• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071914945
  • خبرنگار : 30147

پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق مطرح کرد

سیر مهاجرت مردم از روستا در خراسان رضوی با وقوع بی‌آبی

سیر مهاجرت مردم از روستا در خراسان رضوی با وقوع بی‌آبی

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس حوزه آب گفت: کم‌آبی در تمامی شهرهای خراسان رضوی به یک مساله جدی تبدیل شده به طوری که در برخی روستاها شاهد موج مهاجرت به حاشیه شهرها هستیم.

میثم مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه اکنون در برخی شهرستان‌ها با ناترازی آب مواجه‌ایم و بسیاری از روستاها تخلیه و رودخانه‌ها خشک شده‌اند، افزود: بحران خشکسالی و کاهش سفره‌های زیرزمینی موجب شده که بسیاری از دشت‌های این استان ممنوعه بحرانی اعلام شوند.

پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق با اشاره به اینکه بسیاری از دشت‌های خراسان رضوی به دلیل برداشت بی‌رویه دچار فرونشست شده‌اند، تصریح کرد: هرچند نمی‌توان نسخه درمانی سریع برای حل این وضعیت در نظر گرفت، اما مسلم است که کاهش برداشت‌ها و مدیریت صحیح آن، اصلی‌ترین راهکاری بوده که می‌تواند از تشدید وضعیت کنونی جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: به طور کلی افزایش آگاهی، مشارکت فعال آب‌بران و ایجاد تصویر شفاف از واقعیت منابع و مصارف آب و پیامدهای آن، جلب اعتماد عمومی و اعمال سیاست‌های عادلانه و یکسان، قطعاً خواهد توانست در انتخاب و اجرای رویکردهای متعادلی که منجر به حفظ منابع آب و در عین حال حفظ اشتغال و تولید شود و در نهایت پایداری منطقه را سبب شود، گام مؤثری بردارد.

این پژوهشگر آب و خاک گفت: بی‌تردید، برون رفت از بحران‌ها به ویژه مسائل آب و محیط زیست در گروی مشارکت عمومی و حداکثری و این موضوع خود در گروی، شفافیت، عدالت، انصاف و اجماع است.

وی با بیان اینکه بحران آب و فرونشست زمین همانند زلزله خاموشی است که تمامی شهرستان‌ها را درگیر کرده است، افزود: هرچند در برخی شهرها ترک‌ها و شکاف‌ها در اطراف شهرها دیده می‌شود، اما نکته قابل‌توجه این‏که محل و زمان وقوع فرونشست یا ایجاد شکاف قابل پیش‌بینی نیست و هرلحظه و در هر مکانی روی سفره آب زیرزمینی که لایه‌های متخلخل آن خالی از آب شده‌اند، امکان وقوع وجود دارد.

این کارشناس حوزه آب افزود: بیش از ۸۰ درصد مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات از سفره‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شدید شهرها و سیر مهاجرت مردم از روستا به شهرها موجب شده هر ساله نیاز به آب بیشتر شود، گفت: بدون شک اگر تدابیر لازم البته با مشورت کارشناسان این حوزه اندیشیده نشود قطعأ طی چند سال آینده با بحران شدید مهاجرت ناشی از نبود آب مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha