حدود ۳۰ هزار هکتار است که نسبت به مهر ماه سال گذشته که دهانه خلیج به دلیل عدم لایروبی مسدود شده بود، حدود ۷۰۰۰ هکتار افزایش پهنه آبی داشته است. این مساله در کیفیت آب خلیج نمود بیشتری دارد، به طوری که میانگین شوری حدود ۲۳ گرم در لیتر است این در حالیست که در زمان مشابه سال قبل بیش از دو برابر بود.

او ادامه داد: ایستگاه قایقرانی اسکله بندرترکمن کماکان در همان محل گذشته قرار دارد و تردد در آن برقرار است اما روستای چارقلی در شمال رودخانه گرگان قرار دارد و ساحل تالاب گمیشان است و اصلا ارتباطی به خلیج گرگان ندارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست اضافه کرد: سمت غرب تالاب در مازندران هم ورودی‌های تالاب لایروبی شده بود که در بارندگی‌های زمستان سال گذشته و بهار سال جاری منجر به آبگیری ۶۰۰۰ هکتار شد ولی بخشی از این آب به دلیل گرمای تابستان تبخیر شد. با توجه به این‌که کارفرمای لایروبی کانال اشوراده سازمان بنادر بوده است، کماکان سازمان حفاظت محیط زیست از طریق سازمان بنادر پیگیر وضعیت است و به ادامه پایش محیط زیستی پروژه و ارایه گزارش‌ها تاکید دارد.

اشرفی‌زاده در پایان گفت: این پروژه یکی از برنامه‌های مداخله‌ای در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب میانکاله و خلیج گرگان، مصوب ستاد ملی و هماهنگی تالاب‌هاست ولی تمامی برنامه‌های مصوب بایستی هم‌راستا با این اقدام انجام می‌شدند. علیرغم انجام قسمتی از پروژه، هنوز برخی از پروژه‌ها توسط دستگاه‌های مسئول پیشرفت لازم و کامل را نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha