• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072115996
  • خبرنگار : 50034

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد

ذخیره ۶۱ میلیون‌ مترمکعبی آب در سدهای همدان

ذخیره ۶۱ میلیون‌ مترمکعبی آب در سدهای همدان

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب  منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه میزان ذخیره آب در سدهای این استان در مجموع ۶۱ میلیون متر مکعب است، گفت:میزان ذخیره آب سد اکباتان را ۱۷ میلیون و ۷۳۰ هزار متر مکعب است که ۵۲ درصد از ظرفیت سد اکباتان را شامل می‌شود.

رضا اخلاص‌مند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سد اکباتان روزانه بیش از ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب شهر همدان را تامین می‌کند، اظهارکرد: حجم سد اکباتان در سال آبی گذشته در چنین روزی تقریبا چهار میلیون متر مکعب، معادل ۱۲ درصد حجم مخزن سد بود.

وی خاطرنشان کرد: حجم ذخیره موجود در سد آبشینه دو میلیون و ۵۰۰ هزار مکعب معادل ۵۰ درصد حجم مخزن سد است و این سد بصورت پدافندی عمل می‌کند، به‌طوری‌که در شرایط بحرانی امکان تامین آب شرب شهر همدان را دارد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در سر شاخه سه حوضه آبریز قرار دارد و متاسفانه امکان ذخیره آب بیش از این مقدار وجود ندارد، تصریح کرد: آبی از استان‌های دیگر وارد استان همدان نمی‌شود و تنها با مدیریت منابع و مصارف موجود می‌توان نیازهای آبی استان را تامین کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، خاطرنشان کرد: استان همدان را دارای ۱۳ دشت مشترک و مستقل بوده که  شش دشت مشترک با دیگر استان‌ها و هفت دشت بصورت مستقل است که متاسفانه تمام دشت‌های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی بوده و توسعه بخش کشاورزی در تمام دشت‌ها ممنوع است.

اخلاص‌مند با اشاره به وضعیت دیگر سدهای استان، افزود: سد کلان ملایر با حجم ذخیره ۳۴ میلیون و ۲۵۰ هزار متر مکعب معادل ۷۶ درصد پر است که این میزان در سال آبی گذشته  ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب معادل ۷۲ درصد از حجم مخزن سد بود.

وی تاکید کرد: سد کلان ملایر روزانه ۴۴۰ لیتر در ثانیه آب شرب شهر ملایر را به تصفیه‌خانه پایین‌دست سد انتقال و بعد از طی مراحل تصفیه از طریق شبکه ۳۶ کیلومتری به شهرستان ملایر منتقل می‌کند.

اخلاص‌مند تصریح کرد: حجم آب موجود در سد سرابی تویسرکان پنج میلیون و ۵۷۰  هزار متر مکعب بوده که این میزان حجم معادل ۶۱ درصد حجم مخزن سد است و این سد نیز روزانه ۸۰ لیتر در ثانیه آب شرب شهرستان تویسرکان را تامین می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha