• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071814603
  • خبرنگار : 71415

یک کشور دیگر نیز به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوست

یک کشور دیگر نیز به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوست

بولیوی امروز (چهارشنبه)‌ رسما برای پیوستن به شکایت مطرح شده با ابتکار عمل آفریقای جنوبی در دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل کشی درخواست داد.

به گزارش ایسنا، دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد بولیوی روز چهارشنبه رسما اعلامیه خود را به منظور پیوستن به شکایت از رژیم صهیونیستی در رابطه با ارتکاب کشتار و نسل‌کشی در نوار غزه نزد این دیوان ثبت کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بولیوی با استناد به ماده ۶۳ اساسنامه دیوان اعلامیه‌ای را نزد دفتر دیوان به منظور ورود به پرونده شکایت از بابت نسل‌کشی در نوار غزه با استناد به اعمال کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی ثبت کرد.»

طبق ماده ۶۳ اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری، هر کشوری که یکی از امضاکنندگان کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی باشد حق ورود به شکایت‌های مطرح شده بر مبنای این کنوانسیون را دارد. به این ترتیب هر گونه تفسیر ارائه شده از سوی دیوان در حکم نهایی برای بولیوی نیز الزام آور خواهد بود.

بولیوی در اعلامیه خود خواستار تفسیر دیوان بر مبنای چندین بخش از مفاد کنوانسیون نسل کشی اعم از ماده‌های یک تا ششم و ماده ۹ اساسنامه شد.

این ماده‌های مذکور در اساسنامه به جوانب مهمی نظیر تعریف نسل‌کشی، الزام به پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی و اختیار دیوان بین‌المللی دادگستری در رابطه با کنوانسیون می‌‍‌پردازد.

حدود یک هفته پیش نیز دیوان بین‌المللی دادگستری از درخواست مالدیو برای پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه خبر داد.

آفریقای جنوبی دسامبر ۲۰۲۳ در دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در نوار غزه شکایت کرده و از این دادگاه خواست تدابیر موقتی را علیه مقام‌های این رژیم اعمال کند.

چندین کشور شامل نیکاراگوئه، کلمبیا، لیبی، مکزیک، مالدیو و بولیوی به به پرونده علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوسته یا تمایل خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha