علیرضا شیخی، امروز، ۱۸ مهر ماه در هماندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکلگیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» که در محل بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: توجه به نمودهای دینی مکتب رضوی از اهمیت بالایی برخوردار است، از طرفی هنر اسلامی امداد الهی نبوده که به یکباره نازل شده باشد، بلکه در یک بستر تاریخی و به مرور زمان اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گذر زمان در هنر اسلامی تاثیرگذار بوده نباید از اثرگذاری رویکرد حاکمان در ادوار تاریخی بر فرهنگ و هنر اسلامی غافل بود.
رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد: این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند، بلکه بعدها محققان به تحقیق و شناخت آنها پرداختهاند. در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستیشناسانه و معرفتشناسانه تأمل کنیم.
شیخی بیان کرد: هنرهای دورههای مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگیهای خاص خود هستند و نباید بهراحتی از کنار آنها عبور کنیم.
رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن تاکید بر شناخت و تعریف نمودهای بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایههای معماری بهسادگی امکانپذیر نیست و نیاز به نگاه دقیقتری دارد. در این راستا داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی یک ضرورت انکار ناپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: بحث هنر اسلامی بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمینهای مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانهتری نسبت به این مسئله داشته باشیم. با توجه به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگیهای آن، ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.
شیخی تصریح کرد: تجلی هنر رضوی و کاربردی شدن آن اگر به صورت علمی و آکادمیک پیش برود میتواند به نتایج مثبتی دست پیدا کرد، در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.
انتهای پیام
نظرات