• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071914949
  • خبرنگار : 30147

مدیر امور منابع آب شهرستان خبر داد

حجم آب سد تبارک قوچان کاهش یافت

حجم آب سد تبارک قوچان کاهش یافت

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب شهرستان قوچان از کاهش چشمگیر حجم آب سد تبارک به نسبت دوره مشابه سال گذشته خبر داد.

حمیرا شامکوئیان در گفت‌وگو با ایسنا حجم فعلی آب سد تبارک را ۸ میلیون ۳۵۶ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۴.۵ میلیون مترمکعب حجم مرده در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره مشابه سال گذشته حجم سد تبارک ۱۲.۸ میلیون مترمکعب بوده است، تصریح کرد: حجم کل سد تبارک در شهرستان قوچان حدود ۶۰ میلیون مترمکعب است.

مدیر امور منابع آب شهرستان قوچان با اعلام اینکه در بهترین شرایط ۴۷ میلیون مترمکعب می‌توانیم برای سد تبارک آب بگیریم، اظهار کرد: تخصیص آب سد تبارک برای صنعت، کشاورزی و شرب است.

وی با بیان اینکه با توجه به حجم ذخیره سد تبارک در شورای حفاظت از منابع آب، تعیین می‌شود که به هر بخش چه میزان تخصیص آب داشته باشیم، افزود: گرچه ابتدای امسال تخصیص برای بخش کشاورزی و شرب بوده اما از اواسط شهریورماه تخصیص بخش کشاورزی قطع و اکنون فقط برای شرب تخصیص آب از سد تبارک داریم.

شامکوئیان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آب شرب شهر قوچان از سد تبارک و ۵۰ درصد نیز از چاه‌ها تأمین می‌شود، گفت: بارها با آبفای شهرستان صحبت‌هایی داشته‌ایم که پیگیری لازم برای جایگزینی منابع آب را داشته باشند. برای سال آبی جدید با توجه به حجم ذخیره سد خیلی نباید بر روی آب سد تمرکز کرد.

وی با اعلام اینکه امسال به دلیل نداشتن بارندگی در سال آبی ورودی به سد تبارک نداشته‌ایم، ادامه داد: نوع چاه‌های موجود در شهرستان متفاوت بوده و در بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات هستند.

مدیر امور منابع آب شهرستان قوچان در همین خصوص به وضعیت حجم تخلیه چاه‌ها اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶۶۸ چاه مجاز در شهرستان قوچان داریم که از این تعداد ۳۹۰ چاه مربوط به بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۵۶ میلیون متر است.

وی همچنین از وجود ۴۵ چاه در بخش صنعت با حجم تخلیه ۱.۸ میلیون مترمکعب، ۲۸ چاه مجاز شرب شهری با حجم تخلیه ۷ میلیون مترمکعب، ۸۱ شعبه چاه مجاز شرب روستایی با حجم تخلیه ۶.۶ میلیون مترمکعب و ۴ چاه شرب اشخاص با حجم تخلیه ۲۴ هزار مترمکعب و ۹۶ چاه در بخش دام و طیور با حجم تخلیه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و ۲۴ چاه در بخش خدمات با حجم تخلیه ۲ میلیون مترمکعب خبر داد.

شامکوئیان در مجموع حجم تخلیه چاه‌های مجاز شهرستان را ۷۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر منابع آبی شهرستان اصلاً وضعیت خوبی ندارند.

سد تبارک قوچان توانایی ذخیره سازی ۶۰ میلیون مترمکعب آب را دارد و در این زمینه بعد از سد دوستی بزرگ‌ترین سد استان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha