• جمعه / ۲۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072015622
  • خبرنگار : 50632

پرندگان مهاجر به دنبال زیستگاهی اَمن در تالاب انزلی

پرندگان مهاجر به دنبال زیستگاهی اَمن در تالاب انزلی

ایسنا/گیلان همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر، عده‌ای از دوستداران محیط زیست در تالاب انزلی با شعار پرنده‌نگری جایگزین خردمندانه شکار، توسعه اکوتوریسم فرهنگی، هنری و ورزشی و با ترویج پرنده‌نگری و معرفی گونه‌های در معرض خطر گرد هم جمع شدند تا به‌طور غیر مستقیم و با ارتقاء دانش عمومی از گونه‌های در خطر انقراض، حفاظت کنند.

تالاب بین‌المللی انزلی با کارکردها و فواید زیستی بی‌شمار دارای ظرفیت‎‌های طبیعی و موقعیت استراتژیک جغرافیایی در استان گیلان است که سخاوتمندانه رونق و زیبایی را به مردم این مرز و بوم هدیه می‌دهد.
زیستگاه‌ها و خُرده‌زیستگاه‌هایی که در بندرانزلی برای پرندگان مهاجر وجود دارد نشان از تنوع زیستی تالاب انزلی دارد که نوعی ثروت طبیعی است.

پرندگان مهاجر به دنبال زیستگاهی اَمن در تالاب انزلی

نهضت پرنده‌نگری تالاب انزلی با شعار پرنده‌نگری جایگزین خردمندانه شکار و با هدف ارزشمند «توسعه اکوتوریسم فرهنگی، هنری و ورزشی منطقه - حفاظت غیرمستقیم از زیست‌مندان و زیستگاه‌های تالاب و همچنین تقویت مشاغل بومی و محلّی» به ارتقای دانش علاقه مندان در راستای کارکردهای تالاب می پردازد و با ترویج پرنده‌نگری در تالاب انزلی بسیاری از گونه‌های در معرض خطر را که در تالاب انزلی قابل مشاهده است به مردم معرفی و به‌طور غیر مستقیم از گونه های در خطر انقراض حفاظت می‌کند.

با توجه به اینکه تالاب انزلی زیستگاهی حیاتی برای پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است و زیستگاهی بسیار مهم در زمان مهاجرت برای تولیدمثل و پرریزی پرندگان به‌شمار می‎‌رود آلن پطروسیان در روز جهانی پرندگان مهاجر با مشارکت عده‌ای از علاقه مندان درخصوص اهمیت تنوع زیستی در جامعه پرندگان تالاب انزلی سخن گفت.

پرندگان مهاجر به دنبال زیستگاهی اَمن در تالاب انزلی

امروز بیستم مهرماه همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر آلن پطروسیان پایه‌گذار نهضت پرنده‌نگری تالاب انزلی به خبرنگار ایسنا گفت: تالاب انزلی در دو مقطع زمانی میزبان پرندگان مهاجر است؛ در شش ماهه اول مربوط به پرندگان تابستان گذران که به مناطق مختلف برای تولیدمثل می روند و در نیمه دوم مربوط به زمستان گذرانی پرندگان است که برای پرریزی و رشد جوجه ها مهمان شهر و استان ما هستند.

پطروسیان با اشاره به رویداد نیمه دوم سال با شعار حفاظت از حشرات برای حفاظت از پرندگان بیان کرد: این شعار اهمیت جهانی پرندگان و حتی حشرات را نشان می دهد و با تاکید بر احیای فرهنگ قدیمی از جوامع محلی و شهروندان شهرها و روستاهای تالابی می خواهد از حشره کش و مواد شیمایی و یا از سموم برای دفع آفت ها استفاده نکنیم؛ البته راهکار هم می دهند تا با قوام درها و پنجره ها یا استفاده از زنبورهایی که در گذشته به عنوان یک آفت کش در مزارع عمل می کردند و یا وجین به جای سم‌پاشی علف کش در حوضه آبریز از آفت کش هایی مانند پرندگان بهره ببریم؛ ما اگر بتوانیم این فرهنگ را برای جوامع محلی و شهرهایی با موقعیت بندرانزلی احیا کنیم به پرندگان کمک می کنیم تا حشرات وجود مفید داشته باشند و پرندگان و مارها از آن تغذیه کنند.

پرندگان مهاجر به دنبال زیستگاهی اَمن در تالاب انزلی
️ این فعال و دوستدار حوزه محیط زیست افزود: هر سال با توجه به دو دوره‌ی مهاجرت پرندگان، دو رویداد عمومی برگزار می کنیم. چون در تالاب انزلی ۲۴۳ گونه وجود دارد و مردم خودشان به راحتی می توانند به مناطقی بروند که پرندگان با دوربین قابل رویت هستند.

پرندگان مهاجر به دنبال زیستگاهی اَمن در تالاب انزلی

پطروسیان با بیان اینکه زیستگاه پرندگان تالاب انزلی ناامن است بیان کرد: متاسفانه زیستگاه پرندگانی که مسافران و مهاجرانی هستند که به تالاب پناه می آورند بسیار آلوده شده و این آسیب برای تالابی که هم خودش و هم زیستمندانش دارای اهمیت جهانی هستند بسیار تکان دهنده است چون ما در قبال جهان و پرندگانی که به تالاب پناه می آورند مسئولیم؛ برای مثال پلیکان پا خاکستری به دلیل آلودگی آب تالاب و از بین رفتن زیستگاه ماهی ها دچار تهدیدهای جدی شده است و پرندگان جوان در روزهای پایانی سفر به تالاب انزلی، توان و قوت خود را از دست می‌دهند و نمی توانند به شمال جهان مهاجرت کنند یا برای پیدا کردن ماهی مجبورند به دام های صیادان مراجعه کنند که حضور دام های ثابت صیادی خطر خفگی را شدت می بخشد، ما شاهد بودیم که سال گذشته این تورها قربانیان زیادی از پلیکان ها گرفت. آن هم نوعی از پلیکان ها که در سراسر جهان نزدیک به تهدید انقراض قرار گرفته‌اند و تالاب انزلی یکی از مهمترین مقاصد مهاجرت این پرنده در جهان است و با این وضعیت ممکن است روزی به سرنوشت تک درنای سیبری (امید) دچار شود.

وی در ادامه افزود: البته این آسیب ها نه فقط برای پرندگان و حیوانات بلکه زندگی و معیشت جوامع محلی را نیز تهدید می‌کند چون آن‌ها که درآمد پایدار از منطقه داشتند در حال حاضر نه صید سالمی دارند نه با رونق صید مواجه هستند و باید چاره ای اساسی برای تالاب انزلی اندیشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha